Czesi zbudują ekspresówkę na Pomorzu

Czeska spółka z branży budowlanej - Metrostav - podpisała umowę z Generalna Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na budowę jednego z dwóch odcinków trasy S7 pomiędzy Południową Obwodnicą Gdańska a Elblągiem.

Aktualizacja: 10.10.2015 16:58 Publikacja: 10.10.2015 16:47

Czesi zbudują ekspresówkę na Pomorzu

Foto: Fotorzepa/Maciej Kaczanowski

Ponad 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej przypadający Czechom będzie kosztował ponad 1,6 miliarda złotych. Cala inwestycja o długości 40 km została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa koło Elbląga. Trasa (koszt całości to 3,2 mld zł) ma być gotowa w październiku 2018 roku.

Budowa drogi ekspresowej S7 to inwestycja kluczowa zarówno dla ruchu lokalnego Pomorza, jak dla ruchu tranzytowego. Jest jedną z głównych dróg dojazdowych nad Morze Bałtyckie. - Udostępnienie mieszkańcom i podróżującym dwujezdniowej drogi ekspresowej wysokiej klasy nie tylko poprawi komfort jazdy, ale także znacząco zwiększy bezpieczeństwo - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Do drugiego etapu przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 GDDKiA zaprosiła kilkanaście firm i konsorcjów z kraju i zagranicy, które w pierwszym etapie przetargu złożyły oferty. O wyborze wykonawcy w 90 proc. decydowała cena oraz po 5 proc. – czas realizacji (27 – 30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (5 – 10 lat).

Obecnie droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów drogowej infrastruktury, ma także duże znaczenie międzynarodowe. Projektowany odcinek drogi S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).

Na odcinku Koszwały – Nowy Dwór Gdański powstaną dwa nowe węzły drogowe „Cedry Małe" i „Dworek", ok. 25 km dróg o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim, ponad 18 km dróg dojazdowych oraz 18 mostów, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku.

Budowa S7 to kolejne przedsięwzięcie Metrostavu w Polsce, który budował północy odcinek S8 biegnący przez Warszawę wraz z mostem Grota. W najbliższej przyszłości w naszych planach jest również realizacja węzła Marsa w Warszawie.

Metrostav pracuje w różnych miejscach na terenie Europy. Spółka buduje m.in. dwa tunele obwodnicy autostradowej w Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra – spółką zależną Metrostav SA – i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą pięciu tuneli metra w Helsinkach, tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii.

Grupa Metrostav osiągnęła w 2014 roku przychody w wysokości 4,6 mld zł, zysk netto spółki wyniósł 80,8 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 50 proc. Dzięki akwizycji spółki BeMo Tunnelling GmbH grupa rozszerzyła działania w Austrii i Niemczech.

Ponad 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej przypadający Czechom będzie kosztował ponad 1,6 miliarda złotych. Cala inwestycja o długości 40 km została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa koło Elbląga. Trasa (koszt całości to 3,2 mld zł) ma być gotowa w październiku 2018 roku.

Budowa drogi ekspresowej S7 to inwestycja kluczowa zarówno dla ruchu lokalnego Pomorza, jak dla ruchu tranzytowego. Jest jedną z głównych dróg dojazdowych nad Morze Bałtyckie. - Udostępnienie mieszkańcom i podróżującym dwujezdniowej drogi ekspresowej wysokiej klasy nie tylko poprawi komfort jazdy, ale także znacząco zwiększy bezpieczeństwo - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
W PKP Cargo pracownicy stracili kolejne przywileje
Transport
Dyrektor Alstom Henri Poupart-Lafarge: Pociągi dla Europy będą produkowane w Europie
Transport
Latanie w czasie wojny. Jest dłużej i drożej, ale linie uczą się z tym żyć
Transport
Rekompensata za opóźnienie pociągu. Kiedy się należy i jak się o nią ubiegać?