Pracownikom służby cywilnej urlop przysługuje w wymiarze określonym w kodeksie pracy. Mają oni, zatem prawo corocznie do 20 (zatrudnienie krótsze niż 10 lat) albo 26 dni (zatrudnienie, co najmniej 10 lat) urlopu wypoczynkowego. Na długość okresu zatrudnienia składają się faktyczne okresy zatrudnienia oraz inne okresy podlegające wliczeniu do okresu pracy na podstawie przepisów szczególnych.
Urzędnik służby cywilnej może wypoczywać dłużej. Obok urlopu „kodeksowego" ma on, bowiem prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze jednego dnia po pięciu latach zatrudnienia w służbie cywilnej. Wymiar tego urlopu zwiększa się z każdym rokiem pracy o jeden dzień aż do osiągnięcia 12 dni. Tak wynika z art.105 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc).
Osoby piastujące wyższe stanowiska w służbie cywilnej zatrudniane na podstawie powołania pod względem urlopu traktowane są jak pracownicy sc. No chyba, że wcześniej zdobyły status urzędnika. Wówczas, zgodnie z wyjaśnieniami Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, jeśli nie wykorzystały urlopu podstawowego oraz dodatkowego za dany rok przed powołaniem, a zostaną odwołane ze stanowiska i powrócą w ciągu tego roku kalendarzowego do pracy po trwającym, co najmniej 1 miesiąc urlopie bezpłatnym, będą miały obniżony wymiar urlopu za 2016 r. o 1/12 za każdy miesiąc urlopu bezpłatnego.
Natomiast, jeżeli urzędnik wróci do pracy w innym roku kalendarzowym niż rok, w którym rozpoczął korzystanie z urlopu bezpłatnego, przepisy art. 1552 kodeksu pracy (kp) nie będą miały zastosowania (a więc nie będzie można zastosować proporcjonalnego obniżenia wymiaru urlopu) i urlop nabyty 1 stycznia 2016 r. będzie przysługiwał w pełnym wymiarze.
Trzeba mieć odpowiedni staż
Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatkowego urlopu wypoczynkowego wlicza się okres zatrudnienia w administracji publicznej. Przepisy ustawy o służbie cywilnej nie zawierają legalnej definicji tego pojęcia. Departament Służby Cywilnej KPRM radzi, aby przyjąć jego rozumienie w znaczeniu podmiotowym, zgodnie, z którym administrację tę stanowią organy administracji państwowej, organy administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego. O zatrudnieniu w administracji publicznej, można by, zatem mówić wówczas, gdy dotyczy ono jednostek organizacyjnych, które w sensie strukturalnym i organizacyjnym są (były) urzędami administracji publicznej obsługującymi takie organy.