Będzie rosło znaczenie przewozów kolejowych

Inwestycje w infrastrukturę i tabor powinny przyczynić się do wzrostu konkurencyjności przewozów kolejowych m.in. na szlaku Azja–Europa.

Publikacja: 30.09.2015 21:00

Będzie rosło znaczenie przewozów kolejowych

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Zawisza

Za kilka dni w Katowicach rusza Europejski Kongres Logistyczny ONECARGO, który ma być największym międzynarodowym spotkaniem branży transportowo-spedycyjno-logistycznej w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas dwudniowych obrad zaplanowano m.in. panele dotyczące inwestycji w tabor kolejowy, stanu i perspektyw rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce oraz szans rozwoju przewozów na Wschód.

Inwestycje w tabor

Jednym z warunków poprawy konkurencji firm specjalizujących się w kolejowych przewozach towarów jest odnowienie taboru szynowego. W tym celu kilka dni temu PKP Cargo, drugi co do wielkości kolejowy przewoźnik w UE, podpisał z koncernem Siemens umowę na dostawę 15 lokomotyw wielosystemowych za kwotę 75 mln euro, czyli 315 mln zł. Pojazdy będą przekazywane przewoźnikowi od stycznia 2016 r. do czerwca 2017 r.

W związku z tym, że są przeznaczone do eksploatacji w różnych krajach, gdzie funkcjonują różne systemy zasilania trakcji kolejowych, kontrakt podzielono na trzy zadania. W ramach pierwszego zostanie dostarczonych osiem lokomotyw przystosowanych do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Drugie zadanie obejmuje przekazanie czterech pojazdów, które będą jeździć tylko w Polsce i Niemczech. Wreszcie trzy lokomotywy mają być przystosowane do eksploatacji w Polsce, Niemczech oraz w Holandii.

Poza zamówieniem podstawowym PKP Cargo ma też opcję zakupu pięciu dodatkowych lokomotyw za 26 mln euro (110 mln zł).

Na początku lipca PKP Cargo i Greenbrier Europe Wagony Świdnica, firma należąca do amerykańskiego koncernu Greenbrier, podpisały z kolei list intencyjny w spawie uruchomienia produkcji wagonów towarowych. Giełdowa spółka ma m.in. zapewnić wykwalifikowaną kadrę produkcyjną i administracyjną oraz zaplecze warsztatowe. Z kolei Greenbrier powinien dostarczyć niezbędną dokumentację, technologię, standardy kontroli jakości oraz wyposażenie linii produkcyjnej.

W ramach współpracy PKP Cargo zainwestuje w uruchomienie linii produkcyjnej blisko 11,5 mln zł. Produkcja, przy której zatrudnienie znajdzie około 150 osób, powinna ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku. Docelowo ma być wytwarzanych nawet 0,5 tys. wagonów rocznie. Wszystkie na potrzeby grupy PKP Cargo.

Infrastruktura kolejowa

Nawet najlepszy tabor nie przyczyni się jednak do wzrostu przewozów kolejowych, jeśli nie będzie zapewniona odpowiednia infrastruktura. Planowane wydatki na jej modernizację w Polsce na poziomie 67 mld zł do 2023 r. dają nadzieję na pozytywne zmiany. Dzięki tym pieniądzom mają być skrócone czasy przejazdów pociągów, poprawione bezpieczeństwo na torach oraz zwiększona konkurencyjność transportu kolejowego, zwłaszcza względem drogowego. Jeszcze w tym roku zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP PLK, ogłosi przetargi na 11 mld zł.

Wśród planowanych postępowań są m.in. przetarg na linię Warszawa–Lublin (wartość prac – 3,5 mld zł), Wrocław–Poznań (1,5 mld zł), Warszawa–Poznań (2,6 mld zł) czy prace na linii obwodowej w Warszawie (260 mln zł).

Transport na Wschód

Podczas logistycznego kongresu zaplanowano też panel na temat szans rozwoju przewozów na Wschód. Chodzi zwłaszcza o rosnące możliwości kolejowych przewozów kontenerów między Azją i Europą, zwłaszcza Nowym Jedwabnym Szlakiem. PKP Cargo współtworzy już średnio 12 takich połączeń tygodniowo. Co więcej, zakłada wzrost tej liczby w przyszłym roku, zwłaszcza że potencjał rynku jest ogromny. Szacuje się, że Nowym Jedwabnym Szlakiem może być przewożonych z Chin milion kontenerów rocznie. To około 5–10 proc. kontenerów transportowanych na szlaku Azja–Europa. Chodzi głównie o wyroby wysoko przetworzone.

Zaletą transportu kolejowego na linii Azja–Europa jest przede wszystkim czas dostarczenia przesyłki do klienta. W porównaniu z przewozem morskim ulega skróceniu nawet o 15–25 dni. Uproszczenie procedur na zewnętrznej granicy UE pomiędzy Polską a Białorusią może jeszcze skrócić ten okres.

Artykuł powstał przy współpracy z pkp Cargo

Dwa dni debat na temat branży transportowo-spedycyjno-logistycznej

Europejski Kongres Logistyczny ONECARGO odbędzie się 5–6 października w Katowicach. PKP Cargo, inicjator przedsięwzięcia, chce, aby kongres stał się unikalnym forum wymiany opinii i doświadczeń, które będą wyznaczać kierunki dyskusji na temat branży transportowo-spedycyjno-logistycznej w Europie. Ma być też głosem branży w dyskusjach z regulatorami, a także miejscem spotkań branży logistycznej z kontrahentami. Organizatorzy oczekują przybycia ok. 1 tys. osób, które będą brały udział nie tylko w spotkaniach merytorycznych, ale i wydarzeniach towarzyszących. Tematyka kongresu skupi się na czterech tematach. Pierwszy będzie obejmował m.in. zagadnienia związane z działalnością polskich i europejskich portów morskich. Kolejne grupy tematyczne obejmą zagadnienia związane z branżą kolejową, transportową mapą Europy i szeroko rozumianą logistyką. W sesji plenarnej otwierającej kongres prelegenci będą dyskutować m.in. o powiązaniach gospodarki i transportu, zmianach w zarządzaniu firmami logistycznymi, formach przedsiębiorstw tego segmentu (prywatne-państwowe) oraz liberalizacji rynków transportowych w UE.

Za kilka dni w Katowicach rusza Europejski Kongres Logistyczny ONECARGO, który ma być największym międzynarodowym spotkaniem branży transportowo-spedycyjno-logistycznej w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas dwudniowych obrad zaplanowano m.in. panele dotyczące inwestycji w tabor kolejowy, stanu i perspektyw rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce oraz szans rozwoju przewozów na Wschód.

Inwestycje w tabor

Pozostało 93% artykułu
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy