Putin wyrzuca Niemców i Katarczyków z lotniska w St Petersburgu

To ma być zemsta na Niemczech za zachodnie sankcje. Katarczycy zostali ukarani właściwie „przy okazji”.

Publikacja: 01.12.2023 17:11

Putin wyrzuca Niemców i Katarczyków z lotniska w St Petersburgu

Foto: AdobeStock

W czwartek wieczorem Władimir Putin nakazał przeniesienie całości praw do zarządzania petersburskim lotniskiem Pułkowo od zagranicznych udziałowców, do których należą niemiecki Fraport AG i katarski państwowy fundusz inwestycyjny, poprzez przeniesienie ich udziałów do nowego rosyjskiego podmiotu — holdingu Northern Capital Gateway (NCG) z kapitałem zakładowym 169 miliardów rubli (1,9 miliarda dolarów). W nowym holdingu, który ma utworzyć rosyjski rząd, wezmą udział spółki będące właścicielami NCG.

Zachodni inwestorzy bez prawa głosu

Na mocy dekretu opublikowanego późnym wieczorem udziały w zagranicznej spółce, zarejestrowanej na Cyprze, zostaną skonsolidowane i przekazane nowej firmie rosyjskiej. Obecni inwestorzy, do których należy także konsorcjum z państwowym funduszem Mubadala Investment Co. z Abu Zabi, wprawdzie zachowali swoje udziały, ale nie będą mieli żadnych praw, w tym prawa głosu, ponieważ będą je mieli wyłącznie rosyjscy akcjonariusze nowej spółki.

Czytaj więcej

Na liście wstydu nie ma już żadnej firmy z Polski. Liczna reprezentacja Zachodu

Niemiecki operator lotniska Fraport, Katarski Urząd ds. Inwestycji i rosyjski VTB Bank posiadają po około 25 proc. koncesji Pułkowo. Jak podał Interfax pozostała część jest kontrolowana przez konsorcjum inwestorów, w skład którego wchodzi rosyjski państwowy fundusz inwestycyjny RDIF, Mubadala i Baring Vostok.

Inaczej, niż z Danone. Jak Putin przejmuje zachodnie aktywa

Działania podjęte w Pułkowie różnią się od wcześniejszych posunięć Kremla mających na celu przejmowanie aktywów od spółek z tzw. nieprzyjaznych krajów po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Dekret Putina przewidywał możliwość przywrócenia prawa głosu interesariuszom „na ich wniosek, pod warunkiem zawarcia porozumień korporacyjnych z innymi uczestnikami spółki i przejęcia obowiązków związanych z przestrzeganiem rosyjskiego ustawodawstwa”.

Dokument został podpisany w ramach działań antysankcyjnych.To potencjalnie otwiera drzwi inwestorom z Bliskiego Wschodu do przywrócenia praw głosu, czyli Katarczycy i Emiratczycy nie powinni na tej transakcji ucierpieć.

Czytaj więcej

Jest 12 pakiet sankcji. Rosjanie stracą hokejową arenę i rynek diamentów

I jest tylko kolejnym krokiem pozbywania się firm zachodnich. W lipcu Rosjanie przejęli zakłady należące do Danone SA i Carlsberg A/S i oddali w zarządzanie osobom bliskim prezydentowi. Potem przejęto także kontrolę nad spółkami należącymi do fińskiego Fortum Oyj i niemieckiego Uniper SE.

Podstawą tych przejęć była ustawa podpisana przez Władimira Putina w kwietniu 2023, która umożliwiła Kremlowi narzucenie tymczasowej kontroli państwa nad aktywami firm lub osób z „nieprzyjaznych państw”, w tym USA i ich sojuszników, które pomagają Ukrainie. Decyzja w sprawie Pułkowa opierała się na ustawach podpisanych na długo przed inwazją na Ukrainę i oparta była na „zagrożeniu interesów narodowych i bezpieczeństwa gospodarczego Federacji Rosyjskiej wynikającym z naruszenia obowiązków przez niektóre zagraniczne osoby prawne” – czytamy w opublikowanym zarządzeniu.

Fraport ocenia straty po decyzji Kremla

Putin polecił także rządowi utworzenie nowego organu zarządzającego Pułkowem. Lotnisko w jego rodzinnym mieście jest drugim po Domodiedowie pod względem liczby pasażerów portem lotniczym w Rosji. Do końca października tego roku obsłużyło 17,5 mln pasażerów.

Rzecznik Fraportu poinformował w piątek, 1 grudnia, że trwają oceny konsekwencje decyzji Kremla. - Firma obniżyła już wartość swojego pakietu do zera po inwazji na Ukrainę i od tego czasu nie było żadnych interakcji z Rosją ani jakichkolwiek transferów pieniędzy w żadną stronę – powiedział. 

Lotnisko Pułkowo z radością przyjęło zarządzenie Putina, twierdząc, że „przywróci ono mechanizmy ładu korporacyjnego” – podała RIA Nowosti, cytując oświadczenie firmy.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne