Reklama

Pierwszy na świecie elektryczny silnik do samolotów

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA certyfikowała pierwszy silnik elektryczny do samolotu ENGINeUS 100, produkcji francuskiej firmy Safran Electrical & Power.

Publikacja: 10.02.2025 10:56

Pierwszy na świecie elektryczny silnik do samolotów

Foto: Adobe Stock

Silnik potrzymał certfikat po 1500 godzinach testowania go (na wibracje, wstrząsy, skrajne temperatury) i ponad 100 godzinach lotów samolotem w normalnych warunkach. Jest wynikiem 4-letniej współpracy francuskiej firmy lotniczej z urzędem EASA nad ustaleniem konkretnych przepisów żeglowności elektrycznych jednostek napędu i metod ich właściwej oceny i akceptacji ich (certyfikowania).

ENGINeUS 100 zawiera wiele innowacji. Elektroniczny system zasilania i sterowania jest bezpośrednio zintegrowany, można go też łatwo dopasować do wszystkich konstrukcji dzięki jego zwartości, wadze i systemu chłodzenia powietrzem. Sinik ten zapewnia maksymalną moc 125 kilowatów (kW) przy niespotykanym współczynniku masy do mocy wynoszącym 5 kW/kg. Francuzi będą pracować nad jednostkami o mocy 180 kW, a nawet 200 kW, kolejne pochodne wersje będą mogły osiągać moc 750 kW lub 1 MW, ale to będzie zależeć od nowych baterii.

Silnik został zaprojektowany tak, aby spełniał różne wymogi rynku środków nowej mobilności dzięki jego zdolności dopasowania do różnych rozwiązań architektonicznych, od małych samolotów pasażerskich na dwie do czterech osób z całkowitym napędem elektrycznym po małe samoloty regionalne zabierające 19 pasażerów, aby można było go hybrydować w przyszłości w postaci silników elektrycznych następnych generacji do samolotów zdolnych zabierać do 150 pasażerów.

Safran przygotowuje seryjną produkcję gamy tych silników na czterech półautomatycznych liniach montażowych w Niort we Francji (dwie) we współpracy z Generalną Dyrekcją Lotnictwa Cywilnego (DGAC) i w Pitstone w Wielkiej Brytanii (dwie), z pomocą Instytutu Technologii Aerolotniczych (ATI). Ruszą pod koniec 2026 r. lub na początku 2027 r. od wypuszczania ponad tysiąca silników elektrycznych rocznie, z możliwością zwiekszenai produkcji.

Wiele firm pracujścych nad nowymi środkami mobilności wybrało już gamy silników ENGIN-eUS albo GENeUS. Są to AURA AERO, Bye Aerospace, CAE, Diamond Aircraft, Electra, TCab Tech, VoltAero.

Reklama
Reklama

- Jesteśmy świadkami kluczowej chwili w historii lotnictwa. Dzięki tej certyfikacji Safran Electrical&Power jest pierwszy na świecie, a dla firmy i jej partnerów to takxe ogromne źródło i powód do dumy - powiedzial prezes Safran Electrical&Power, Bruno Bellanger.

Według Rachel Daeschler, dyrektorki EASA ds. certyfikacji, „to fascynujący projekt i pierwszy sprawdzian naszego programu Special Condition dotyczącego certyfikowania hybrydowego i całkowicie elektrycznego napędu. EASA jest całkowicie zaangażowana w wspieranie rozwoju i w certyfikowanie technologii napędowych zmierzających do likwidacji śladu węglowego w lotnictwie - dodała.

Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama