Każdego roku spółka chce inwestować średnio 8 mld zł, wliczając w to dofinansowanie z funduszy europejskich. - Dzięki temu zyskamy spójną sieć kolejową, usprawnimy połączenia aglomeracyjne i stworzymy lepszą ofertę dla przewoźników towarowych - zapowiada dyrektor ds. inwestycji w PLK, Marcin Mochocki.

W tym roku spółka uruchomi projekty inwestycyjne warte 11 mld zł. Pierwsza umowa o wartości blisko 300 mln zł na modernizację sterowania ruchem na części magistrali Poznań – Wrocław została podpisana w kwietniu. Kolejne przetargi obejmą ostatnią części trasy Wrocław - Poznań (inwestycja o wartości 1,5 mld zł), trasy Sochaczew - Swarzędz (2 mld zł), a także projekty aglomeracyjne w Warszawie (0,7 mld zł). Procedura wyłonienia wykonawców rozpocznie się również dla odcinków Warszawa - Radom (wartość inwestycji to 1 mld zł), Kraków - Katowice (2 mld zł), Warszawa - Białystok (0,5 mld zł) i trasę z Warszawy do Lublina (3 mld zł). Modernizacja będzie oznaczała m.in. podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 kilometrów na godzinę, a w rezultacie skrócenie czas podróży.

Na przełomie 2015 i 2016 roku pociągi pojadą szybciej na kolejnych trasach. To efekt inwestycji, które PLK zakończyły lub zakończą w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Nawet o kilkadziesiąt minut skróci się czas przejazdu między większymi miastami w Polsce. Odnowione będą tory między Poznaniem a Gdańskiem, z Poznania do Olsztyna i do Katowic, a także z Katowic do Warszawy przez Częstochowę i do Łodzi.

Tegoroczne wydatki inwestycyjne mają sięgnąć 8,5 mld zł. To rekordowa kwota w porównaniu do lat poprzednich, choć te ostatnie przyniosły mocne zwiększenie nakładów na modernizację i rewitalizację linii. PLK w ostatnich trzech latach modernizowały ponad 1000 kilometrów torów rocznie. Najlepszy był rok 2014 gdy, spółka zmodernizowała 1300 km torów kolejowych wydając ponad 7 mld zł.

Plan inwestycyjny na ten rok zakłada wydatki na poziomie 8,5 mld zł. Około 6 mld zł z tej kwoty pochodzić ma ze środków unijnych, z perspektywy finansowej 2007-13. Pozostałe 2 mld zł to środki krajowe.