Reklama

Ukraińskie plany lotnicze nabrały tempa. Loty mają być z Lwowa i Kijowa

Nie później niż w końcu stycznia 2025 wystartują z ukraińskich lotnisk samoloty z pasażerami. To plany rządu w Kijowie wspierane i współtworzone przy udziale Amerykanów i Izraelczyków.

Publikacja: 10.11.2024 11:03

Ukraińskie plany lotnicze nabrały tempa. Loty mają być z Lwowa i Kijowa

Foto: Adobe Stock

Mary Elizabeth Madden, radca handlowy ambasady USA w Ukrainie uważa, że ten kraj powinien otrzymać jak najszersze poparcie w odbudowie lotnictwa cywilnego. A Stany Zjednoczone są gotowe do udzielenia pomocy eksperckiej i technicznej.

Wcześniej regulator rynku lotniczego w tym kraju zapewniał, że lotnictwo cywilne wróci, kiedy skończy się wojna. A Eurocontrol, europejska organizacja zrzeszająca agencje kontroli ruchu lotniczego prognozowała, że najprawdopodobniej ukraińska przestrzeń powietrzna pozostanie zamknięta do 2029 roku.

Ukraina. Drogi powrót do lotów pasażerskich

Przy tym Ukraińcy mają świadomość, że powrót do operacji lotniczych będzie kosztowny. Według ich ocen będzie to przynajmniej 1,7 mld euro na odbudowę i certyfikację lotnisk. Mają nadzieję, że i tutaj otrzymają wsparcie Unii Europejskiej. Bank Światowy wycenia ten projekt na 1,6 mld dol.

Kwestia ubezpieczenia wiąże się z potężnymi wydatkami. W przypadku maszyn typu A-32 czy B737 koszt wyniósłby dzisiaj nawet 750 mln dol.

— To będzie albo Lwów, albo kijowski Boryspol — mówił Crispin Ellison partner w Marsh McLennan, podczas zakończonego właśnie Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Kijowie. Marsh McLennan to amerykańska firma wyspecjalizowana w doradzaniu w sytuacjach podwyższonego ryzyka. Na świecie zatrudnia 85 tys. osób i jest mocno usytuowana w Ukrainie.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Świąteczny sezon w Polsce bez napływu Ukraińców. Kto ich zastąpi?

— Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to już w styczniu zobaczymy na ukraińskich lotniskach 5, a może nawet 6 linii lotniczych — mówił Crispin Ellison.

Z nieoficjalnych informacji wznowienie operacji miałoby zacząć się od Lwowa, skąd do granicy z Polską jest tylko 7 minut lotu, a liczbę operacji ustalono na jedną na godzinę.

Amerykański doradca nie ukrywał, że znacznie łatwiej byłoby operować wyłącznie z Lwowa, ponieważ większe jest prawdopodobieństwo uzyskania ubezpieczenia takich lotów. — Ale prezydentowi Wołodymyrowi Zełenskiemu bardzo zależy, aby był to jednak nie Lwów, tylko kijowskie lotnisko Boryspol — mówił Crispin Ellison. — Moim zdaniem otwarcie Lwowa byłoby początkiem do rozpoczęcia procesu, w którym jako następny zostałby otwarty Bryspol — mówił Ellison w rozmowie z ukraińskim dziennikiem „Kyiv Independent”.

Ukraina chce wznowić operacje lotnicze. Brak deklaracji zagranicznych przewoźników

W kijowskiej konferencji wzięli także udział przedstawiciele linii lotniczych, które operowały z ukraińskich lotnisk przed inwazją 24 lutego 2022 roku, w tym LOT, Turkish Airlines, Wizz Air i dwie ukraińskie:  SkyUp i Supernova. Żaden z zagranicznych przewoźników nie deklarował gotowości do tak szybkiego wznowienia operacji. Przedstawiciele przewoźników zachodnich bardzo sceptycznie podchodzą do tych planów.

— Wrócimy na Ukrainę, kiedy EASA uzna, że jest tam bezpiecznie, a my będziemy tego samego zdania – mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT.

Reklama
Reklama

Prezes Wizz Aira, Jozsef Varadi, który wiązał z rynkiem ukraińskim wielkie nadzieje na rozwój, jest bardzo ostrożny. Jego linia poniosła tam duże straty i ma nadal dwa samoloty uziemione na Ukrainie i nie widać u niego wielkiego apetytu na kolejne ryzyko.

Natomiast ukraińska Supernova ma już licencję Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) na wykonywanie lotów czarterowych do krajów UE. Linia ma zresztą wielkie plany, bo chciałaby jak najszybciej otworzyć połączenia z Ukrainy do USA i Chin. Jak na razie ma tylko 2 samoloty - jeden ATR i jeden B737-8 - odpowiednie do wykonywania połączeń krótko- i średniodystansowych.

— Oczywiście decyzja zostanie podjęta po uzyskaniu akceptacji ukraińskich władz i regulatora rynku lotniczego oraz zdolności obrony przeciwlotniczej. To, czego dzisiaj potrzebujemy, to potwierdzone informacje o tym, że obrona przeciwlotnicza oraz wojsko są gotowe, aby dać zielone światło regulatorowi — mówił Ellison.

Plany otwarcia ukraińskiej przestrzeni powietrznej przedstawił w końcu października Serhij Derkacz, wiceminister Rozwoju Społeczności i Terytoriów. Wtedy jeszcze Ukraińcy nie podali, z jakich lotnisk i jakie linie miałyby stamtąd latać.

Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Transport
Chińskie e-auta zalewają świat. Europa bije na alarm
Transport
Czarna seria Airbusa. Nowe problemy z najpopularniejszym modelem samolotu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Embraer znów walczy o polski rynek. Geopolityka bardzo mu pomaga
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama