Rośnie liczba skarg na ubezpieczycieli

W drugim kwartale tego roku do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęły 2743 skargi od klientów skarżących się na instytucje finansowe. To o połowę więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku.

Publikacja: 22.08.2013 16:25

Rośnie liczba skarg na ubezpieczycieli

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski KS Krzysztof Skłodowski

Największy wzrost w ujęciu rocznym w okresie od kwietnia do czerwca 2013 roku odnotowano w sektorze ubezpieczeniowym, o 89 proc., i kapitałowym, o 46 proc. Łącznie w pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku do UKNF wpłynęły 5402 skargi, a ich liczba w obu kwartałach ukształtowała się na zbliżonym poziomie.

Na ubezpieczycieli złożono 1384 skargi, co stanowi połowę wszystkich otrzymanych przez Urząd. 1119 z nich dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych, a 120 odnosiło się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie. Złożono także 122 skargi na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE. Ponadto odnotowano 23 skargi na działalność agentów ubezpieczeniowych.

- Wynik pokazuje, jak konieczną decyzją było powołanie Komisji ds. Likwidacji Szkód [powstała ona w tym miesiącu – red.]. Ma ona działać głównie tam, gdzie tych sporów między zakładem a klientem jest najwięcej. Jasno widać z raportu, gdzie – komentuje Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń. Jak zwraca uwagę Tarczyński, statystyka nie pokazuje, jaką część skarg składają pełnomocnicy. - To byłaby bardzo interesująca informacja, pozwalająca lepiej zinterpretować liczbę skarg - dodaje.

Najwięcej zastrzeżeń wobec ubezpieczycieli dotyczyło zobowiązań wynikających z umów obowiązkowego komunikacyjnego ubezpieczenia OC. Skarżący mieli zastrzeżenia przede wszystkim co do wysokości wypłacanego odszkodowania, opieszałości, trzech decyzji o odmowie udostępnienia skarżącym akt szkodowych, a także o odmowie wypłat odszkodowania.

W przypadku ubezpieczeń na życie, podobnie jak w I kw. 2013 r., najczęściej zgłaszane przez klientów problemy dotyczyły kwestii związanych z prowadzeniem przez ubezpieczyciela polityki informacyjnej na temat oferowanych produktów, złożoności konstrukcji prezentowanej oferty, określenia wartości wykupu polisy w przypadku rozwiązania umowy przed terminem oraz nierzetelności agenta ubezpieczeniowego.

W omawianym okresie do UKNF wpłynęły 1172 skargi odnoszące się do działalności banków. To o 32 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2012 r. Najwięcej zastrzeżeń odnosiło się do działalności banków związanej z udzielanymi kredytami konsumenckimi i pożyczkami. Klienci skarżyli się m.in. na sprzedaż wierzytelności firmom zewnętrznym, brak aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej, czy sposób realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu, np. opóźnienia w realizacji dyspozycji wcześniejszej całkowitej spłaty kredytu.

Niezadowolenie wzbudzała także obsługa klientów i rachunków, a także udzielanych kredytów hipotecznych. W przypadku tych ostatnich klienci wskazywali na problemy dotyczące ustanawiania i zmiany prawnych zabezpieczeń w formie ubezpieczenia, pobieranej przez banki marży czy też sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym.

W II kw. 2013 r. na podmioty prowadzące działalność w sektorze kapitałowym wpłynęło o 47 proc. więcej skarg niż przed rokiem – łącznie 107 skarg. Wzrost ten, podobnie jak w poprzednim kwartale, wynika z napływu skarg odnoszących się do działalności spółek notowanych na rynku New Connect i wypełniania obowiązków informacyjnych. Część skarg dotyczyła także spółek notowanych na rynku regulowanym i związane one były z realizacją uprawnień korporacyjnych akcjonariuszy.

Do UKNF wpłynęły też 54 skargi na działalność spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK). SKOK-i zostały objęte nadzorem Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego pod koniec 2012 r. Od tego czasu do połowy 2013 r. do Urzędu wpłynęło łącznie 145 skarg. Większość z nich odnosiła się do udzielanych kredytów konsumenckich i pożyczek, działalności związanej z obsługą rachunków i do jakości obsługi klienta.

W 2013 r. w sektorze OFE liczba skarg była na zbliżonym poziomie w ujęciu kwartalnym. Istotny spadek jest zauważalny rok do roku – w II kwartale 2013 r. do UKNF wpłynęło 8 skarg na otwarte fundusze emerytalne, o 93 proc. mniej niż przed rokiem. Zdaniem UKNF potwierdza to dotychczasowe wnioski, że główną przyczyną skarg na działalność OFE w minionych latach były nieprawidłowości związane z działalnością akwizycyjną funduszy.

Największy wzrost w ujęciu rocznym w okresie od kwietnia do czerwca 2013 roku odnotowano w sektorze ubezpieczeniowym, o 89 proc., i kapitałowym, o 46 proc. Łącznie w pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku do UKNF wpłynęły 5402 skargi, a ich liczba w obu kwartałach ukształtowała się na zbliżonym poziomie.

Na ubezpieczycieli złożono 1384 skargi, co stanowi połowę wszystkich otrzymanych przez Urząd. 1119 z nich dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych, a 120 odnosiło się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie. Złożono także 122 skargi na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE. Ponadto odnotowano 23 skargi na działalność agentów ubezpieczeniowych.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Ubezpieczenia
Hulajnogi na prąd wciąż bez obowiązkowego OC
Ubezpieczenia
Andrzej Klesyk: Holding PZU leży w interesie państwa
Ubezpieczenia
PZU idzie do prokuratury w sprawie odszkodowania dla fundacji ojca Rydzyka
Ubezpieczenia
Idą wielkie porządki w PZU. Holding zamiast Grupy. Ważą się losy banków
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU w 2024 r. Nowa strategia bez zmian. Ważą się losy banków