Rada
nadzorcza Polskiej Grupy Lotniczej już została odwołana
Reakcja Ministerstwa Infrastruktury na decyzję rady nadzorczej była niemal natychmiastowa. Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rzeczpospolita”, Maciej Lasek, sekretarz stanu w resorcie, odwołał we środę rano radę nadzorczą Polskiej Grupy Lotniczej. A pytany o odwołanie prezesa LOT, minister aktywów państwowych, Jakub Jaworowski powiedział, że ocenia ją źle z punktu widzenia nadzoru właścicielskiego. – LOT nadzorowany jest przez Ministerstwo Infrastruktury. Rozmawiałem w tej sprawie z ministrem Klimczakiem i będziemy wyjaśniać zaistniałą sytuację – powiedział.
Zamieszanie, które szkodzi LOT-owi
W medialnych spekulacjach pojawiły się informacje o tym, że powodem odwołania Michała Fijoła były tarcia w koalicji rządzącej, konkretnie, że do pozbycia się go dążyła Polska 2050. Zapytany o to marszałek Sejmu, Szymon Hołownia kategorycznie zaprzeczył, jakoby jego ugrupowanie miało cokolwiek wspólnego z zamieszaniem wokół LOT-u.
— Tutaj nawet nie chodzi o prezesa takiego czy innego, ale o potworne zamieszanie, które zwyczajnie szkodzi firmie. Zastanawiające jest podjęcie takiej decyzji, w moim przekonaniu niezgodnie z prawem, w dniu, w którym premier decyduje o przesunięciu LOT do resortu infrastruktury po to, żeby zakończyć spór o prezesa i wzmocnić synergię z tematem CPK, dla którego mocny LOT jest podstawą — powiedział Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR, ekspert rynku lotniczego.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że próby odwołania Michała Fijoła trwały przez cały ostatni weekend. Sprawy nabrały przyspieszenia, kiedy członkowie rady nadzorczej mieli świadomość, że rozporządzenie o przeniesieniu LOT-u do MI jest gotowe.
Michał Fijoł został powołany przez radę nadzorczą PLL LOT na prezesa spółki w połowie czerwca 2023. Wcześniej, przez ponad siedem lat był członkiem zarządu odpowiadającym za sprawy handlowe.
Fijoł związany jest z PLL LOT od stycznia 2016 r. Najpierw pracował jako pełnomocnik zarządu ds. handlowych, a od 2017 r. pełnił stanowisko członka zarządu ds. handlowych.