Reklama

Bruksela wesprze Rail Baltica. Groźba zadziałała

Jest porozumienie w sprawie dodatkowego finansowania kolei Rail Baltic kwotą 1,4 mld euro. Groźba republik nadbałtyckich blokady płatności z unijnego funduszu antykryzysowego podziałała.

Aktualizacja: 12.03.2021 19:21 Publikacja: 12.03.2021 19:04

Bruksela wesprze Rail Baltica. Groźba zadziałała

Foto: Adobe Stock

„Ostateczne porozumienie w sprawie finansowania Rail Baltic w ramach umowy (Europejskiego Funduszu Infrastrukturalnego - CEF) zostało osiągnięte” - napisał w czwartek wieczorem na portalu społecznościowym Klen Jaerats, dyrektor do spraw Unii Europejskiej Kancelarii Stanu Estonii.

Latem ubiegłego roku Rada UE zatwierdziła przydział 1,4 mld euro z instrumentu CEF dla Rail Baltica. Jednak Parlament Europejski nalegał, aby inne projekty mogły ubiegać się o te fundusze na zasadach konkurencyjnych.

W styczniu litewski prezydent Gitanas Nauseda oraz premierzy Łotwy i Estonii wezwali przewodniczącego Rady Europejskiej do obrony finansowania Rail Baltica w nowym budżecie Wspólnoty. Zagrozili zablokowaniem Funduszu Odbudowy Unii w przypadku obcięcia finansowania dla kolei Rail Baltica.

Finansowanie Europejskiego Funduszu Infrastrukturalnego w ciągu najbliższych siedmiu lat wyniesie prawie 34 miliardy euro. Z tego około 26 miliardów zostanie wydanych na projekty transportowe, sześć miliardów na energię i dwa miliardy na technologie cyfrowe.

Rail Baltica to największy w republikach nadbałtyckich projekt infrastrukturalny od odzyskania niepodległości. Zakłada zbudowanie 870 km torów kolejowych rozmiaru europejskiego (pod sowieckimi rządami były tam tylko tory rozmiaru rosyjskiego, co uniemożliwiało bezpośrednie połączenia z zachodem Europy).

Reklama
Reklama

Trasa prowadzi z Tallina, przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna), do granicy z Polską. Całość ma kosztować 5,79 mld euro (dane z 2017 r). W 2017 r. trzy republiki podpisały z Unią porozumienie, w którym zobowiązały się zbudować trasę do 2025 r. i zapewnić jej gotowość do eksploatacji do 2026 r. Unia zobowiązała się do dofinansowania 85 proc. kosztów inwestycji.

W 2020 roku pojawiły się informacje, że inwestycja podrożała już do 7,8 mld euro.

Transport
Rośnie konkurencja na rynku kolejowym
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Transport
Wojna handlowa USA-Chiny: Donald Trump bierze się za lotnictwo
Transport
Unijny zakaz sprzedaży aut spalinowych do poprawki
Transport
PKP Intercity zapowiada więcej pociągów i krótsze czasy przejazdów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Transport
Wizz Air rozpycha się na polskim rynku. Nowe samoloty nowe kierunki
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama