W założeniach Projekt Emp@tia miał stanowić centralny system, który łącząc wiele baz danych miał umożliwiać przepływ informacji między ośrodkami pomocy społecznej, urzędami pracy, ZUS-em i innymi urzędami, zajmującymi się pomocą społeczną. Natychmiast miał dostarczać pracownikom socjalnym dane o zatrudnieniu ich klientów, świadczeniach rodzinnych, funduszu alimentacyjnym, stopniu niepełnosprawności itp. Z kolei dzięki portalowi internetowemu obywatele potrzebujący pomocy mieli mieć możliwość skorzystania ze zdalnego załatwiania spraw urzędowych.
NIK ocenia, że - z uwagi na ograniczony zakres wykorzystania w latach 2014-2015 zakupionego sprzętu i udostępnionych usług - projekt Emp@tia nie przyczynił się istotnie do usprawnienia rozpatrywania spraw i poprawy efektywności realizacji zadań w obszarze zabezpieczenia społecznego.
Istotne zwiększenie wykorzystania udostępnionych usług nastąpiło dopiero w I kw. 2016 r., tj. po wejściu w życie zmian w ustawie o świadczeniach rodzinnych (wprowadzających obowiązek weryfikacji w systemach zewnętrznych danych osób ubiegających się o zasiłek), i wejściu w życie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (poprzez portal Emp@tia Ministerstwo udostępniło możliwość składania wniosków o świadczenia wychowawczego w ramach Programu 500+). Liczba przesłanych w tym czasie zapytań była ponad trzykrotnie wyższa od wszystkich skierowanych za pośrednictwem systemu do końca 2015 r. (wzrost o 331 proc.). Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w I kw. 2016 r. za pośrednictwem portalu Emp@tia złożono ogółem 337 wniosków (do 19 kwietnia tylko w ramach Programu500+ złożono 1995 wniosków), czyli więcej niż w ciągu dwóch lat od zakończenia realizacji projektu (wówczas 346 wniosków). Portal Emp@tia - zupełnie nieoczekiwanie - dobrze sprawdził się jako wsparcie w realizacji Programu500+, choć NIK zwraca uwagę, że wykorzystanie go w tym celu wykraczało poza założenia Projektu.
Pomimo opóźnień w fazie początkowej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w ustalonym terminie (do 14 lutego 2014 r.) zrealizowało przewidziany zakres rzeczowy Projektu. Osiągnięto wszystkie zakładane wskaźniki produktu. Jednak po upływie dwóch lat od zakończenia realizacji Projektu Emp@tia, planowane efekty jakie miał on przynieść w zakresie poprawy dostępności, jakości, skuteczności i efektywności realizacji zadań w obszarze zabezpieczenia społecznego, zostały osiągnięte jedynie w ograniczonym zakresie. W ocenie NIK przyczyny małej popularności i stosunkowo niskiego wykorzystania stworzonej Platformy Emp@tia różniły się w zależności od użytkowników.
Dla obywateli
Wykorzystanie udostępnionej poprzez Portal Emp@tia możliwości składania przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorców wniosków w formie elektronicznej było znikome: w latach 2014-2015 złożono w ten sposób zaledwie 346 wniosków dot. świadczeń socjalnych. W tym czasie na portalu dostępnych było tylko 13 formularzy wniosków z zakresu pomocy społecznej, a także dotyczących rejestracji żłobków i klubów dziecięcych oraz przyznania Karty Dużej Rodziny. Od 1 stycznia 2016 r. liczba dostępnych formularzy zwiększyła się do 34.