Reklama

Adria Airways urośnie z Łodzi

Lotnisko w Łodzi niedługo stanie się największym portem, z którego operują słoweńskie linie Adria Airways. Rodzima Ljubjana daje linii znacznie mniejsze szanse rozwoju.

Publikacja: 30.06.2015 14:35

Adria Airways urośnie z Łodzi

Foto: Wikimedia

Słoweńcy latają już z Łodzi 12 razy w tygodniu do Monachium i 6 razy do Amsterdamu. W planach są jeszcze przynajmniej loty do Paryża, które zresztą były planowany wcześniej, ale ostatecznie wybór padł na Amsterdam.

Prezes Adria Airways, Mark Anzur w rozmowie z „Rzeczpospolitą", nie ukrywał, że jego kraj jest zbyt mały, aby mógł „wyżywić" linię lotniczą z europejskimi ambicjami. A dowożenie Lutfhansie pasażerów do centrum przesiadkowego w Monachium, to doskonały, pewny biznes.

Pasażerowie, którzy wsiadają do słoweńskiego samolotu w Łodzi przesiadają się następnie na loty do Frankfurtu, Lizbony, Hannoveru, Hamburga, Wiednia, Marsylii i Mediolanu oraz Duesseldorfu i Paryża. To bezpośrednia konkurencja dla LOT-u, który z powodu niewystarczającego popytu skasował ostatni wieczorny rejs z Monachium do Warszawy.

Anzur nie ukrywa, że dla niego Łódź jest znacznie bardziej obiecującym portem, niż rodzima Ljubljana. To dlatego w Polsce zdecydował się w tym porcie zbazować samolot i załogi. Żeby pokazać jak ważna jest dla nich Łódź, Adria ochrzciła jeden ze swoich samolotów, właśnie nazwą tego miasta. Na trasie do Monachium Adria, która podobnie jak LOT jest członkiem Star Alliance, ma wspólne rezerwacje z Lufthansą, a w lotach do Amsterdamu umowę partnerską z KLM.

W rozmowie z portalem Balkans.com Anzur przyznaje, że ma ambicje rozwoju Adrii tak, aby się stała prawdziwie europejskim przewoźnikiem. Na polskim rynku Adria nie mogła trafić lepiej. LOT z powodu ograniczeń spowodowanych restrukturyzacją i koniecznością skorzystania z pomocy państwa, nie może otwierać nowych połączeń do końca 2015, więc może latać ile chce. Od przyszłego roku LOT wznowi połączenia z Ljubljany oferując Słoweńcom przesiadki w Warszawie, zwłaszcza w podróżach na wschód.

Reklama
Reklama

Adria rozwija się również na lotnisku w Prisztinie, a w przyszłym roku planuje także postawienie jednego samolotu w Tiranie i wykonywanie nim 3 lotów dziennie. W stolicy Albanii do Słoweńców na razie należy 5 proc. szybko rosnącego rynku, a Albańczycy latają przede wszystkim do Włoch, ale również do Niemiec, więc i stamtąd Adria może dowozić pasażerów Lufthansie.

Słoweńskie linie wychodzą właśnie z kłopotów finansowych. W 2014 roku odnotowały zysk po raz pierwszy od 7 lat i przewiozły 1,1 mln pasażerów. W tym roku, właśnie dzięki rozwojowi na rynku polskim, Słoweńcy chcą zwiększyć przewozy o 20 proc.

Podobnie, jak jest to w przypadku LOT, Adria Airways jest na sprzedaż, a rząd chce się pozbyć 91,6 proc. udziałów.

Adria wcześniej planowała wejście na dwa inne polskie lotniska — do Rzeszowa i być może do Bydgoszczy, która bardzo zabiegała o te loty. Ostatecznie jednak i Rzeszów i Bydgoszcz zdecydowała się obsługiwać Lufthansa.

Transport
Wielkie zmiany w Lufthansie. Najważniejsze decyzje pod jednym dachem
Transport
Amerykanie znieśli sankcje na białoruską Belavię. Co to znaczy?
Transport
Samolot Enter Air wypadł z pasa na lotnisku w Balicach
Transport
Norweski przekręt. Flota cieni rejestrowana na firmę z Oslo
Transport
Inwazja rosyjskich dronów uderzyła w polskie lotnictwo cywilne
Reklama
Reklama