Rada Społeczna będzie m.in. doradzać spółce w sprawach związanych z pozyskiwaniem nieruchomości, przedstawiając swoje rekomendacje dotyczące sposobu prowadzenia ich wykupu. Jak wiadomo, budowa CPK wymaga nabycia na rzecz Skarbu Państwa gruntów znajdujących się obecnie w rękach prywatnych. W ramach przygotowań do budowy spółka CPK zakłada prowadzenie negocjacji z właścicielami, które będzie możliwe po precyzyjnym określeniu granic inwestycji.
– Jestem przekonany, że współpraca z radą pozwoli nam zaplanować działania z tym związane w sposób uwzględniający oczekiwania mieszkańców. Liczymy na głos Rady także w sprawie spodziewanych kierunków rozwoju gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Efektem tej współpracy będzie opracowanie przez spółkę programu społecznej odpowiedzialności biznesu, którego bezpośrednimi beneficjentami będą tutejsi mieszkańcy – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa w spółce CPK.
Na potrzeby CPK w tej chwili trwają prace nad zabezpieczeniem w zasobach Skarbu Państwa nieruchomości zamiennych różnych typów odpowiadających potrzebom mieszkańców terenu inwestycji. Prowadzona jest identyfikacja i analiza nieruchomości pod kątem przydatności jako gruntów zamiennych. Pod uwagę brane są działki zarządzane m.in. przez Lasy Państwowe, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Agencję Mienia Wojskowego i Krajowy Zasób Nieruchomości.
Według szacunków Ministerstwa Infrastruktury realizacja inwestycji może zapewnić Polsce wzrost przychodów budżetowych w wysokości co najmniej 2,4 mld zł rocznie oraz kolejne 4,7 mld zł z tytułu zwiększenia PKB. Według planów rządu CPK ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – integrującą transport lotniczy, kolejowy i drogowy – gigantycznym węzłem przesiadkowym położonym między Warszawą i Łodzią, który umożliwi przejazd między stolicą, a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny. Sam Port Lotniczy Solidarność ma się znajdować 37 kilometrów od Warszawy i na pierwszym etapie budowy ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Lotnisko może być w kolejnym etapie rozbudowane do przepustowości około 100 mln ludzi. Prace przygotowawcze mają zakończyć się w 2019 r., a cały projekt powinien być gotowy na przełomie 2027 r. i 2028 r.
Według raportu PwC z kwietnia br., polski rynek lotniczy ma jeden z największych potencjałów wzrostu w całej Europie, a budowa hubu pod Warszawą jest uzasadniona m.in. prognozami ruchu i zakładaną stopą zwrotu. Jak wynika z szacunków Ministerstwa Infrastruktury, w wyniku budowy CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w gałęziach gospodarki powiązanych z inwestycją.