Airbus dostarczy pierwszy A320neo Lufthansie

Niemiecki przewoźnik będzie pierwszym na świecie użytkownikiem samolotu A320neo, bo Qatar Airways nie był pewien technicznych osiągów silników Pratta&Whitneya.

Publikacja: 13.12.2015 12:30

— Tak, to Lufthansa, a nie Qatar Airways, jako pierwsza linia lotnicza odbierze 22 grudnia A320 neo w Hamburgu-Finkenwerder. W zasadzie już wszystko mamy uzgodnione — powiedział „Rzeczpospolitej" prezes Grupy LH, Carsten Spohr podczas konferencji Star Alliance w Chicago. Jego zdaniem, maszyna wejdzie już do siatki połączeń 6 stycznia.

—Wcześniej musimy tylko uporać się z niektórymi przepisami. A w ciągu całego roku 2016 zamierzamy włączyć do floty 5 takich maszyn — dodał. Linia łącznie zamówiła 101 maszyn z rodziny A320 — 50 A320 neo.

Rzecznik Lufthansy potwierdził informację pisma lotniczego o wcześniejszym odbiorze tego samolotu, co „technicznie uczyni z nas premierowego użytkownika".

Samolot uzyskał w listopadzie certyfikaty żeglowności, obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe. Do niedawna to Qatar miał być tym pierwszym użytkownikiem, ale prezes Akbar al-Baker wskazał na możliwość opóźnienia stwierdziwszy w środę na konferencji prasowej, że nadal spodziewa się odbioru samolotu w tym roku, ale wszelkie opóźnienia będą z winy Pratta&Whitneya.

Amerykański producent silników i Airbus oświadczyły, że dotrzymają grudniowego terminu wydania pierwszej sztuki nie informując, który z przewoźników ją otrzyma.

— Wraz z Airbusem pracujemy nadal z pierwszymi klientami w sprawie dostawy pierwszego samolotu. Ekipa planowo zmierza do dostarczenia pierwszego A320neo w tym roku — stwierdziła rzeczniczka P&W.

„Aviation Week", który jako pierwszy podał o zamianie odbiorcy dodał, że Qatar Airways odmówił odebrania samolotu zgodnie z planem z powodu potencjalnie kosztownych ograniczeń operacyjnych pierwszej partii silników. Sama linia odmówiła jakichkolwiek komentarzy.

A320neo zapewnia mniejsze zużycie paliwa o 15 proc. głównie dzięki silnikom nowej generacji P&W czy spółki j.v. GE-Safran, CFM International. Silnik Pratta&Whitneya Geared Turbofan GTF wykorzystuje przekładnię planetarną pomiędzy wentylatorem silnika a turbiną niskiego ciśnienia, co daje oszczędność paliwa i oznacza zerwanie z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami w silnikach. Podczas testowania go doszło do problemów, w maju Airbus zawiesił cześć lotów próbnych, aby dać producentowi z USA czas na wymianę jednego z komponentów, sprężynującego pierścienia Segera blokującego uszczelkę.

Qatar Airways kupił łącznie 50 A320neo i większych A321neo. Największym klientem na najnowsze maszyny Airbusa średniego zasięgu jest indyjski przewoźnik Indigo, który chce mieć w swojej flocie 430 takich maszyn.

— Tak, to Lufthansa, a nie Qatar Airways, jako pierwsza linia lotnicza odbierze 22 grudnia A320 neo w Hamburgu-Finkenwerder. W zasadzie już wszystko mamy uzgodnione — powiedział „Rzeczpospolitej" prezes Grupy LH, Carsten Spohr podczas konferencji Star Alliance w Chicago. Jego zdaniem, maszyna wejdzie już do siatki połączeń 6 stycznia.

—Wcześniej musimy tylko uporać się z niektórymi przepisami. A w ciągu całego roku 2016 zamierzamy włączyć do floty 5 takich maszyn — dodał. Linia łącznie zamówiła 101 maszyn z rodziny A320 — 50 A320 neo.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił