Krajowy Program Kolejowy. PKP wybuduje 20 tanich dworców

Kolejowa spółka wyda 90 mln zł na 20 innowacyjnych dworców systemowych. Mają być ekologiczne oraz tanie w budowie i utrzymaniu.

Aktualizacja: 11.02.2019 05:48 Publikacja: 10.02.2019 20:00

Krajowy Program Kolejowy. PKP wybuduje 20 tanich dworców

Foto: Materiały promocyjne

To część wartego półtora miliarda złotych tzw. programu dworcowego, zakładającego budowę lub modernizację blisko 200 stacji w całym kraju. Dworce systemowe to pomysł PKP na zastąpienie wyeksploatowanych i niszczejących budynków nowoczesnymi i tanimi obiektami. Znajdą się w nich rozwiązania zapewniające oszczędną eksploatację: panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy pompy ciepła. Projekty są w znacznym stopniu ujednolicone. Natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji – jest o kilkanaście tygodni krótsza niż w przypadku standardowej modernizacji.

Dworce staną w 20 miejscowościach ośmiu województw. Będą ich dwa typy: w mniejszych przewidziano wydzieloną poczekalnię w formie półotwartej, ogrzewanej promiennikami. Na większym dworcu zaprojektowana została poczekalnia zamknięta z klimatyzacją, pomieszczenia kas biletowych oraz część komercyjna dla handlu i usług. Wszystkie obiekty mają być dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

Mniejsze obiekty powstaną na stacjach: Biadoliny (woj. małopolskie), Żelistrzewo (pomorskie), Gorzkowice i Wilkoszewice (łódzkie), Barchów i Przetycz (mazowieckie). Natomiast większe pojawią się w miejscowościach: Chałupy (woj. pomorskie), Biskupice Wielkopolskie i Pobiedziska Letnisko (wielkopolskie), Janikowo (kujawsko-pomorskie), Rogów (łódzkie), Chrzęsne, Dobczyn i Ząbki (mazowieckie), Czarna Tarnowska (podkarpackie), Sterkowiec (małopolskie) oraz Kanie, Kraśnik, Sadurki i Świdnik Miasto (lubelskie). Dworce zaprojektuje i wybuduje konsorcjum firm Helifactor i Merx. Inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy unijnych w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".

To kolejne dworce systemowe stawiane przez PKP. W obecnej perspektywie ma stanąć ok. 40 takich dworców. Pierwsze pojawiły się ponad trzy lata temu w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. Po nich w krótkim czasie miały się pojawić następne, ale plany pokrzyżował wzrost kosztów. Przykładowo, gdy w maju ubiegłego roku PKP rozpisała przetarg na budowę 29 dworców systemowych, dla przeszło połowy zaplanowanych inwestycji nie złożono ani jednej oferty, a pozostałe przekroczyły kosztorys inwestorski.

Realizowany przez PKP Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 ma być pierwszym tak dużym tego rodzaju przedsięwzięciem w historii polskiej kolei. Obecnie na różnym etapie zaawansowania realizowanych jest ok. 160 projektów inwestycyjnych. Tylko w 2018 r. do użytku oddano dworce: Jawor, Strzelin, Poznań Główny (Dworzec Zachodni), Poznań- -Garbary, Żarów, Siechnice, Święta Katarzyna, Smardzów Wrocławski. Rok wcześniej – Olsztyn Zachodni i Miechów.

Wkrótce ma być ogłoszona lista kolejnych 100 dworców przeznaczonych do modernizacji. Blisko miesiąc temu Centrum Unijnych Projektów Transportowych i PKP podpisały siedem umów o wartości 605 milionów złotych na modernizację i budowę 59 obiektów. W pierwszej kolejności mają być remontowane dworce wzdłuż korytarzy, gdzie jest prowadzona lub już przeprowadzono modernizację linii kolejowych.

Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii
Transport
Konflikt Indii z Pakistanem. Mnóstwo lotów odwołanych bądź wydłużonych
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem