Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Słowackie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych (SEVA) ogłosiły powstanie CEE Green Transport Initiative (CEE GTI) na specjalnie zorganizowanej konferencji z udziałem Maroša Šefčoviča, wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej oraz ministra klimatu i środowiska Michała Kurtyki.

Celem inicjatywy jest promowanie w naszym regionie Europy ekologicznego i zielonego transportu. Polska jako największy kraj posiada duży potencjał mogący wspierać jego rozwój, m.in. poprzez produkcję baterii, ich komponentów, a także rozwój recyklingu. Jesteśmy także jednym z największych producentów elektrycznych autobusów miejskich, a w polskich miastach ich liczba szybko rośnie.

- Nasze przedsięwzięcie ma potencjał i duże wsparcie, m.in. ze Słowacji czy Węgier – powiedział Aleksander Rajch z PSPA. Ale problemem krajów regionu są słabe efekty rozwijania elektromobilności. Niższe PKB, import samochodów z drugiej ręki i opóźnione reformy sektora transportowego to duże wyzwania w dążeniu do bezemisyjnego transportu.

– Jesteśmy daleko w tyle za Holandią, Norwegią czy Francją. Mamy świadomość wieku naszego parku samochodowego, braków w infrastrukturze ładowania i problemów z jakością powietrza w naszym kraju – dodał Patric Krizansky z SEVA.

W ramach porozumienia, PSPA oraz SEVA będą wspólnie pracować nad regulacjami dotyczącymi tworzenia zielonego transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. CEE GTI ma wypracowywać dokumenty, raporty, analizy i stanowiska mające wpływać na kształt przepisów i planowanie celów już na poziomie Unii Europejskiej. - Nie możemy działać oddzielnie, a najbliższa dekada jest kluczowa na wyrównanie tempa rozwoju w Europie. Wspólne, scentralizowane działania ułatwią dogonienie Zachodu – stwierdził Peter Badik reprezentujący na konferencji GreenWay.

W ubiegłym roku Europa objęła pozycję światowego lidera pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych, wyprzedzając Chiny. Ale 75 proc. europejskich ładowarek funkcjonuje zaledwie w trzech państwach: Niemczech, Francji i Niderlandach. - Duża część Europy szybko zmierza w kierunku powszechnej elektryfikacji transportu drogowego, natomiast kraje Europy Środkowej i Wschodniej pozostają w tyle. To kwestia, którą musi się zająć cała Europa, w tym administracja publiczna czy organizacje pozarządowe – podkreślił Šefčovič. Poinformował także o uruchomieniu nowej, publicznej inicjatywy „Horizon Europe”. Zostanie na nią przeznaczone 100 miliardów euro, z czego 1 miliard na rozwój technologii baterii do samochodów elektrycznych.