Brazylia nie chce kłócić się z Kanadą o subwencje

Brazylia wycofała z WTO skargę na Kanadę o subwencjonowanie producenta samolotów i wezwała do szerszych negocjacji krajów lotniczych, aby nie dochodziło do wojen handlowych o samoloty. Wyręczyła tym niejako organizację z Genewy.

Aktualizacja: 19.02.2021 20:41 Publikacja: 19.02.2021 20:32

Brazylia nie chce kłócić się z Kanadą o subwencje

Foto: Bloomberg

Do nagłej zmiany stanowiska Brazylii, kraju trzeciego na świecie producenta samolotów, Embraera doszło w czasie, gdy trwa w najlepsze od 16 lat spór o to samo Airbusa i Boeinga oraz Unii ze Stanami, który doprowadził do sankcji i retorsji. Brazylia prowadziła od lat podobny spór, ale na „niższym piętrze” z Kanadą i z jej producentem samolotów, Bombardierem.

W 2017 r. Brazylia złożyła skargę do WTO na subwencjonowanie produkcji samolotów regionalnych CSeries i twierdziła, że Bombardier otrzymał nieuczciwie 3 mld dolarów. Ten spór nigdy jednak nie wykroczył poza przepychanki proceduralne, a w 2018 r. program CSeries przynoszący Kanadyjczykom straty został sprzedany Airbusowi i powstał program A220. Ottawa zaprzeczała, by pomagała firmie z Montrealu.

„Brazylia jest przekonana o słuszności swej sprawy. Niemniej jednak stało się jasne, że spór nie może być skutecznym remedium na skutki tak dużych subwencji na rynku samolotów cywilnych” — oświadczył MSZ w Brasilii. Odnotował też, że rynek zmienił się do czasu złożenia skargi w WTO, bo Airbus montuje teraz niektóre A220 w Stanach. Brazylia skupi się więc na podjęciu z nowym impetem negocjacji dla uzgodnienia bardziej skutecznych przepisów o publicznym wspieraniu lotnictwa cywilnego.

Embraer przyjął z zadowoleniem tę inicjatywę, która może wykorzystać udaną umowę finansowania produkcji samolotów krajów OECD z 2007 r. i uaktualnioną 4 lata później. Doprowadziła do ustalenia pułapów finansowania przez agencje promowania eksportu, gdy te same kraje walczyły ze sobą o subwencjonowanie produkcji. — Naszym zdaniem powinniśmy szukać czegoś podobnego w finansowaniu prac projektowych i produkcji, aby stworzyć równe warunki działania — stwierdził w wywiadzie dla Reutera szef działu samolotów cywilnych Embarera, Arjan Maijer. — Dojdzie też do finansowania rynku z powodu COVID-u, do wyzwań ekologicznych, bo sektor bezie dostawać też na to środki — dodał.

Zdaniem Wiliama Reinscha, byłego urzędnika resortu handlu USA i eksperta Ośrodka Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS), posunięcie Brazylii jest uznaniem realiów, bo system rozjemczy WTO nie funkcjonuje.

Airbus również ponowił apel o wynegocjowane porozumienie kończące spór z Boeingiem, bo według prezesa Guillaume Faury, USA i Europa tracą na wprowadzonych cłach.

Transport
Alarm kancelarii obsługujących pasażerów. Komisja Europejska chce zmian
Transport
Nalot tanich linii lotniczych na Polskę. To lato będzie rekordowe
Transport
Japońska ANA potrzebuje nowych samolotów, bo rośnie turystyka
Transport
Strajki w Niemczech i Grecji. Wielkie zakłócenia w podróżach
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Transport
Francuska prasa podgrzewa stary temat. Polska miałaby wejść w struktury Airbusa
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”