Reklama
Rozwiń
Reklama

Cicha rewolucja. NASA pokazała samolot, który zrewolucjonizuje transport

Amerykańska agencja kosmiczna NASA i koncern Lockheed Martin zaprezentowały w Palmdale w Kalifornii eksperymentalny samolot odrzutowy X-59, który ma zbierać dane, by umożliwić ciche, ponaddźwiękowe loty komercyjne.

Publikacja: 14.01.2024 09:55

Eksperymentalny samolot naddzwiekowy X-59

Eksperymentalny samolot naddzwiekowy X-59

Foto: NASA/materiały prasowe

Przy użyciu X-59 NASA będzie zbierała dane, które mogą "zrewolucjonizować podróże lotnicze" - napisano w piątek w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej amerykańskiej agencji kosmicznej.

Amerykanie chcą wrócić do komercyjnych ponaddźwiękowych lotów nad lądem. Do tego potrzebują danych koniecznych do zaniesienia zakazu. Samolot X-59 jest centralną częścią misji QueSSt (Quiet SuperSonic Technology), która ma dostarczyć niezbędne do zniesienia zakazu dane.

Zakaz ponaddźwiękowych lotów nad lądem obowiązuje od 50 lat – nie tylko w USA, ale także w innych krajach z powodu wytwarzanych przez takie samoloty głośnych huków, zakłócających spokój mieszkańców.

Czytaj więcej

Concorde pojawi się w centrum Londynu. To będzie sporo kosztowało

Samolot X-59 zrewolucjonizuje lotnictwo komercyjne

Nowy samolot, który mierzy około 30 m długości i 10 m szerokości, ma latać z prędkością prawie 1,5 tys. km na godzinę - około 1,4 razu szybciej od dźwięku. Jego charakterystyczną cechą jest długi, cienki, zwężający się dziób. Ma on rozpraszać falę uderzeniową, która odpowiada za słyszalny na ziemi głośny huk. Dzięki temu samolot ma być „cichszy” niż inne ponaddźwiękowe samoloty. Jego producentem jest koncern Lockheed Martin.

Reklama
Reklama

Nowa konstrukcja, w celu obniżenia kosztów budowy, wyposażona będzie w wiele systemów i układów już dostępnych na rynku i wykorzystywanych w eksploatowanych samolotach. Silnik turbowentylatorowy General Electric F414 jest jednostką masowo używaną w samolotach Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

Czytaj więcej

Amerykanie budują niezwykły samolot. Będzie sterowany strumieniami powietrza

Próby samolotu realizowane będą w Centrum Badań Lotu im. Armstronga w Kalifornii oraz w rejonie bazy Edwards. Tam prowadzone mają być próby w locie z prędkością ponaddźwiękową.

Zespół misji QueSSt rozpocznie pracę nad przygotowaniami do pierwszego lotu, który ma się odbyć jeszcze w tym roku. NASA informuje, że po zakończeniu lotów próbnych X-59 będzie latał nad kilkoma miastami USA, co umożliwi zbieranie danych o natężeniu generowanego przez niego dźwięku i jego postrzeganiu przez mieszkańców.

Transport
Wielkie przejęcie na rynku taksówek w Polsce. Łączą się dwie popularne sieci
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Transport
RegioJet nie chce wojny z PKP Intercity
Transport
Dokąd jeździ Radosław Sikorski? Lista może zaskakiwać
Transport
Rosjanie przyznają: mamy kłopot z lataniem. Tych „kłopotów” jest jednak kilka
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Transport
Kolejowy symbol hamowania niemieckiej gospodarki. Kto uratuje Deutsche Bahn?
Reklama
Reklama