Reklama

Airbus ponownie światowym liderem. Znów pokona Boeinga

Airbus pokona w tym roku drugi kolejny raz Boeinga jako największy na świecie producent samolotów, choć łączne dostawy zmaleją o 35 proc., niezależnie od wznowienia dostaw superjumbo dla Emirates.

Aktualizacja: 22.12.2020 16:24 Publikacja: 22.12.2020 16:19

Airbus ponownie światowym liderem. Znów pokona Boeinga

Foto: Bloomberg

Nie ma na razie informacji o dostawach czy zakłóceniach w produkcji z powodu odcięcia W. Brytanii, gdzie powstają skrzydła samolotów. W okresie świąt nie przewidziano lotów specjalnych samolotów Beluga, transportujących duże elementy zgodnie z wyłączeniem ich od innych ograniczeń w transporcie.

O ile nie dojdzie do nowych powszechnych zakłóceń w podróżach, Airbus powinien dostarczyć w tym roku 550-560 samolotów, w tym tygodniu podał liczbę ponad 520, a do końca roku zostało 8 dni. Dostawy zależą jednak od nietypowej liczby zmiennych danych, nie ustalono ich harmonogramu. Airbusowi nie uda się więc powtórzyć rekordowego skoku o ponad 100 dostarczonych maszyn rok temu — pisze Reuter. Rzecznik odmówił wypowiedzi o wielkości dostaw, ale stwierdził że firma działa normalnie. — Nadal dostarczamy pełną parą i to będzie trwać przez święta — powiedział.

21 grudnia Airbus przekazał Uganda Airlines jeden A330neo, ale może mieć problemy z AirAsia X. Po rocznej przerwie dostarczył w grudniu przewoźnikowi z Dubaju dwa A380. Przed końcem roku wyda trzy następne po odstawieniu w październiku świeżo odebranej maszyny przez japońską ANA. Airbus przestał je produkować od zera, ma do wydania 6 sztuk.

Łączne dostawy w tym roku zmaleją o 35 proc. z powodu wpływu pandemii na linie lotnicze, ale Airbus ma i tak ogromną przewagę nad Boeingiem, który do końca listopada wydał 118 samolotów. Po 11 miesiącach Airbus miał na koncie 477 sztuk, w grudniu dostarczył 46 najważniejszej kategorii, co dało razem 523. Dostawy były większe niż zakładano.

Problem z AirAsia X

Airbus podał, że może stracić zamówienia na samoloty za ponad 5 mld dolarów, jeśli tania malezyjska linia AirAsia X przeprowadzi restrukturyzację zadłużenia. — Linia złożyła zamówienia, Airbus realizuje je. Obecnie ma na stanie siedem A330neo — powiedział szef na region Azji-Pacyfiku, Anand Emmanuel Stanley. Dodał, że jest jeszcze 71 zamówionych samolotów i jeśli linia zrezygnuje z nich, może to wpłynąć na rentowność producenta.

Reklama
Reklama

AAX jest już winna Airbusowi 48,71 mld ringgitów (12 mld dolarów) wraz z płatnościami przed dostawą zamówionych 118 samolotów. Linia oświadczyła, że alternatywą dla tego planu byłaby jej likwidacja, a wtedy wierzyciele i akcjonariusze nie dostaliby nic.

Odrębnie easyJet porozumiał się z Airbusem o odroczeniu na lata 2022-24 i 2027-28 odbioru 22 samolotów. Ponadto terminy dostaw 15 w okresie 2022-24 zostaną zmienione, aby dopasować je do sezonowego popytu.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama