Ubezpieczyciele są zgodni: w efekcie wprowadzanych przez Komisję Nadzoru Finansowego zmian zmuszeni będą więcej płacić klientom. A to z kolei nie pozostanie bez wpływu na cenę sprzedawanych obowiązkowych polis od odpowiedzialności cywilnej dla kierowców.
Andrzej Maciążek, wiceprezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń, zwraca uwagę, że wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego dotyczą wyłącznie nowych szkód.
– Według szacunków Polskiej Izby Ubezpieczeń podnoszą one koszty wypłat o około 1,2 mld zł rocznie. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to z naszej strony szacunek dość konserwatywny – mówi Maciążek. Jego zdaniem wytyczne sprawiają, że nieunikniony wydaje się wzrost średniej ceny OC komunikacyjnego w Polsce.
– Nie da się jednoznacznie określić skali tego wzrostu. Na pewno wpływ na ceny będzie różny w zależności od polityki zakładów ubezpieczeń oraz oczywiście tzw. szkodowości klientów – zapowiada Maciążek.
Jarosław Matusiewicz, dyrektor zarządzający ds. likwidacji szkód Uniqa, uważa, że każda standaryzacja pomaga rynkowi, ponieważ porządkuje i usprawnia procesy.