Jego zdaniem trend wzrostowy w branży KEP (kurier, ekspres, paczka) zostanie utrzymany. – W związku z kolejnymi ograniczeniami i wydłużeniem okresu pozostawania w domach spodziewam się nawet zwiększenia tej tendencji – prognozuje Kliber. – Nasze codzienne potrzeby staną się coraz bardziej palące, a ich zaspokajania coraz częściej będziemy szukać właśnie w e-commerce – dodaje.
Firma New Data Labs, specjalizująca się w oprogramowaniu do analizy danych, zbadała wpływ koronawirusa m.in. na branżę e-commerce. Witold Kilijański, partner w tej spółce, podkreśla, że widać duże spiętrzenie prac zarówno w „klasycznych" firmach e-commerce, jak też w internetowych działach tradycyjnych firm (owa dynamika sięga 150 proc.).
38 proc. z nas zakupy na czas kwarantanny zrobiło w sieci. Jak pokazują badania Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej, największą popularnością cieszą się artykuły spożywcze, higieniczne oraz chemiczne. Potwierdzają to dane z platformy Shoper za marzec, wedle których zamówienia w kategorii „delikatesy" skoczyły w ciągu miesiąca o ok. 400 proc. Ale Polacy kupują online również produkty z kategorii media i filmy, technologie oraz odzież damska. Spadł natomiast odsetek zainteresowanych motoryzacją i odzieżą męską.
Zmienia się też demografia e-kupujących w ostatnich tygodniach. – Ogromnie, bo ponadtrzykrotnie, wzrósł odsetek kobiet, które aktywnie korzystają z logistyki przez internet i nadają przesyłki w okresie pandemii – wskazuje Wojciech Kliber. – Równie mocno wzrósł odsetek nadawców w wieku 65+. To cieszy, że tysiące użytkowników z tej najbardziej zagrożonej konsekwencjami wirusa grupy pokonuje bariery świata cyfrowego, wchodzi do niego i korzysta z niego jako z wielokrotnie bezpieczniejszej formy kontaktu – zaznacza nasz rozmówca.
Świąteczny spadek?
Eksperci spodziewają się, że na epidemii ucierpi jednak tradycyjny boom wielkanocny. – Inny charakter tych świąt będzie czynnikiem ograniczającym relatywną aktywność klientów – twierdzi wiceprezes Sendit. Jak podkreśla, w tym roku święta będą zapewne mniej rodzinne, co zaważy na cyklicznym przedświątecznym wzroście popytu na usługi KEP. – Mniejsza liczba spotkań, a być może całkowity brak tradycyjnej celebry mogą przełożyć się na mniejsze obroty sektora e-commerce. Moim zdaniem jednak codzienny trend wzrostowy przeważy nad przedświątecznym spadkiem. Per saldo więc oczekujemy zwyżek – uspokaja Kliber.
Na razie jednak operatorzy logistyczni muszą wprowadzać, ze względów bezpieczeństwa, specjalne zasady dostaw. – Firmy kurierskie są skłonne weryfikować, czy klient jest objęty kwarantanną. Istnieje uzasadnione ryzyko, że w przypadku możliwości zakażenia paczka nie zostanie doręczona, tym bardziej że dostawa do rąk własnych jest ryzykowna zarówno dla kuriera, jak i odbiorcy – mówi Łukasz Łukasiewicz, operations manager w SwipBox Polska.