Awantura o samolot rosyjskich linii Volga-Dnepr

Antonow An-124 Volga-Dnepr Airlines został skonfiskowany przez rząd Kanady 27 lutego 2022 r. Rosjanie wszczęli postępowanie prawne w celu odzyskania maszyny.

Publikacja: 30.08.2023 13:46

Awantura o samolot rosyjskich linii Volga-Dnepr

Foto: Adobe Stock

Tyle że jest z tym problem. W kwietniu 2023 roku premier Ukrainy Denys Shmyhal ogłosił, że on i jego kanadyjski odpowiednik Justin Trudeau uzgodnili, że samolot zostanie przekazany Ukrainie.

Maszyna zarejestrowana pod numerem RA-82078 wylądowała na międzynarodowym lotnisku Toronto Pearson 27 lutego 2022 r., trzy dni po inwazji Rosji na Ukrainę. Z powodu sankcji nałożonych na Rosję od tego czasu samolot nie może opuścić kanadyjskiego lotniska. Rosjanie wtedy zdawali sobie sprawę z tego, że ich samolotowi w Kanadzie grożą sankcje. Wierzyli jednak, że skoro wiozą towary związane ze zwalczaniem pandemii Covid-19 i robią to na zlecenie rządu w Ottawie, to Kanadyjczycy pozwolą im spokojnie odlecieć.

Pamiętajmy, że linia lotnicza wykonywała lot humanitarny na zlecenie rządu Kanady. Przywiliśmy z Chin zestawy testowe na obecność wirusa Covid-19. Ładunek miał objętość 475 metrów sześciennych i ważył 60,9 tony napisały w oświadczeniu linie lotnicze Volga-Dnepr Airlines. Dodały, że ich samolotowi uniemożliwiono opuszczenie kanadyjskiej przestrzeni powietrznej. Kanadyjski regulator rynku lotniczego trzy dni wcześniej wydał odpowiedni NOTAM, czyli zalecenie zabraniające rosyjskim liniom lotniczym korzystania z kanadyjskiej przestrzeni powietrznej.

Czytaj więcej

Udany test samolotu SJ-100 zbudowanego z rosyjskich części

Rosjanie przyznają, że wyczerpali wszystkie możliwości odzyskania maszyny. W związku z tym przewoźnik przesłał „oficjalne zawiadomienie informujące Kanadę o sporze między spółką a krajem w związku z nielegalnym zajęciem samolotu towarowego An-124-100. Zwraca się równocześnie do władz kraju o rozwiązanie polubowne zgodnie z art. 9 umowy między ZSRR a Kanadą w sprawie pozyskiwania i wzajemnej ochrony inwestycji, z 20 listopada 1989 r. Linie lotnicze Volga-Dnepr Airlines zagroziły, że jeśli obu stronom nie uda się rozwiązać sporu w ciągu sześciu miesięcy, „formalnie uruchomią arbitraż”. Podkreślają jednak, że „pozostają otwarte na negocjacje z przedstawicielami Kanady w celu rozwiązania problemu i zwrotu samolotu”.

Rząd kanadyjski oficjalnie przejął samolot dopiero w czerwcu 2023 r. Minister spraw zagranicznych Kanady Melanie Joly stwierdziła wtedy, że jej ​​kraj „wysyła jasny sygnał do rosyjskiego reżimu, że nie będzie już gdzie się ukryć tym, którzy wspierają i czerp korzyści z agresywnej wojny Kremla”.  Kanada była tam, aby wspierać walkę Ukrainy o wolność od pierwszego dnia i będziemy tam nadal, aż do zwycięstwa, aby pomóc w wysiłkach na rzecz odbudowy – mówiła minister Joly.

Cała sprawa jest ważna nie tylko w kontekście stosunków kanadyjsko-rosyjskich. Bo w sytuacji, kiedy Rosjanie nie mają jakichkolwiek zahamowań w przejmowaniu własności firm pochodzących z „nieprzyjaznych państw”, Stany Zjednoczone i Unia Europejska nadal nie mają określonej strategii w postępowaniu wobec zamrożonych rosyjskich aktywów i ewentualnego przekazywaniu ich Ukraińcom. Unia Europejska w tej sprawie ma zająć stanowisko jesienią 2023 r.

Tyle że jest z tym problem. W kwietniu 2023 roku premier Ukrainy Denys Shmyhal ogłosił, że on i jego kanadyjski odpowiednik Justin Trudeau uzgodnili, że samolot zostanie przekazany Ukrainie.

Maszyna zarejestrowana pod numerem RA-82078 wylądowała na międzynarodowym lotnisku Toronto Pearson 27 lutego 2022 r., trzy dni po inwazji Rosji na Ukrainę. Z powodu sankcji nałożonych na Rosję od tego czasu samolot nie może opuścić kanadyjskiego lotniska. Rosjanie wtedy zdawali sobie sprawę z tego, że ich samolotowi w Kanadzie grożą sankcje. Wierzyli jednak, że skoro wiozą towary związane ze zwalczaniem pandemii Covid-19 i robią to na zlecenie rządu w Ottawie, to Kanadyjczycy pozwolą im spokojnie odlecieć.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski