W powietrzu będzie więc coraz ciaśniej i niekoniecznie coraz bezpieczniej.
Za rozwojem przewoźników nie nadąża infrastruktura, niezbędna do wykonywania bezpiecznych lotów. Dodatkowo rozwój linii niskokosztowych spowodował, że funkcjonują one z minimalnym marginesem zysku. Średnio na każdym przewiezionym pasażerze zarabiają one 4,3 dol. Czasami więc warto zastanowić się czy latając po Azji Południowo-Wschodniej warto kusić się na najtańsze oferty nieznanych przewoźników. I nie wybrać linii znanej z przestrzegania reguł bezpieczeństwa.
Azjatom potrzebne są nowe samoloty, nowi piloci, nowe załogi i mechanicy. To stamtąd płyną największe zamówienie na maszyny — tajlandzki NokAir zamówił ich 600. To znaczy, że w powietrzu będzie jeszcze ciaśniej, niż jest dzisiaj. A warunki meteorologiczne się nie zmienią. Nie cofną się monsuny, tajfuny, czy burze tropikalne. I szybko nie poprawi się infrastruktura niezbędna dla bezpiecznego rozwoju lotnictwa cywilnego.
Czarne listy
Władze indonezyjskie nagle zorientowały się, że rejs AirsAsia QZ8501 nie miał prawa lecieć z Surabaya do Singapuru, bo nie miał pozwolenia na loty w niedzielę. Ale poleciał. Jak w takim razie uzyskał na lotnisku slot — działkę czasową wylotu- i jak otrzymał pozwolenie kontrolerów. Indonezyjczycy grożą teraz, że odbiorą AirAsia Indonesia ( centrala AirAsia znajduje się w Kuala Lumpur) prawo lotów na intratnej trasie Surabaya-Singapur, a być może zamkną linię w ogóle.
To oznaczałoby, że z Indonezji w świat będzie mogło latać jedynie 4 przewoźników. Komisja Europejska, amerykańska FAA, ale także władze ościenne ostro traktują indonezyjskich przewoźników i skrupulatnie ich kontrolują. Na 80 linii lotniczych zarejestrowanych w Indonezji, tylko 5 ma prawo latania do Singapuru, Tajlandii, Unii Europejskiej i USA. Wśród nich jest AirAsia Indonesia. Narodowy indonezyjski przewoźnik Garuda przez wiele lat znajdowała się na czarnej liście, tak unijnej, jak i FAA. Podobnie jak Lion Air, która nawet nie została przyjęta do Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), bo uznano ją za niebezpieczną. Indonezyjskie linie, które zostały ostatecznie uznane przez Brukselę, jako spełniające wymogi bezpieczeństwa, to Garuda, AirAsia Indonesia, AirFast Indonesia i Republic Express Airlines