Dostawy dla miasta rozpoczną się w połowie czerwca, kiedy do Olsztyna przyjedzie pierwszy z piętnastu nowoczesnych, dwukierunkowych oraz w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości 29,3 metra i szerokości 2,5 metra. Cały kontrakt zrealizowany zostanie do końca września tego roku. Tym samym, po ponad pięćdziesięciu latach przerwy, do miasta powróci transport szynowy.
Tramwaj zabierze ponad 200 podróżujących, z czego 43 na miejscach siedzących. Sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wejście oraz opuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest za pomocą systemu kamer.
To kolejny kontrakt na budowę tramwajów, jaki realizuje znany z produkcji autobusów Solaris. Zrealizował on dotychczas tramwajowe zamówienia dla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5 sztuk pojazdów dwukierunkowych). W tym roku zakończy się również dostawa pojazdów szynowych polskiego producenta do Brunszwiku (18 sztuk). Z kolei w latach 2016-2020 do Lipska pojedzie 41 egzemplarzy Tramino.
Kontrakty tramwajowe Solarisa wpisują się w planowane przyspieszenie rozwoju tego rodzaju transportu w Polsce. Komunikacja tramwajowa w polskich miastach otrzyma potężne wsparcie finansowe. W najbliższych sześciu latach z budżetu UE powinniśmy dostać na rozwój tego środka transportu przeszło 13 mld zł. – wynika z analiz Tines Capital Group, holdingu działającego w sektorze infrastruktury szynowej i budownictwa. Pieniądze mają być przeznaczone na zakup 600 nowych tramwajów, budowę ponad 100 kilometrów nowych tras oraz modernizację 200 kilometrów istniejących torowisk. Dofinansowaniem z UE objęty będzie także rozwój inteligentnych systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.
Największe miasta już zaplanowały rozbudowę sieci na najbliższe 5 lat. Warszawa przygotowała się do wydania 2,2 mld zł, które mają być przeznaczone na zakup prawie 180 tramwajów i zmodernizowanie przeszło 20 km sieci. W Krakowie, który zainwestuje ok. 2 mld zł, w tym roku ukończony zostanie drugi odcinek szybkiego tramwaju, a do 2020 roku powstaną jeszcze dwa kolejne odcinki. Gdańsk wyda 1,6 mld zł, za co m.in. skomunikuje południowe osiedla z centrum miasta.