Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 15.12.2024 09:36 Publikacja: 04.11.2023 16:23
Foto: Bloomberg
Duński armator Moller-Maersk, który kontroluje jedną szóstą handlu kontenerowego na świecie i przewozi towary dla takich detalistów i dużych firm, jak Walmart, Nike czy Unilever, ma coraz większe kłopoty. Spada międzynarodowy popyt na transport kontenerami, a koszty przewozów morskich rosną. To spowodowało, że zyski konglomeratu skurczyły się w ostatnim kwartale aż o 92 proc.
Trudna sytuacja zmusza giganta żeglugowego do drastycznych cięć kosztów. Wcześniej w tym roku Maersk zwolnił już 6500 osób ze swojej załogi. Na tym się nie skończy – jak poinformowała właśnie firma, pracę straci jeszcze 3500 zatrudnionych. W sumie firma zetnie więc około 10 000 stanowisk, a jej światowa załoga zostanie tym samym zredukowana do poniżej 100 000 osób.
Polska potrzebuje Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jesienią 2032 roku na CPK wyląduje pierwszy samolot – powiedział w w Radiu Zet Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Największe ugrupowanie Parlamentu Europejskiego naciska władze UE na poluzowanie planowanego na 2035 r. zakazu sprzedaży aut spalinowych oraz planowanych limitów emisji spalin.
Hucznie ogłoszony program Kremla zastąpienia zagranicznych samolotów pasażerskich własną produkcją okazał się wydmuszką. Od początku agresji Putina na Ukrainę rosyjski przemysł lotniczy był w stanie wyprodukować 7 samolotów ze 108, które obiecał narodowi Putin.
Strajkują robotnicy jednej z największych państwowych placów budowy w Rosji – autostrady z Moskwy do Jekaterinburga na Uralu. Od kilku miesięcy nie dostają pensji, bo nie płaci im rosyjski odpowiednik GDDKiA. Budowa nowej autostrady jest osobiście nadzorowana przez Putina.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
W nowym rozkładzie jazdy 2024/2025 wchodzącym w życie w sobotę 15 grudnia kolej zapowiada rekordowe czasy przejazdów, więcej połączeń, wygodniejsze pociągi. Kilka miast straci jednak dostęp do pendolino.
Melanie Leonhard, senator ds. gospodarki i innowacji Wolnego i Hanzeatyckiego Miasta Hamburg przekonuje, że porty nie rozwiną się bez dobrych stosunków z armatorami, którzy stali się głównymi graczami w transporcie morskim.
Zawirowania geopolityczne i ataki cybernetyczne to najpoważniejsze zagrożenia dla światowych łańcuchów dostaw, które z pewnością nie ustąpią w 2025 roku.
Ruch statków do portu w Baltimore jest wstrzymany do odwołania, FBI prowadzi dochodzenie w sprawie przyczyn zawalanie mostu.
Huti wystraszyli armatorów z Morza Czerwonego, ale porty, spedytorzy i ich klienci już opanowali nową sytuację.
Maersk uprzedził, że w przyszłym sezonie dokona rewolucji w połączeniach oceanicznych i w Gdańsku znikną bezpośrednie zawinięcia z Azji.
Od lutego 2025 roku drugi i piąty co do wielkości armatorzy kontenerowi zamierzają współpracować ze sobą.
Odbiorcy i nadawcy morskich przesyłek muszą przygotować się na słone dopłaty spowodowane atakami na Morzy Czerwonym.
Z powodu ostrzału rakietowego kontenerowce nie wpływają do Kanału Sueskiego, większość armatorów skierowała statki wokół Afryki. Spodziewane opóźnienia i wyższe ceny.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas