Miliardy na kolej poszły w las. A pieniędzy na modernizacje wciąż nie ma

Brakuje pieniędzy na modernizacje głównych linii kolejowych, na których można wozić tysiące pasażerów dobowo, a forsowane są pomysły wydania miliardowych kwot dla wożenia kilkuset.

Publikacja: 09.11.2023 03:00

Brakuje pieniędzy na modernizacje głównych linii kolejowych, na których można wozić tysiące pasażeró

Brakuje pieniędzy na modernizacje głównych linii kolejowych, na których można wozić tysiące pasażerów

Foto: Adobe Stock

W tym tygodniu rząd „rzutem na taśmę” uaktywnił się w podejmowaniu finansowych decyzji dotyczących kolei. Uchwalił we wtorek wart 49 mld zł program wsparcia działań zarządców infrastruktury (PKP Polskich Linii Kolejowych, trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei oraz Euroterminala Sławków) związanych z utrzymaniem i remontami, a dzień wcześniej zdecydował o dołożeniu 6,8 mld zł dla PKP InterCity. Również we wtorek zaplanowano przeniesienie 1,3 mld zł z finansującego inwestycje Krajowego Programu Kolejowego (KPK) na tzw. program utrzymaniowy, który ma zapewnić pieniądze na wynagrodzenia w PKP PLK. Miałoby to – jak stwierdzono – zapobiec powstaniu kryzysu w całym sektorze kolejowym. Jednak zdaniem specjalistów branży w kryzysie jest ona od dawna, a nowy rząd musi szybko działać, by kolej z niego wyprowadzić.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Transport
Zagraniczne samoloty miały pójść w odstawkę. Rosjanie przyznają: to się nie uda
Transport
Drastyczna decyzja Wizz Aira. Żegnajcie Emiraty. Teraz Europa Środkowa będzie najważniejsza
Transport
Ryanair przeprosił się z Modlinem. W tle groźni rywale
Transport
Rosyjska lotnicza ruletka. Przestrzeń powietrzna coraz bardziej niebezpieczna
Transport
LOT wycenił koszty powrotu na Ukrainę. To wydatek setek milionów dolarów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama