Pociąg i autobus - nadal dla wybranych. Których regionach jest najgorzej?

Aż cztery na dziesięć rodzin nie korzystało w ostatnim roku z transportu publicznego. W Lubuskiem, na Mazowszu, Opolszczyźnie, w Świętokrzyskiem i w Wielkopolsce była to nawet co druga rodzina.

Publikacja: 20.01.2025 13:09

Aż cztery na dziesięć rodzin nie korzystało w ostatnim roku z transportu publicznego

Aż cztery na dziesięć rodzin nie korzystało w ostatnim roku z transportu publicznego

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Mazowsze jest przykładem jak łatwy (lub utrudniony) jest dostęp do kolei i przewozów autobusowych. W Warszawie w i najbliższych gminach z transportu publicznego korzysta większość mieszkańców – ponad 80 proc., jednak w regionie – poza stolicą i jej najbliższymi okolicami – tylko 43 proc. To najmniej w Polsce.

GUS podał właśnie dane o tym, jak podróżowaliśmy komunikacja publiczną w ostatnich 12 miesiącach. Najczęściej i najwięcej osób przemieszcza się dzięki niej w największych miastach (500 tys. lub więcej mieszkańców) – ponad 90 proc. Najrzadziej robią to mieszkańcy małych miasteczek i terenów wiejskich – 43 proc. Liczba osób korzystających z transportu publicznego do podróżowania zmniejsza się wraz z wielkością miejscowości. Tam, gdzie na wsi jest mała gęstość zaludnienia, z autobusu czy pociągu korzysta zaledwie 36 proc. mieszkańców.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Transport
Rząd uruchamia miliardowe wsparcie na zakupy elektrycznych ciężarówek
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Transport
Amerykanie chcą zwiększyć bezpieczeństwo lotów. Ale pojawił się Elon Musk
Transport
Czesi i Mołdawianie kuszą, ale LOT chce latać z Chopina
Transport
PKP Cargo ma odzyskać pozycję na rynku i rentowość
Transport
W 2025 roku ma być 400 km nowych dróg ekspresowych i autostrad w Polsce
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”