Reklama

Klienci Gefion Insurance A/S składają coraz więcej skarg na ubezpieczyciela

Osoby poszkodowane przez posiadaczy polis OC komunikacyjnego w firmie Gefion coraz częściej skarżą się Rzecznikowi Finansowemu. Spółka jest zarejestrowana w Danii, a w Polsce ma swojego przedstawiciela, ale szkody likwiduje jeszcze inna firma. Część osób nie wie, do kogo zgłosić się z reklamacją.

Aktualizacja: 11.02.2019 14:18 Publikacja: 11.02.2019 13:40

Klienci Gefion Insurance A/S składają coraz więcej skarg na ubezpieczyciela

Foto: Adobe Stock

dgk

Nieprawidłowości dostrzegane w funkcjonowaniu zagranicznego zakładu ubezpieczeń Gefion Insurance A/S z siedzibą w Kopenhadze zaniepokoiły Rzecznika Finansowego już na początku ubiegłego roku. Jego przedstawiciele spotykali się z reprezentantami firmy Gefion. Wskazywali na zidentyfikowane do tej pory problemy i zaapelowali o podjęcie odpowiednich działań mających zatrzymać wzrost liczby skarg.

- Niestety mimo zapewnień i deklaracji nie widzimy poprawy. Wręcz przeciwnie dynamika napływu wniosków o interwencję wciąż rośnie – mówi Krystyna Krawczyk, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego w biurze Rzecznika Finansowego.

Z informacji, które można znaleźć w Internecie wynika, że proces likwidacji szkód z polis w Gefion Insurance trwa zbyt długo, a świadczenia są wypłacane po terminie. Poza tym ludzie narzekają na bardzo utrudniony kontakt z tą firmą.

Niepokojąca dynamika

Po I półroczu 2018 r. do Rzecznika Finansowego wpłynęły 82 wnioski dotyczące Gefiona. Należałoby się spodziewać, że w całym roku będzie około 160 wniosków lub mniej. Tymczasem – według wstępnych danych - trafiło ich łącznie 183. W tym, aż 172 dotyczą OC komunikacyjnego. Daje to firmie wysokie siódme miejsce w zestawieniu sporządzanym ze względu na liczbę wniosków do Rzecznika Finansowego dotyczących OC komunikacyjnego z udziałem na poziomie 4,6 proc.. Dla porównania, po III kwartałach 2018 r., firma zajmowała 14 pozycję ze względu na przypis składki z tego typu umów, z udziałem na poziomie 0,9 proc. .

- Udział w liczbie wniosków do nas powinien być przynajmniej proporcjonalny do udziału w rynku, a najlepiej być jak najmniejszy. Jeśli na firmę mamy ponad cztery razy więcej skarg niż wskazywałby na to udział rynkowy, to jest to bardzo poważny sygnał o problemach z likwidacją szkód. Tym bardziej, że równocześnie obserwujemy, że z kwartału na kwartał rośnie znaczenie tej firmy w tym segmencie rynku. Stąd, kontynuując naszą współpracę w tym obszarze, poinformowaliśmy Komisję Nadzoru Finansowego o tym jak wygląda sytuacja po wstępnym podsumowaniu 2018 r. - informuje Krystyna Krawczyk.

Reklama
Reklama

Gdzie reklamacja, do kogo ze skargą

Eksperci Rzecznika Finansowego odebrali w 2018 r. 116 telefonów z prośbą o poradę jak postępować w sporze z tą firmą. Część osób czuła się zaniepokojona statusem spółki, która działa w Polsce na zasadzie swobody świadczenia usług, a zarejestrowana jest w Danii. Stąd pojawiają się pytania w którym kraju toczyłby się ewentualny spór sądowy. Dezorientację wśród poszkodowanych budzi też fakt, że przedstawicielem Gefiona w Polsce jest Polins Sp. z o.o., a szkody likwiduje firma Crawford Polska Sp. z o.o. Część osób nie wie, do kogo w tej sytuacji zgłosić się z reklamacją.

- Reklamację należy składać do firmy Crawford Polska Sp. z o.o. Zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez Komisję Nadzoru Finansowego, to ona jest przedstawicielem Gefion Insurance do spraw roszczeń w Polsce – wyjaśnia Aleksander Daszewski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.

Dodaje, że ewentualny pozew należy kierować wobec firmy Gefion Insurance (dla celów procesowych podając adres zagraniczny), ale można go dostarczyć na adres jej przedstawiciela do spraw roszczeń w Polsce czyli Crawford Polska Sp. z o.o.

- Pozew należy złożyć do sądu w Polsce w miejscu swojego zamieszkania lub zdarzenia. Nie ma też potrzeby tłumaczenia dokumentacji na język obcy – dodaje Aleksander Daszewski.

Rzecznik też pomoże

Warto jednak zauważyć, że zanim trafi sprawa do sądu, warto skorzystać z postępowania interwencyjnego Rzecznika Finansowego wobec Gefiona.

- Z pierwszych podsumowań spraw zakończonych w 2018 r. wynika, że w pełni pozytywnie dla klienta zostało zakończonych około 64 proc. spraw dotyczących roszczeń z polis OC komunikacyjnego wystawionych przez Gefiona. Jeśli weźmiemy pod uwagę również ugody czy sprawy w których ubezpieczyciel w części zaspokoił roszczenia poszkodowanych to ten wskaźnik sięga nawet 80 proc. – wylicza Krystyna Krawczyk.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama