Reklama

Ukraina rozszerza ubezpieczenie statków o eksport przemysłowy

Brokerzy z Ukrainy i Wielkiej Brytanii wprowadzają program ubezpieczeń morskich na wypadek wojny, obejmujący wszystkie ładunki niewojskowe, takie jak ruda żelaza czy stal — poinformowała firma Marsh. Wcześniej dotyczyło to tylko zbóż.

Publikacja: 03.03.2024 10:26

Ukraina rozszerza ubezpieczenie statków o eksport przemysłowy

Foto: Andrei Pungovschi/Bloomberg

Broker ubezpieczeniowy Marsh, ubezpieczyciele z Lloyd's of London i ukraińskie banki państwowe uruchomiły w listopadzie wstępny program mający obniżyć koszty roszczeń z powodu szkód wyrządzonych statkom i załogom transportującym zboże korytarzem Morza Czarnego po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Stawki ubezpieczeń od ryzyka wojny mocno skoczyły w regionie po tej inwazji.

„Obecne rozszerzenie ubezpieczenia obejmujące statki z ładunkami niewojskowymi jest niezwykle ważne dla Ukrainy, zwłaszcza ze względu na eksport wyrobów hutniczych, bo pełnoskalowa inwazja mocno zaszkodziła temu sektorowi” — oświadczyła Julia Swyrydenko, pierwsza wicepremier Ukrainy i minister gospodarki w komunikacie ogłoszonym przez firmę Marsh. Dodała, że produkcja stali w Ukrainie zmalała bardzo w 2023 r. w porównaniu do 2021 r., a eksport wyrobów hutniczych zmalał kilkakrotnie — odnotował Reuter.

Akredytywy zabezpieczające (standby) państwowych banków Ukreximbank i Ukrgasbank, potwierdzone przez niemiecki DZ Bank oferują pewną rekompensatę za straty armatorom i podmiotom czarterującym statki. Ten program ma wsparcie rządu Ukrainy.

Czytaj więcej

Polskie firmy przygotowują się do odbudowy Ukrainy

Akredytywy standby ubezpieczycieli Lloyd's of London z najważniejszym Ascot gwarantują ubezpieczenie zapewniające ochronę kadłubów przed ryzykiem wojny w wysokości 50 mln dolarów oraz ochronę i odszkodowanie (P&I) 50 mln dolarów za każdy rejs. Statki mają zwykle ubezpieczenie P&I, które pokrywa roszczenia z tytułu odpowiedzialności cywilnej, w tym szkody dla środowiska i obrażenia. Odrębne polisy pokrywają fizyczne uszkodzenia kadłuba i maszynowni statku.

Reklama
Reklama

Obowiązujący program dotyczący zboża zmniejszył o ponad połowę koszt ubezpieczeń — poinformował dziennikarzy Crispin Ellison, partner firmy doradczej Oliver Wyman, należącej do Marsh McLennan. Liczbę statków, które korzystają z tego programu można policzyć na obu rękach — stwierdził z kolei Marcus Baker, szef działu ubezpieczeń morskich w Marsh.

Transport lotniczy w Ukrainie został zawieszony po rosyjskiej agresji w lutym 2022. — Próbujemy opracować podobne rozwiązanie pozwalające na stopniowe otwarcie obszaru powietrznego zachodniej Ukrainy — poinformował Crispin Ellison, ale dodał, że z takimi planami trzeba będzie dłużej poczekać, bo ryzyko dotyczące samolotów jest większe niż ryzyko statków.

Ubezpieczenia
Jakie dokumenty zabrać w podróż za granicę?
Ubezpieczenia
Przyspieszają rozliczenia rządów PiS w PZU. Roszczenia wobec byłej prezes
Ubezpieczenia
Kiedy obawy rosną, liczy się realne wsparcie
Ubezpieczenia
Dobre wyniki grupy PZU. Zysk w górę o ponad 40 proc.
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU. Zysk netto w górę o prawie 43 proc.
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama