Reklama

Brazylijski Embraer ma plany dla Polski. Ale LOT i MON muszą zrobić zakupy

Do Polski przyjechało całe kierownictwo Embraera. Powody tej wizyty są dwa. Lada dzień LOT zdecyduje, czy wybierze samolot regionalny Embraera E2, czy jednak Airbusa A220. A w tle są jeszcze zakupy resortu obrony.

Publikacja: 11.03.2025 16:56

Brazylijski Embraer ma plany dla Polski. Ale LOT i MON muszą zrobić zakupy

Foto: Jason Alden/Bloomberg

Jak zapewnia prezes Embraera Francisco Gomes Neto, plany są naprawdę daleko idące. W Polsce miałoby postać europejskie Centrum Doskonałości (Center of Excellence). Celem wizyty kierownictwa Embraera nad Wisłą są spotkania z obecnymi, nowymi i potencjalnymi partnerami w obszarach takich jak: produkcja, montaż końcowy, serwisowanie i naprawy, konwersja samolotów pasażerskich na frachtowce, badania i rozwój (R&D) oraz rozwój nowej generacji elektrycznych statków powietrznych typu eVTOL.

Czytaj więcej

Embraer ma się czym pochwalić. Ale przydałoby się zamówienie LOTu

We wtorek, 11 marca Embraer podpisał umowę o współpracy z Instytutem Lotnictwa Łukasiewicz (iLOT). Obejmuje ona badania i rozwój w zakresie materiałów, nowych technologii, projektowania lotów przyszłości oraz przyszłych procesów serwisowania samolotów.

- Embraer od ponad 25 lat jest częścią polskiego ekosystemu lotniczego i chcemy rozszerzyć współpracę z polskim przemysłem w zakresie produkcji, montażu końcowego, serwisowania i naprawy samolotów. Embraer planuje także aktywnie uczestniczyć w budowaniu kompetencji i umiejętności przyszłych kadr, które pozwolą polskiemu sektorowi lotniczemu osiągnąć kolejny etap rozwoju — mówił Francisco Gomes Neto, prezes i dyrektor generalny Grupy Embraer.

Zamówienie od LOT to potencjalnie roczna produkcja Embraera

W tle tych obietnic jest oczywiście potencjalny wybór samolotu regionalnego przez LOT. Polski przewoźnik jest niemal w przededniu wyboru takiej maszyny. W grę wchodzi Airbus A220 i E2. Chodzi o dostawy 84 maszyn: 47 z nich to zamówienia, które zostałyby natychmiast potwierdzone, a 37 jest w opcji. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Francuska prasa podgrzewa stary temat. Polska miałaby wejść w struktury Airbusa

Embraer ma w tej chwili zamówienia od linii lotniczych na 194 sztuki E2. W tym roku planuje wyprodukować 75 – 85 takich maszyn. A jak powiedział również obecny w Warszawie Arjan Meijer, prezes Embraer Commercial, czyli producenta samolotów pasażerskich, pierwsze samoloty dla LOT-u mogłyby być dostarczone już w 2026 roku. Wraz z nimi mogłoby powstać w Polsce także centrum do ich obsługi. 

– Wybierając Embraera LOT może zaoszczędzić 900 mln dol., jeśli pod uwagę weźmiemy pozyskanie 84 samolotów. To 10,7 mln euro oszczędności w porównaniu do A220 oferowanego przez naszego konkurenta na jednym samolocie w ciągu 15 lat użytkowania – przekonywał Arjan Meijer. Przypomniał jednocześnie, że LOT od ponad 20 lat ma w swojej flocie brazylijskie maszyny, w tym trzy nowe E2, więc przejście na nowe samoloty będzie bezproblemowe i powinno dać kolejne oszczędności. 

Komponenty do samolotu regionalnego E2 już są produkowane w Polsce

W polskich zakładach produkowane są już teraz komponenty do E2. Fotele pochodzą od Recaro ze Świebodzina, pomocnicze jednostki zasilające (APU) są z Rzeszowa, a części do silników Pratt&Whitney z Kalisza. W tych zakładach w 2024 roku Embraer zapewniał w Polsce 1250 miejsc pracy, a wartość zakupionych towarów i usług wyniosła ponad 30 milionów dolarów. 

Czytaj więcej

LOT i Embraer podpisały umowę. Na horyzoncie wybór dostawcy nowych samolotów

Embraer rozważa także nowe projekty, które zwiększyłyby zatrudnienie z zakładzie remontowym podwozia dla samolotów E2 oraz konwersję E190 na frachtowce.

Reklama
Reklama

Apetyt także na kontrakty wojskowe. Embraer oferuje Polsce samolot transportowy

Ale Embraer ma większe plany dla polskiego rynku w sytuacji, kiedy Europa, w tym także Polska, coraz więcej pieniędzy przeznacza na obronność.

Chodzi tutaj o samolot transportowy KC-390 Millennium.Takie maszyny, które są w stanie wziąć na pokład 80 pasażerów i kilka sztuk sprzętu, na przykład helikopter Black Hawk, ma w swojej flocie już kilka krajów NATO, w tym Portugalia, Czechy, Węgry Szwecja i Austria.

Czytaj więcej

Embraer remontuje silniki Pratta&Whitneya w Portugalii

— Oferując samolot KC-390 Millennium Polsce – czołowemu krajowi w NATO – zyskujemy szansę na nawiązanie współpracy z doświadczonym i silnie rozwiniętym polskim sektorem przemysłu obronnego. To także okazja dla Polski, by stać się kluczowym członkiem europejskiego ekosystemu C-390, z dostępem do kompleksowego pakietu przemysłowego, szkoleniowego i serwisowego. Polska to dla nas potencjalnie długoterminowy partner operacyjny i przemysłowy oraz idealna lokalizacja dla europejskiej linii montażowej, którą planujemy rozwijać - zapewnia Frederico Lemos, członek zarządu ds. handlowych Embraer Defense & Security. 

Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama