To część wartego półtora miliarda złotych tzw. programu dworcowego, zakładającego budowę lub modernizację blisko 200 stacji w całym kraju. Dworce systemowe to pomysł PKP na zastąpienie wyeksploatowanych i niszczejących budynków nowoczesnymi i tanimi obiektami. Znajdą się w nich rozwiązania zapewniające oszczędną eksploatację: panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy pompy ciepła. Projekty są w znacznym stopniu ujednolicone. Natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji – jest o kilkanaście tygodni krótsza niż w przypadku standardowej modernizacji.
Dworce staną w 20 miejscowościach ośmiu województw. Będą ich dwa typy: w mniejszych przewidziano wydzieloną poczekalnię w formie półotwartej, ogrzewanej promiennikami. Na większym dworcu zaprojektowana została poczekalnia zamknięta z klimatyzacją, pomieszczenia kas biletowych oraz część komercyjna dla handlu i usług. Wszystkie obiekty mają być dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych.
Mniejsze obiekty powstaną na stacjach: Biadoliny (woj. małopolskie), Żelistrzewo (pomorskie), Gorzkowice i Wilkoszewice (łódzkie), Barchów i Przetycz (mazowieckie). Natomiast większe pojawią się w miejscowościach: Chałupy (woj. pomorskie), Biskupice Wielkopolskie i Pobiedziska Letnisko (wielkopolskie), Janikowo (kujawsko-pomorskie), Rogów (łódzkie), Chrzęsne, Dobczyn i Ząbki (mazowieckie), Czarna Tarnowska (podkarpackie), Sterkowiec (małopolskie) oraz Kanie, Kraśnik, Sadurki i Świdnik Miasto (lubelskie). Dworce zaprojektuje i wybuduje konsorcjum firm Helifactor i Merx. Inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy unijnych w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".
To kolejne dworce systemowe stawiane przez PKP. W obecnej perspektywie ma stanąć ok. 40 takich dworców. Pierwsze pojawiły się ponad trzy lata temu w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. Po nich w krótkim czasie miały się pojawić następne, ale plany pokrzyżował wzrost kosztów. Przykładowo, gdy w maju ubiegłego roku PKP rozpisała przetarg na budowę 29 dworców systemowych, dla przeszło połowy zaplanowanych inwestycji nie złożono ani jednej oferty, a pozostałe przekroczyły kosztorys inwestorski.