Ponad 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej przypadający Czechom będzie kosztował ponad 1,6 miliarda złotych. Cala inwestycja o długości 40 km została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa koło Elbląga. Trasa (koszt całości to 3,2 mld zł) ma być gotowa w październiku 2018 roku.
Budowa drogi ekspresowej S7 to inwestycja kluczowa zarówno dla ruchu lokalnego Pomorza, jak dla ruchu tranzytowego. Jest jedną z głównych dróg dojazdowych nad Morze Bałtyckie. - Udostępnienie mieszkańcom i podróżującym dwujezdniowej drogi ekspresowej wysokiej klasy nie tylko poprawi komfort jazdy, ale także znacząco zwiększy bezpieczeństwo - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Do drugiego etapu przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 GDDKiA zaprosiła kilkanaście firm i konsorcjów z kraju i zagranicy, które w pierwszym etapie przetargu złożyły oferty. O wyborze wykonawcy w 90 proc. decydowała cena oraz po 5 proc. – czas realizacji (27 – 30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (5 – 10 lat).
Obecnie droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów drogowej infrastruktury, ma także duże znaczenie międzynarodowe. Projektowany odcinek drogi S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).
Na odcinku Koszwały – Nowy Dwór Gdański powstaną dwa nowe węzły drogowe „Cedry Małe" i „Dworek", ok. 25 km dróg o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim, ponad 18 km dróg dojazdowych oraz 18 mostów, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku.