Awantura o samolot rosyjskich linii Volga-Dnepr

Antonow An-124 Volga-Dnepr Airlines został skonfiskowany przez rząd Kanady 27 lutego 2022 r. Rosjanie wszczęli postępowanie prawne w celu odzyskania maszyny.

Publikacja: 30.08.2023 13:46

Awantura o samolot rosyjskich linii Volga-Dnepr

Foto: Adobe Stock

Tyle że jest z tym problem. W kwietniu 2023 roku premier Ukrainy Denys Shmyhal ogłosił, że on i jego kanadyjski odpowiednik Justin Trudeau uzgodnili, że samolot zostanie przekazany Ukrainie.

Maszyna zarejestrowana pod numerem RA-82078 wylądowała na międzynarodowym lotnisku Toronto Pearson 27 lutego 2022 r., trzy dni po inwazji Rosji na Ukrainę. Z powodu sankcji nałożonych na Rosję od tego czasu samolot nie może opuścić kanadyjskiego lotniska. Rosjanie wtedy zdawali sobie sprawę z tego, że ich samolotowi w Kanadzie grożą sankcje. Wierzyli jednak, że skoro wiozą towary związane ze zwalczaniem pandemii Covid-19 i robią to na zlecenie rządu w Ottawie, to Kanadyjczycy pozwolą im spokojnie odlecieć.

Pamiętajmy, że linia lotnicza wykonywała lot humanitarny na zlecenie rządu Kanady. Przywiliśmy z Chin zestawy testowe na obecność wirusa Covid-19. Ładunek miał objętość 475 metrów sześciennych i ważył 60,9 tony napisały w oświadczeniu linie lotnicze Volga-Dnepr Airlines. Dodały, że ich samolotowi uniemożliwiono opuszczenie kanadyjskiej przestrzeni powietrznej. Kanadyjski regulator rynku lotniczego trzy dni wcześniej wydał odpowiedni NOTAM, czyli zalecenie zabraniające rosyjskim liniom lotniczym korzystania z kanadyjskiej przestrzeni powietrznej.

Czytaj więcej

Udany test samolotu SJ-100 zbudowanego z rosyjskich części

Rosjanie przyznają, że wyczerpali wszystkie możliwości odzyskania maszyny. W związku z tym przewoźnik przesłał „oficjalne zawiadomienie informujące Kanadę o sporze między spółką a krajem w związku z nielegalnym zajęciem samolotu towarowego An-124-100. Zwraca się równocześnie do władz kraju o rozwiązanie polubowne zgodnie z art. 9 umowy między ZSRR a Kanadą w sprawie pozyskiwania i wzajemnej ochrony inwestycji, z 20 listopada 1989 r. Linie lotnicze Volga-Dnepr Airlines zagroziły, że jeśli obu stronom nie uda się rozwiązać sporu w ciągu sześciu miesięcy, „formalnie uruchomią arbitraż”. Podkreślają jednak, że „pozostają otwarte na negocjacje z przedstawicielami Kanady w celu rozwiązania problemu i zwrotu samolotu”.

Rząd kanadyjski oficjalnie przejął samolot dopiero w czerwcu 2023 r. Minister spraw zagranicznych Kanady Melanie Joly stwierdziła wtedy, że jej ​​kraj „wysyła jasny sygnał do rosyjskiego reżimu, że nie będzie już gdzie się ukryć tym, którzy wspierają i czerp korzyści z agresywnej wojny Kremla”.  Kanada była tam, aby wspierać walkę Ukrainy o wolność od pierwszego dnia i będziemy tam nadal, aż do zwycięstwa, aby pomóc w wysiłkach na rzecz odbudowy – mówiła minister Joly.

Cała sprawa jest ważna nie tylko w kontekście stosunków kanadyjsko-rosyjskich. Bo w sytuacji, kiedy Rosjanie nie mają jakichkolwiek zahamowań w przejmowaniu własności firm pochodzących z „nieprzyjaznych państw”, Stany Zjednoczone i Unia Europejska nadal nie mają określonej strategii w postępowaniu wobec zamrożonych rosyjskich aktywów i ewentualnego przekazywaniu ich Ukraińcom. Unia Europejska w tej sprawie ma zająć stanowisko jesienią 2023 r.

Tyle że jest z tym problem. W kwietniu 2023 roku premier Ukrainy Denys Shmyhal ogłosił, że on i jego kanadyjski odpowiednik Justin Trudeau uzgodnili, że samolot zostanie przekazany Ukrainie.

Maszyna zarejestrowana pod numerem RA-82078 wylądowała na międzynarodowym lotnisku Toronto Pearson 27 lutego 2022 r., trzy dni po inwazji Rosji na Ukrainę. Z powodu sankcji nałożonych na Rosję od tego czasu samolot nie może opuścić kanadyjskiego lotniska. Rosjanie wtedy zdawali sobie sprawę z tego, że ich samolotowi w Kanadzie grożą sankcje. Wierzyli jednak, że skoro wiozą towary związane ze zwalczaniem pandemii Covid-19 i robią to na zlecenie rządu w Ottawie, to Kanadyjczycy pozwolą im spokojnie odlecieć.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Szef Enter Air: Ratowanie konkurencji przed bankructwem? To nie nasza bajka
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy