Rosjanie wlatywali do Europy 2 lata tylnymi drzwiami. Jest zakaz UE

Dwie linie lotnicze Southwind Airlines i Air Cairo otrzymały zakaz wlotu w przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej. Obie mają silne związki z Rosją i blisko z sobą współpracują.

Publikacja: 01.04.2024 12:58

Rosjanie wlatywali do Europy 2 lata tylnymi drzwiami. Jest zakaz UE

Foto: materiały prasowe

Jak poinformował turecki portal turystyczny, Turizm Guncel obaj przewoźnicy, którzy wykonywali do niedawna loty czarterowe między Europą a tureckimi i egipskimi kurortami otrzymały zakaz wlotu w europejską przestrzeń powietrzną. To efekt sankcji nałożonych przez kraje UE. Jako pierwsza zamknęła 25 marca swoje niebo dla Southwinda Finlandia, wniosek o rozszerzenie tego zakazu pochodził z Cypru.

Jak napisał niemiecki „Bild” to Finowie właśnie zaczęli bacznie przyglądać się Southwindowi, kiedy linia wystąpiła o zezwolenie operowania z Helsinek. Southwind powstał w kwietniu 2022 roku, głównie po to, by wozić do Turcji rosyjskich turystów. Finowie jednak sprawdzili, że trzy z 14 maszyn nowego przewoźnika pochodzą z rosyjskiego Nordwinda, rosyjskie są również załogi na pokładach Southwinda. A żeby było jeszcze ciekawiej właścicielem Nordwinda jest rosyjska agencja PEGAS Touristik , która jest współwłaścicielem Air Cairo. Z kolei głównym akcjonariuszem w Air Cairo jest egipski przewoźnik EgyptAir, linia członkowska Star Alliance, sojuszu, do którego należą m.in. LOT i Lufthansa. Z kolei Air Cairo, jako linia niskokosztowa jest w Starze członkiem „wirtualnym”.

Czytaj więcej

Niebo nad Europą Północną z zakłóceniami. Wyzwania dla NATO i EASA

Southwind po otwarciu połączeń z Helsinkami zamierzał jeszcze rozszerzyć europejską siatkę na Niemcy (Berlin, Duesseldorf, Monachium, Frankfurt, Lipsk i Stuttgart) oraz hiszpańskie Bilbao, Barcelonę i Madryt. Ostatecznie jednak te połączenia obsługuje dla niego właśnie Air Cairo, a informacji na FlightRadar wynika, że egipska linia Southwinda 1 kwietnia wykonywała bez problemu połączenia na główne lotniska niemieckie i hiszpańskie.

Air Cairo latał również w przeszłości na Lotnisko Chopina w Warszawie, ale w tym roku nie ma tego przewoźnika w rozkładzie rejsów.

Zakaz operowania dla Southwinda i Air Cairo został wprowadzony z dnia na dzień i był takim zaskoczeniem, że na przykład rejs SM 903 z Rosjanami na pokładzie z Szarm el-Szejk wykonywany na zlecenie biur Coral Travel i PEGAS Touristik już był gotowy do startu, kiedy ostatecznie został uziemiony na 11 godzin. Po tym czasie wytyczona została nowa trasa lotu, z ominięciem terytorium krajów UE. Dziwne jest jednak, że Air Cairo poleciał dzisiaj, 1 kwietnia z Frankfurtu, Monachium, Berlina i Lipska oraz Stuttgartu bez jakichkolwiek komplikacji.

Zamknięcie europejskiej przestrzeni powietrznej dla Southwinda skomplikowały także rejsy tego przewoźnika z wylotami z Rosji, Białorusi i Turcji. Samoloty teraz muszą kierować się na wschód, tak aby ominąć Morze Czarne i przestrzeń bułgarską i rumuńską.

Czytaj więcej

Rosja traci pozycję w kosmosie. Putin chce atomowego statku kosmicznego

Jak poinformował turecki portal turystyczny, Turizm Guncel obaj przewoźnicy, którzy wykonywali do niedawna loty czarterowe między Europą a tureckimi i egipskimi kurortami otrzymały zakaz wlotu w europejską przestrzeń powietrzną. To efekt sankcji nałożonych przez kraje UE. Jako pierwsza zamknęła 25 marca swoje niebo dla Southwinda Finlandia, wniosek o rozszerzenie tego zakazu pochodził z Cypru.

Jak napisał niemiecki „Bild” to Finowie właśnie zaczęli bacznie przyglądać się Southwindowi, kiedy linia wystąpiła o zezwolenie operowania z Helsinek. Southwind powstał w kwietniu 2022 roku, głównie po to, by wozić do Turcji rosyjskich turystów. Finowie jednak sprawdzili, że trzy z 14 maszyn nowego przewoźnika pochodzą z rosyjskiego Nordwinda, rosyjskie są również załogi na pokładach Southwinda. A żeby było jeszcze ciekawiej właścicielem Nordwinda jest rosyjska agencja PEGAS Touristik , która jest współwłaścicielem Air Cairo. Z kolei głównym akcjonariuszem w Air Cairo jest egipski przewoźnik EgyptAir, linia członkowska Star Alliance, sojuszu, do którego należą m.in. LOT i Lufthansa. Z kolei Air Cairo, jako linia niskokosztowa jest w Starze członkiem „wirtualnym”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?