Reklama

Łatwiej będzie załatwiać sprawy urzędowe przez Internet

Większe możliwości komunikowania się z urzędami drogą elektroniczną stworzy obywatelom nowe rozporządzenie

Publikacja: 26.11.2010 03:54

Łatwiej będzie załatwiać sprawy urzędowe przez Internet

Foto: www.sxc.hu

Rozporządzenie Rady Ministrów da interesantom nowe narzędzia do kontaktu z urzędami.

Będą np. mogli w szerszym zakresie wykorzystywać do korespondencji pocztę elektroniczną. Jeśli nie ma określonego wzoru dokumentu elektronicznego, a urząd nie udostępnił w Biuletynie Informacji Publicznej ani na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej specjalnego formularza do załatwiania określonego rodzaju spraw, to dopuszczone zostanie przesyłanie pism urzędowych jako załączników wiadomości e-mailowych pod przeznaczonym do tego adresem.

[srodtytul]Potrzebny podpis[/srodtytul]

Te załączniki trzeba będzie jednak poświadczyć podpisem elektronicznym.

– Będzie to możliwe w sprawach, w których nie jest ważny termin – wyjaśnia Kazimierz Schmidt z Departamentu Informatyzacji MSWiA. – Chodzi o to, że poczta elektroniczna nie identyfikuje w sposób wiarygodny czasu wysłania i otrzymania wiadomości.

Reklama
Reklama

Zgodnie z rozporządzeniem doręczone do urzędu dokumenty elektroniczne, które musi przeczytać urzędnik (niekierowane do automatycznej rejestracji), muszą być możliwe do wyświetlenia na monitorze komputera. Chodzi także o to, aby w przyszłości urząd mógł odtworzyć to pismo. Przy czym owa wizualizacja nie musi być identyczna z wzorem pisma na papierze, byleby przekazywała jednoznacznie tę samą treść.

Nowe rozporządzenie ma także poszerzyć drogę komunikowania się interesanta z urzędem. Z ustawy o informatyzacji wynika, że każdy urząd musi mieć elektroniczną skrzynkę podawczą do kierowania pism drogą internetową. Rozporządzenie umożliwi doręczanie dokumentów elektronicznych bezpośrednio na tę skrzynkę bez konieczności korzystania z umieszczonego w Internecie powiązanego z nią formularza.

[srodtytul]Ogólny wzór[/srodtytul]

Dziś można doręczyć urzędowi dokument drogą elektroniczną, jeśli organ upoważniony (np. minister) określił jego wzór (np. w rozporządzeniu) albo jeśli zrobił to urząd (np. gminy), do którego kierowane jest pismo. Bez takich wzorów sprawy nie da się załatwić elektronicznie.

Projektowane rozporządzenie przewiduje dla ministra ds. informatyzacji możliwość wprowadzenia ogólnego wzoru dokumentu elektronicznego. Interesanci korzystający – z braku innych – właśnie z niego będą mogli skutecznie doręczać korespondencję elektroniczną do instytucji publicznych. Jak sama nazwa wskazuje, wzór będzie ogólny, określi rodzaj pisma (wniosek, zawiadomienie, decyzja, postanowienie, skarga) i umożliwi jego formatowanie.

– W tym zakresie może to być rozporządzenie rewolucyjne – ocenia Schmidt – choć nie będzie panaceum na wszystkie problemy z informatyzacją administracji. Wciąż mnóstwo przepisów wymaga od obywateli pism w postaci papierowej.

Reklama
Reklama

Grzegorz Sibiga z Instytutu Nauk Prawnych PAN podkreśla, że rozporządzenie musi wejść w życie 17 grudnia, wtedy bowiem tracą moc stare przepisy wykonawcze, które nie pasują do zmienionej w lutym ustawy o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne.

[i]etap legislacyjny: projekt skierowany do konsultacji międzyresortowych i społecznych[/i]

[ramka][b][link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2010/11/26/kontakt-z-urzedem-bez-specjalnego-formularza/#respond]Skomentuj ten artykuł[/link][/b][/ramka]

Rozporządzenie Rady Ministrów da interesantom nowe narzędzia do kontaktu z urzędami.

Będą np. mogli w szerszym zakresie wykorzystywać do korespondencji pocztę elektroniczną. Jeśli nie ma określonego wzoru dokumentu elektronicznego, a urząd nie udostępnił w Biuletynie Informacji Publicznej ani na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej specjalnego formularza do załatwiania określonego rodzaju spraw, to dopuszczone zostanie przesyłanie pism urzędowych jako załączników wiadomości e-mailowych pod przeznaczonym do tego adresem.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama