Tysiąc pilotów Lufthansy do zwolnienia

W drugim kwartale 2021 będziemy musieli pozbyć się 500 kapitanów i 500 pierwszych oficerów — powiedział prezes Grupy Lufthansa Carsten Spohr w wywiadzie dla „Wirtschaftswoche”.

Publikacja: 11.12.2020 16:23

Tysiąc pilotów Lufthansy do zwolnienia

Foto: Bloomberg

Na początku mijającego tygodnia Spohr mówił o konieczności pozbycia się 29 tys. pracowników. Wtedy jednak chodziło głównie o pracowników naziemnych i przede wszystkim poza Niemcami. Zdaniem prezesa Grupy LH w przypadku pilotów jest jeszcze szansa na zatrzymanie ich miejsc pracy. Pod warunkiem jednak, że zgodzą się na znaczące obniżenie kosztów pracy poprzez cięcia wynagrodzeń i zmniejszenie wymiaru czasu pracy.

Te wszystkie cięcia Lufthansa zapowiada w sytuacji, kiedy rezerwacje na przyszły rok idą lepiej, niż się spodziewano. Sam Spohr przyznaje, że oczekuje latem 2021 liczby pasażerów równej połowie wyniku z wyjątkowo dobrego roku 2019. Jednym z powodów jego optymizmu jest plan powszechnych szczepień przeciwko COVID-19 i ich wpływ na nastroje konsumentów.

— Dla nas liczy się także i to, że sporo osób zarezerwowało już bilety na rejsy w Wielkanoc. To także dowodzi, że nastroje konsumentów ulegają poprawie — mówił Spohr.

Jego zdaniem Lufthansa przewiezie w przyszłym roku ok. połowy liczby pasażerów z 2019 roku, ale w sezonie letnim i jesiennym ruch lotniczy osiągnie nawet wyniki przewozowe na poziomie 70 proc. Według kalkulacji prezesa Lufthansa przestanie „przepalać” gotówkę w 2022 roku i wtedy też liczy on na pierwsze zyski. Z kolei rząd niemiecki, który zorganizował dla tego przewoźnika pomoc publiczną w wysokości 9 mld euro w zamian za 20-procentowy pakiet akcji, będzie mógł zacząć wycofywać się z akcjonariatu od 2023 roku.

Jak wyjaśnił Spohr w rozmowie z „Wirtschaftswoche”, Lufthansa jak na razie wykorzystała 3 mld euro z pakietu pomocowego. Tak mało, bo jednocześnie drastycznie ograniczyła wszystkie możliwe koszty.

Za III kwartał 2020 niemiecki przewoźnik stracił 2 mld euro. Teraz miesięcznie „przepala” 350 mln euro gotówki. 

Na początku mijającego tygodnia Spohr mówił o konieczności pozbycia się 29 tys. pracowników. Wtedy jednak chodziło głównie o pracowników naziemnych i przede wszystkim poza Niemcami. Zdaniem prezesa Grupy LH w przypadku pilotów jest jeszcze szansa na zatrzymanie ich miejsc pracy. Pod warunkiem jednak, że zgodzą się na znaczące obniżenie kosztów pracy poprzez cięcia wynagrodzeń i zmniejszenie wymiaru czasu pracy.

Te wszystkie cięcia Lufthansa zapowiada w sytuacji, kiedy rezerwacje na przyszły rok idą lepiej, niż się spodziewano. Sam Spohr przyznaje, że oczekuje latem 2021 liczby pasażerów równej połowie wyniku z wyjątkowo dobrego roku 2019. Jednym z powodów jego optymizmu jest plan powszechnych szczepień przeciwko COVID-19 i ich wpływ na nastroje konsumentów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił