Szprychy z CPK wjadą do Czech za unijne pieniądze

Ponad 7 mln zł otrzymał Centralny Port Komunikacyjny z unijnego instrumentu „Łącząc Europę" na przygotowanie dokumentacji do budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju.

Aktualizacja: 06.02.2020 05:09 Publikacja: 05.02.2020 14:38

Szprychy z CPK wjadą do Czech za unijne pieniądze

Foto: Adobe Stock

Umowa o współpracy została podpisana 5 lutego przez przedstawicieli Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki CPK.

Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy nowego, transgranicznego połączenia kolejowego między linią Chybie-Żory, Jastrzębiem-Zdrojem a polsko-czeskim przejściem granicznym.

Czytaj także: Za dwa lata początek projektowania głównych linii kolejowych CPK

Całkowita wartość projektu to ponad 14 mln zł. Połowę będą stanowiły więc przyznane CPK środki z unijnego instrumentu „Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF).

- To pierwszy wniosek o dofinansowanie Programu Kolejowego CPK w ramach CEF. Uzyskanie wsparcia finansowego przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE to dowód na to, że inwestycja jest potrzebna i że Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem – podkreśla wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Inwestycja ułatwi budowę brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. W Programie Kolejowym CPK ten odcinek linii stanowi fragment tzw. szprychy numer siedem: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami. Dzięki temu mieszkańcy Ostrawy będą mogli dojechać do CPK w 2 godz. i 15 minut. Ich podróż na prasie lotnisko trwa prawie 4 godziny.

Czytaj także: CPK to rewolucja w podróżach koleją

– Inwestycja ma dwa wymiary – lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, największego w Polsce i jednego z największych miast w UE bez dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Gdzie w tym wszystkim CPK? Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego i Warszawy z różnych kierunków. I zabiegamy o to, by w przyszłości wsparły również inne połączenia kolejowe prowadzące do CPK – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Jest to pierwsza część projektu, który obejmie prace inwestycyjne na odcinku Chybie/Żory – granica państwa. Wartość tego odcinka szacowana jest na prawie 1,3 mld zł.

– Nasza inwestycja pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami, z którymi jako spółka blisko współpracujemy podczas przygotowań do transgranicznych projektów kolejowych Katowice-Ostrawa i Wrocław-Praga. Po drugie, nasza linia pozwoli na włączenie do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój – podkreśla prezes CPK Mikołaj Wild.

Instrument "Łącząc Europę" - został utworzony w celu wsparcia rozwoju transeuropejskiej sieci (TEN-T) w sektorach transportu, energii i telekomunikacji. Łączny budżet CEF w latach 2014-2020 to 30,6 mld euro, z czego 24,2 mld zł zostało przeznaczone na transport. Środki te przeznaczone są na budowę systemu czystego, bezpiecznego, inteligentnego i zrównoważonego transportu, dlatego też większość dotacji przyznawanych jest na inwestycje kolejowe.

Programu Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Jednocześnie z otwarciem Portu Lotniczego Solidarność spółka zakłada uruchomienie ok. 130 km nowej linii dużych prędkości na trasie Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu do CPK z Warszawy to 15 minut, z Łodzi 25 minut.

CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

Transport
Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji
Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne