Bruksela wesprze Rail Baltica. Groźba zadziałała

Jest porozumienie w sprawie dodatkowego finansowania kolei Rail Baltic kwotą 1,4 mld euro. Groźba republik nadbałtyckich blokady płatności z unijnego funduszu antykryzysowego podziałała.

Aktualizacja: 12.03.2021 19:21 Publikacja: 12.03.2021 19:04

Bruksela wesprze Rail Baltica. Groźba zadziałała

Foto: Adobe Stock

„Ostateczne porozumienie w sprawie finansowania Rail Baltic w ramach umowy (Europejskiego Funduszu Infrastrukturalnego - CEF) zostało osiągnięte” - napisał w czwartek wieczorem na portalu społecznościowym Klen Jaerats, dyrektor do spraw Unii Europejskiej Kancelarii Stanu Estonii.

Latem ubiegłego roku Rada UE zatwierdziła przydział 1,4 mld euro z instrumentu CEF dla Rail Baltica. Jednak Parlament Europejski nalegał, aby inne projekty mogły ubiegać się o te fundusze na zasadach konkurencyjnych.

W styczniu litewski prezydent Gitanas Nauseda oraz premierzy Łotwy i Estonii wezwali przewodniczącego Rady Europejskiej do obrony finansowania Rail Baltica w nowym budżecie Wspólnoty. Zagrozili zablokowaniem Funduszu Odbudowy Unii w przypadku obcięcia finansowania dla kolei Rail Baltica.

Finansowanie Europejskiego Funduszu Infrastrukturalnego w ciągu najbliższych siedmiu lat wyniesie prawie 34 miliardy euro. Z tego około 26 miliardów zostanie wydanych na projekty transportowe, sześć miliardów na energię i dwa miliardy na technologie cyfrowe.

Rail Baltica to największy w republikach nadbałtyckich projekt infrastrukturalny od odzyskania niepodległości. Zakłada zbudowanie 870 km torów kolejowych rozmiaru europejskiego (pod sowieckimi rządami były tam tylko tory rozmiaru rosyjskiego, co uniemożliwiało bezpośrednie połączenia z zachodem Europy).

Trasa prowadzi z Tallina, przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna), do granicy z Polską. Całość ma kosztować 5,79 mld euro (dane z 2017 r). W 2017 r. trzy republiki podpisały z Unią porozumienie, w którym zobowiązały się zbudować trasę do 2025 r. i zapewnić jej gotowość do eksploatacji do 2026 r. Unia zobowiązała się do dofinansowania 85 proc. kosztów inwestycji.

W 2020 roku pojawiły się informacje, że inwestycja podrożała już do 7,8 mld euro.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne