Za kilka dni w Katowicach rusza Europejski Kongres Logistyczny ONECARGO, który ma być największym międzynarodowym spotkaniem branży transportowo-spedycyjno-logistycznej w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas dwudniowych obrad zaplanowano m.in. panele dotyczące inwestycji w tabor kolejowy, stanu i perspektyw rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce oraz szans rozwoju przewozów na Wschód.
Inwestycje w tabor
Jednym z warunków poprawy konkurencji firm specjalizujących się w kolejowych przewozach towarów jest odnowienie taboru szynowego. W tym celu kilka dni temu PKP Cargo, drugi co do wielkości kolejowy przewoźnik w UE, podpisał z koncernem Siemens umowę na dostawę 15 lokomotyw wielosystemowych za kwotę 75 mln euro, czyli 315 mln zł. Pojazdy będą przekazywane przewoźnikowi od stycznia 2016 r. do czerwca 2017 r.
W związku z tym, że są przeznaczone do eksploatacji w różnych krajach, gdzie funkcjonują różne systemy zasilania trakcji kolejowych, kontrakt podzielono na trzy zadania. W ramach pierwszego zostanie dostarczonych osiem lokomotyw przystosowanych do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Austrii, w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Drugie zadanie obejmuje przekazanie czterech pojazdów, które będą jeździć tylko w Polsce i Niemczech. Wreszcie trzy lokomotywy mają być przystosowane do eksploatacji w Polsce, Niemczech oraz w Holandii.
Poza zamówieniem podstawowym PKP Cargo ma też opcję zakupu pięciu dodatkowych lokomotyw za 26 mln euro (110 mln zł).
Na początku lipca PKP Cargo i Greenbrier Europe Wagony Świdnica, firma należąca do amerykańskiego koncernu Greenbrier, podpisały z kolei list intencyjny w spawie uruchomienia produkcji wagonów towarowych. Giełdowa spółka ma m.in. zapewnić wykwalifikowaną kadrę produkcyjną i administracyjną oraz zaplecze warsztatowe. Z kolei Greenbrier powinien dostarczyć niezbędną dokumentację, technologię, standardy kontroli jakości oraz wyposażenie linii produkcyjnej.