Reklama

Lotniczy salon w Dallas. Debiut śmigłowca H140

Udany salon lotniczy Verticon w Dallas, Teksas (10-13 marca) dla Airbus Helicopters. Europejczycy uzyskali na nim zamówienia na 118 maszyn, w tym potwierdzone (zadatkowane) na 63 sztuki oraz na ponad 74 na najnowszy produkt, 2-silnikowy lekki śmigłowiec wielozadaniowy H140. To był jego oficjalny debiut na tym salonie.

Publikacja: 16.03.2025 15:56

Udany salon lotniczy Verticon w Dallas

Udany salon lotniczy Verticon w Dallas

Foto: Bloomberg

Większość przyszłych użytkowników H140, którzy podpisali zamówienia albo listy intencyjne o kupnie stanowiły firmy doraźnych usług medycznych z USA i Europy. Amerykańska Metro Aviation zamówiła 36 sztuk H140 z opcją na dodatkowe 24, Global Medical Response kupiła dziesięć z opcją następnych pięciu, Air Methods podpisała umowę kupna A140 (nie podano liczby) oraz dziesięciu H125 i H135, w grupie kupujących były też Stat MedEvac i DRF Luftrettung. Niemiecki operator ADAC Luftrettung i austriacki ÖAMTC Luftrettung zamówiły po 5 tych maszyn, Niemcy kupili ponadto trzy H135 i jeden H145.

Czytaj więcej

Wiceprezes Airbusa: Nasza ambicja to ZERO: zero emisji w lotnictwie

Policja stanu Nowy Jork zamówiła jeden H160 i trzy H145, a służba powietrzna brytyjskiej policji NPAS kupiła siedem H135 w ramach początkowego etapu wymiany swej floty.

Ponadto producent z Marignane wykonał loty pokazowe innych śmigłowców napędzanych zrównoważonym paliwem lotniczym SAF.

- Śmigłowiec H140 został stworzony przez klientów dla klientów. Podpisanie kontraktów z niektórymi największymi na świecie operatorami doraźnych usług medycznych pokazuje, że H140 osiągnął swój cel — oświadczył w komunikacie pod koniec salonu Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.

Reklama
Reklama

H140 w dziesięć lat po H160

Bardzo dyskretnie trwały prace Airbusa nad nowym śmigłowcem H140, który zadebiutował teraz na salonie w Teksasie. Wielozadaniowa maszyna o wadze 3 ton uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych z Marignane. Jest przeznaczona głównie do transportu sanitarnego, może też służyć do przewozu pasażerów, pracować jako maszyna dyspozycyjna prywatnego właściciela. Posiada ten sam system rotora z pięcioma łopatami, zastosowany w 2019 r. w modelu H145.

Nowe silniki o większej mocy Arrius 2E (po 700 koni) opracowała firma Safran Helicopter Engines. Wśród nowości znajduje się belka ogonowa w kształcie litery T z proporcjonalnym fenestronem (wirnikiem ogonowym w stateczniku pionowym), co pozwala obniżyć poziom hałasu. Większa kabina pomieści 6 pasażerów, duże drzwi przesuwne lub tylna klapa pozwalają na stosowanie różnych rodzajów noszy — poinformował dziennik „La Tribune”.

Transport
Czarna seria Airbusa. Nowe problemy z najpopularniejszym modelem samolotu
Transport
Embraer znów walczy o polski rynek. Geopolityka bardzo mu pomaga
Transport
Akcja serwisowa Airbusa niemal zakończona. Samoloty wracają na trasy
Transport
Korupcja u rosyjskich budowniczych dróg. Umoczeni menedżerowie i urzędnicy Kremla
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Fiasko budowy lodołamaczy w Rosji. Bez zachodnich części „nie razbieriosz"
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama