Reklama

Solaris buduje tramwaje dla Olsztyna

Zakłady Solaria zakończył produkcję pierwszych dwóch tramwajów dla Olsztyna. Od czwartku Solaris Tramino numer jeden jest testowany w Poznaniu, na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Publikacja: 30.05.2015 11:28

Solaris buduje tramwaje dla Olsztyna

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski Bartosz Jankowski

Dostawy dla miasta rozpoczną się w połowie czerwca, kiedy do Olsztyna przyjedzie pierwszy z piętnastu nowoczesnych, dwukierunkowych oraz w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości 29,3 metra i szerokości 2,5 metra. Cały kontrakt zrealizowany zostanie do końca września tego roku. Tym samym, po ponad pięćdziesięciu latach przerwy, do miasta powróci transport szynowy.

Tramwaj zabierze ponad 200 podróżujących, z czego 43 na miejscach siedzących. Sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie i komfortowe wejście oraz opuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest za pomocą systemu kamer.

To kolejny kontrakt na budowę tramwajów, jaki realizuje znany z produkcji autobusów Solaris. Zrealizował on dotychczas tramwajowe zamówienia dla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5 sztuk pojazdów dwukierunkowych). W tym roku zakończy się również dostawa pojazdów szynowych polskiego producenta do Brunszwiku (18 sztuk). Z kolei w latach 2016-2020 do Lipska pojedzie 41 egzemplarzy Tramino.

Kontrakty tramwajowe Solarisa wpisują się w planowane przyspieszenie rozwoju tego rodzaju transportu w Polsce. Komunikacja tramwajowa w polskich miastach otrzyma potężne wsparcie finansowe. W najbliższych sześciu latach z budżetu UE powinniśmy dostać na rozwój tego środka transportu przeszło 13 mld zł. – wynika z analiz Tines Capital Group, holdingu działającego w sektorze infrastruktury szynowej i budownictwa. Pieniądze mają być przeznaczone na zakup 600 nowych tramwajów, budowę ponad 100 kilometrów nowych tras oraz modernizację 200 kilometrów  istniejących torowisk. Dofinansowaniem z UE objęty będzie także rozwój inteligentnych systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.

Największe miasta już zaplanowały rozbudowę sieci na najbliższe 5 lat. Warszawa przygotowała się do wydania 2,2 mld zł, które mają być przeznaczone na zakup prawie 180 tramwajów i zmodernizowanie przeszło 20 km sieci. W Krakowie, który zainwestuje ok. 2 mld zł, w tym roku ukończony zostanie drugi odcinek szybkiego tramwaju, a do 2020 roku powstaną jeszcze dwa kolejne odcinki. Gdańsk wyda 1,6 mld zł, za co m.in. skomunikuje południowe osiedla z centrum miasta.

Reklama
Reklama

Unijne wsparcie na rozwój komunikacji tramwajowej w Polsce ma być w nowej perspektywie 2014-2020 przeszło dwukrotnie większe niż w latach 2007-2013, kiedy na rozbudowę linii i tabor wydano 5,3 mld zł.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama