Pracownicy niebędący nauczycielami publicznych placówek oświatowych, np. szkół, przedszkoli, należą do kadry samorządowej. Zasady podnoszenia przez nią kwalifikacji zawodowych określa ustawa o pracownikach samorządowych. 1 stycznia 2009 r. weszła w życie nowa [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawa z 21 listopada 2008 r. (DzU nr 223, poz. 1458)[/link]. Nałożyła ona na nich obowiązek uczestniczenia w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych (art. 29 ustawy). Dodatkowo wskazała, że w planach finansowych urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych, urzędów gmin i innych jednostek samorządowych muszą znaleźć się pieniądze na podnoszenie wiedzy i kwalifikacji pracowników.
[srodtytul]Urzędnicy do książek[/srodtytul]
Wymóg podnoszenia kwalifikacji zawodowych nie ominął też pracowników urzędów państwowych, muszą ciągle rozwijać wiedzę zawodową (art. 17 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162332]ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 86, poz. 953 ze zm.[/link]). Kierownik urzędu ma natomiast zapewnić takiemu pracownikowi właściwe warunki do wykonywania obowiązków, w tym też przy podnoszeniu przez niego kwalifikacji zawodowych.
[srodtytul]Brakuje przepisów szczegółowych[/srodtytul]
Choć obowiązek dokształcania pracowników samorządowych wynika bezpośrednio z ustawy, brakuje przepisów szczególnych, określających, w jaki sposób mogą oni podnosić swoje kwalifikacje. Dlatego zarówno do samorządowców, jak i pracowników urzędów państwowych, czyli tam, gdzie nie określono dokładnych zasad szkolenia pracowników, stosujemy ogólne reguły.