Solaris buduje tramwaje dla Olsztyna

Zakłady Solaria zakończył produkcję pierwszych dwóch tramwajów dla Olsztyna. Od czwartku Solaris Tramino numer jeden jest testowany w Poznaniu, na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Publikacja: 30.05.2015 11:28

Solaris buduje tramwaje dla Olsztyna

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski Bartosz Jankowski

Dostawy dla miasta rozpoczną się w połowie czerwca, kiedy do Olsztyna przyjedzie pierwszy z piętnastu nowoczesnych, dwukierunkowych oraz w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości 29,3 metra i szerokości 2,5 metra. Cały kontrakt zrealizowany zostanie do końca września tego roku. Tym samym, po ponad pięćdziesięciu latach przerwy, do miasta powróci transport szynowy.

Tramwaj zabierze ponad 200 podróżujących, z czego 43 na miejscach siedzących. Sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wejście oraz opuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest za pomocą systemu kamer.

To kolejny kontrakt na budowę tramwajów, jaki realizuje znany z produkcji autobusów Solaris. Zrealizował on dotychczas tramwajowe zamówienia dla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5 sztuk pojazdów dwukierunkowych). W tym roku zakończy się również dostawa pojazdów szynowych polskiego producenta do Brunszwiku (18 sztuk). Z kolei w latach 2016-2020 do Lipska pojedzie 41 egzemplarzy Tramino.

Kontrakty tramwajowe Solarisa wpisują się w planowane przyspieszenie rozwoju tego rodzaju transportu w Polsce. Komunikacja tramwajowa w polskich miastach otrzyma potężne wsparcie finansowe. W najbliższych sześciu latach z budżetu UE powinniśmy dostać na rozwój tego środka transportu przeszło 13 mld zł. – wynika z analiz Tines Capital Group, holdingu działającego w sektorze infrastruktury szynowej i budownictwa. Pieniądze mają być przeznaczone na zakup 600 nowych tramwajów, budowę ponad 100 kilometrów nowych tras oraz modernizację 200 kilometrów  istniejących torowisk. Dofinansowaniem z UE objęty będzie także rozwój inteligentnych systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.

Największe miasta już zaplanowały rozbudowę sieci na najbliższe 5 lat. Warszawa przygotowała się do wydania 2,2 mld zł, które mają być przeznaczone na zakup prawie 180 tramwajów i zmodernizowanie przeszło 20 km sieci. W Krakowie, który zainwestuje ok. 2 mld zł, w tym roku ukończony zostanie drugi odcinek szybkiego tramwaju, a do 2020 roku powstaną jeszcze dwa kolejne odcinki. Gdańsk wyda 1,6 mld zł, za co m.in. skomunikuje południowe osiedla z centrum miasta.

Unijne wsparcie na rozwój komunikacji tramwajowej w Polsce ma być w nowej perspektywie 2014-2020 przeszło dwukrotnie większe niż w latach 2007-2013, kiedy na rozbudowę linii i tabor wydano 5,3 mld zł.

Transport
„Mój rower elektryczny” po nowemu. Dopłaty jednak będą, ale dużo mniejsze
Transport
Prezes PPL: Myślimy o partnerze do inwestycji w modernizację
Transport
Finnair odwołuje kolejne loty. Maj ze strajkami
Transport
Czarny tydzień we Francji. Strajkuje załoga kolei SNCF
Transport
Zatłoczone niebo nad Nowym Jorkiem. Rejsów ma być mniej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku