Krajowy Program Kolejowy. PKP wybuduje 20 tanich dworców

Kolejowa spółka wyda 90 mln zł na 20 innowacyjnych dworców systemowych. Mają być ekologiczne oraz tanie w budowie i utrzymaniu.

Aktualizacja: 11.02.2019 05:48 Publikacja: 10.02.2019 20:00

Krajowy Program Kolejowy. PKP wybuduje 20 tanich dworców

Foto: Materiały promocyjne

To część wartego półtora miliarda złotych tzw. programu dworcowego, zakładającego budowę lub modernizację blisko 200 stacji w całym kraju. Dworce systemowe to pomysł PKP na zastąpienie wyeksploatowanych i niszczejących budynków nowoczesnymi i tanimi obiektami. Znajdą się w nich rozwiązania zapewniające oszczędną eksploatację: panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy pompy ciepła. Projekty są w znacznym stopniu ujednolicone. Natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji – jest o kilkanaście tygodni krótsza niż w przypadku standardowej modernizacji.

Dworce staną w 20 miejscowościach ośmiu województw. Będą ich dwa typy: w mniejszych przewidziano wydzieloną poczekalnię w formie półotwartej, ogrzewanej promiennikami. Na większym dworcu zaprojektowana została poczekalnia zamknięta z klimatyzacją, pomieszczenia kas biletowych oraz część komercyjna dla handlu i usług. Wszystkie obiekty mają być dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

Mniejsze obiekty powstaną na stacjach: Biadoliny (woj. małopolskie), Żelistrzewo (pomorskie), Gorzkowice i Wilkoszewice (łódzkie), Barchów i Przetycz (mazowieckie). Natomiast większe pojawią się w miejscowościach: Chałupy (woj. pomorskie), Biskupice Wielkopolskie i Pobiedziska Letnisko (wielkopolskie), Janikowo (kujawsko-pomorskie), Rogów (łódzkie), Chrzęsne, Dobczyn i Ząbki (mazowieckie), Czarna Tarnowska (podkarpackie), Sterkowiec (małopolskie) oraz Kanie, Kraśnik, Sadurki i Świdnik Miasto (lubelskie). Dworce zaprojektuje i wybuduje konsorcjum firm Helifactor i Merx. Inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy unijnych w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".

To kolejne dworce systemowe stawiane przez PKP. W obecnej perspektywie ma stanąć ok. 40 takich dworców. Pierwsze pojawiły się ponad trzy lata temu w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. Po nich w krótkim czasie miały się pojawić następne, ale plany pokrzyżował wzrost kosztów. Przykładowo, gdy w maju ubiegłego roku PKP rozpisała przetarg na budowę 29 dworców systemowych, dla przeszło połowy zaplanowanych inwestycji nie złożono ani jednej oferty, a pozostałe przekroczyły kosztorys inwestorski.

Realizowany przez PKP Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 ma być pierwszym tak dużym tego rodzaju przedsięwzięciem w historii polskiej kolei. Obecnie na różnym etapie zaawansowania realizowanych jest ok. 160 projektów inwestycyjnych. Tylko w 2018 r. do użytku oddano dworce: Jawor, Strzelin, Poznań Główny (Dworzec Zachodni), Poznań- -Garbary, Żarów, Siechnice, Święta Katarzyna, Smardzów Wrocławski. Rok wcześniej – Olsztyn Zachodni i Miechów.

Wkrótce ma być ogłoszona lista kolejnych 100 dworców przeznaczonych do modernizacji. Blisko miesiąc temu Centrum Unijnych Projektów Transportowych i PKP podpisały siedem umów o wartości 605 milionów złotych na modernizację i budowę 59 obiektów. W pierwszej kolejności mają być remontowane dworce wzdłuż korytarzy, gdzie jest prowadzona lub już przeprowadzono modernizację linii kolejowych.

To część wartego półtora miliarda złotych tzw. programu dworcowego, zakładającego budowę lub modernizację blisko 200 stacji w całym kraju. Dworce systemowe to pomysł PKP na zastąpienie wyeksploatowanych i niszczejących budynków nowoczesnymi i tanimi obiektami. Znajdą się w nich rozwiązania zapewniające oszczędną eksploatację: panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy pompy ciepła. Projekty są w znacznym stopniu ujednolicone. Natomiast sama budowa – dzięki prostej konstrukcji – jest o kilkanaście tygodni krótsza niż w przypadku standardowej modernizacji.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
W PKP Cargo pracownicy stracili kolejne przywileje
Transport
Dyrektor Alstom Henri Poupart-Lafarge: Pociągi dla Europy będą produkowane w Europie
Transport
Latanie w czasie wojny. Jest dłużej i drożej, ale linie uczą się z tym żyć
Transport
Rekompensata za opóźnienie pociągu. Kiedy się należy i jak się o nią ubiegać?