Reklama
Rozwiń

Cyfrowe wyzwania ubezpieczycieli

Nadchodzi czas zmian w branży. Kluczową rolę odegrają w tym procesie innowacje technologiczne i umiejętność ich adaptacji.

Publikacja: 27.07.2016 13:43

Cyfrowe wyzwania ubezpieczycieli

Foto: Bloomberg

Tak wynika z badania Pierre Audoin Consultants (PAC) francuskiej firmy analitycznej koncentrująca się na oprogramowaniu i sektorze usług IT.

Zdaniem analityków PAC Najbliższe lata będą czasem istotnych zmian dla wielu ubezpieczycieli. Kluczową rolę odegrają w tym procesie zmiany technologiczne i umiejętność ich adaptacji do optymalizacji i zdynamizowania swoich operacji.

Jak wskazują eksperci PAC patrząc na obecny rynek ubezpieczeniowy, trudno nie zauważyć, że zmienia się on bardziej dynamicznie niż wcześniej. W odpowiedzi na te zmiany, wielu ubezpieczycieli poszukuje nowych strategii, by zapewnić sobie dobrą pozycję w epoce cyfrowej. PAC na zlecenie firmy TIA Technology oraz przedsiębiorstw z branży IT: Atos, CGI, Endava i HP, przeprowadziła badanie 200 decydentów z dużych europejskich firm ubezpieczeniowych, by lepiej rozumieć kierunek ich rozwoju.

Wyniki badania jasno pokazują, że aż 63 proc. badanych za jeden z głównych celów cyfrowej strategii uważa wzrost liczby pozyskanych klientów, zaś 61 proc. – wzrost wydajności operacyjnej. Jako główne wyzwanie w realizacji strategii cyfrowej aż 50 proc. wskazuje nie na ograniczenia budżetowe czy postrzeganie danych w kontekście bezpieczeństwa, lecz na ograniczenia zastanej technologii.

Inne ciekawe wyniki wskazują, że 42 proc. ubezpieczycieli wierzy, że kanały fizyczne w ciągu najbliższych pięciu lat staną się mniej ważne strategicznie, podczas gdy 66 proc. uważa, że kanały mobilne zyskają na znaczeniu. Dzieje się tak zarówno za sprawą technologii, które wprowadzane są do branży ubezpieczeniowej, jak i rozwiązań technologicznych, które stają się bardziej dostępne dla klientów, zmieniając ich zachowania konsumenckie.

Ubezpieczyciele osiągają już znaczące sukcesy w pozyskiwaniu danych analitycznych pozwalających na zwiększenie wydajności operacyjnej i wsparcie kalkulacji ryzyka. Nadal jednak jest przed nimi długa droga w tworzeniu rzeczywistej wartości z bogactwa danych dotyczących klienta, znajdujących się zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji. Aż 68 proc. ubezpieczycieli wierzy, że analiza danych zapewnia wysoką wartość biznesową w zakresie kalkulacji ryzyka, wyprzedzając wskazania dotyczące zarządzania relacjami z klientami (55 proc.) i zarządzania nadużyciami finansowymi (45 proc.).

Co ciekawe, 42 proc. respondentów deklaruje, że podejmie się modernizacji systemów w ciągu najbliższych dwóch lat ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji wspierających kluczowe procesy.

– To badanie pokazuje, że centralne oprogramowanie jest kluczowym i ważnym elementem cyfrowej podróży ubezpieczycieli. Wiele firm ubezpieczeniowych posiada niewydolne platformy i musi podjąć działania w celu utrzymania konkurencyjności – mówi Marek Przybysz, odpowiedzialny za operacje TIA Technology w regionie Europy Centralno-Wschodniej.

- Nasi klienci z powodzeniem migrowali dane do naszego rozwiązania, widząc w nim m.in. doskonałą bazę do cyfrowej transformacji. To bardzo interesujące i ekscytujące towarzyszyć im w tej podróży – dodaje.

Podobne wnioski płyną z tegorocznego World Insurance Report, które sporządza co rok Cap Gemini. Dokument wskazuje szereg zagrożeń, które popychają branżę ubezpieczeniową w kierunku poważnego kryzysu.

Podstawowym zagrożeniem dla przyszłości towarzystw ubezpieczeniowych jest nadchodząca fala technologii połączonych siecią, w formie takich innowacji jak inteligentne ekosystemy domowe, urządzenia do noszenia na sobie oraz połączone z siecią drony, roboty i samochody. Przewiduje się, że owe technologie IR spowodują transformację tradycyjnych modeli biznesowych w branży ubezpieczeń, obejmującą wszystko, począwszy od sposobu łączenia się ubezpieczycieli z klientami, a skończywszy na fundamentalnej ocenie ryzyka i zarządzaniu ryzykiem. Jednak mimo tego niebezpieczeństwa, towarzystwa ubezpieczeniowe znacząco niedoceniają zakresu, w jakim technologie sieciowe zostaną powszechnie wdrożone. Na przykład jedynie 16 procent z nich uważa, że klienci zaakceptują samochody autonomiczne, podczas gdy takie zainteresowanie wyraża 23 procent klientów.

Towarzystwa ubezpieczeniowe muszą już teraz zacząć przygotowywać się na nieuniknioną transformację działalności ubezpieczeniowej. Raport doradza ubezpieczycielom budowę mocnych lecz dynamicznych podstaw w krótkim terminie. W średnim przedziale czasowym, muszą oni udoskonalić swoje propozycje wartości poprzez nawiązanie sojuszy strategicznych i skorzystanie z wiedzy uzyskanej z danych. Strategie długoterminowe muszą się koncentrować na przekształceniu działalności w taki sposób, by wyprzedzić zmiany w zachowaniu klientów oraz spodziewane zakłócenie tradycyjnych procesów zawierania ubezpieczenia.

- Choć branża ubezpieczeniowa już odczuwa zakłócenia spowodowane techniką cyfrową, musi się przygotować na ogromny, masowy zamęt, który w sposób nieunikniony spowoduje Generacja Y oraz Internet Rzeczy - ostrzega Vincent Bastid, Sekretarz Generalny Efma.

- Najlepiej przygotowane będą te towarzystwa ubezpieczeniowe, które najwyższy priorytet przyznają zwiększeniu swoich możliwości obsługi danych i ich wykorzystywania oraz zarządzania ryzykiem - dodaje.

Najbliższe lata będą zatem czasem istotnych zmian dla wielu ubezpieczycieli. Coraz powszechniej mówi się, że jesteśmy świadkami rozpędzającej się czwartej rewolucji przemysłowej (Industry 4.0). Będzie ona wyzwaniem dla całej branży. Te firmy ubezpieczeniowe, które będą potrafiły z powodzeniem wykorzystać potencjał cyfrowy w ramach swojej działalności, staną gotowe do walki, gdy branża wkroczy w nową erę.

Ubezpieczenia
Andrzej Klesyk prezesem PZU ze zgodą KNF
Ubezpieczenia
Zgrzyt na linii zarząd PZU - skarb państwa. Spółka wypłaci sowitą dywidendę
Ubezpieczenia
Zmiana za sterami PZU Życie
Ubezpieczenia
Szefowa LINK4 odchodzi ze stanowiska. Oficjalnie: Chęć realizacji nowych wyzwań
Ubezpieczenia
Uniqa: Europa Środkowo-Wschodnia ma ogromy potencjał. Wydatki na polisy rosną