Czy elektryki płoną częściej niż spalinowe? Sprawdziliśmy, wynik zaskakuje

Z pewnością gaszenie elektryków jest trudniejsze. Mercedesa na Kaszubach trzeba było umieścić w kontenerze wypełnionym wodą.

Aktualizacja: 08.08.2023 09:38 Publikacja: 08.08.2023 03:00

Ryzyko zapalenia się samochodu z silnikiem spalinowym jest znacznie większe niż elektrycznego

Ryzyko zapalenia się samochodu z silnikiem spalinowym jest znacznie większe niż elektrycznego

Foto: shutterstock

Gigantyczny pożar, który 25 lipca wybuchł na 200-metrowym frachtowcu wiozącym przez Morze Północne blisko 4 tys. aut, w tym prawie pół tysiąca elektrycznych, kolejny raz rozbudził obawy o bezpieczeństwo użytkowania e-samochodów. Miesiąc wcześniej przez media przetoczyły się zdjęcia doszczętnie spalonej tesli na autostradzie A1 pod Grudziądzem. Także w czerwcu spalił się chiński elektryk T-King w centrum Warszawy, a kilka dni przed nim – elektryczny ford na stacji paliw w Gdańsku.

Mniejsze ryzyko

Te pożary, do jakich w Polsce doszło w bardzo krótkim czasie, nie dowodzą jednak rosnącego zagrożenia ze strony elektryków. Zwłaszcza że od początku obecnego roku były tylko cztery takie wydarzenia – w marcu spalił się jeszcze elektryczny mercedes na Kaszubach.

Czytaj więcej

Ryzyko wystąpienia pożaru w ponad 113 tys. egzemplarzach Hyundaia i Kii

Państwowa Straż Pożarna (PSP) uspokaja: liczba pożarów samochodów elektrycznych jest niewielka. W 2022 r. było ich 10, rok wcześniej – 4. W tym samym czasie wybuchło odpowiednio 8333 i 9274 pożary samochodów spalinowych. A jeśli przyjąć, że w 2022 r. po drogach w Polsce jeździło ok. 20 mln samochodów spalinowych i blisko 31 tys. elektrycznych, to udział procentowy pożarów w łącznej liczbie obu rodzajów aut wyniósł w przybliżeniu odpowiednio 0,04 oraz 0,03 proc.

Także dane w ujęciu globalnym nie wskazują, by elektryki miały palić się częściej od aut spalinowych. Według danych FireSafe, australijskiej organizacji finansowanej przez tamtejszy rząd, od 2010 r. do połowy 2023 r. na całym świecie potwierdzono zaledwie 393 pożary samochodów elektrycznych, w których zapaliły się akumulatory (nie obejmuje to pożarów, w których nie doszło do zapalenia się baterii).

Do tego można doliczyć 95 wydarzeń, które dopiero są weryfikowane lub oczekują na potwierdzenie. Tymczasem według Międzynarodowej Agencji Energetycznej tylko w 2022 r. sprzedaż samochodów elektrycznych w skali globalnej przekroczyła 10 mln.

Czytaj więcej

Na płonącym statku Fremantle Highway nie jest 25, a pół tysiąca aut elektrycznych

Choć ryzyko zapłonu samochodu elektrycznego jest znacznie mniejsze niż samochodu spalinowego, co potwierdzają m.in. statystyki prowadzone przez szwedzki Urząd ds. Zarządzania Kryzysowego, elektryka gasi się dłużej. Nie chodzi przy tym o zduszenie ognia, ale schłodzenie zamkniętej w szczelnej obudowie baterii, dla zmniejszenia gwałtowności reakcji chemicznej, powodującej wzrost temperatury. Przykładowo gaszenie mercedesa na Kaszubach trwało w sumie 21,5 godziny. Z kolei płonącą w grudniu 2022 r. w Piotrkowie Trybunalskim teslę gaszono przez 4,5 godziny, a w przypadku tesli pół roku wcześniej w Chorzowie, gdzie spalił się przód pojazdu i deska rozdzielcza, interwencja strażaków trwała ponad 2,5 godziny.

Straż pożarna podkreśla jednak, że jest coraz lepiej przygotowana do gaszenia e-aut. Jednym ze sposobów stało się wykorzystanie kontenera wypełnionego wodą, w którym dla schłodzenia baterii zanurza się elektryka. Obecnie PSP dysponuje trzema takimi kontenerami: w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu.

Opinia dla „Rz"
Maciej Gis, kierownik Biura Komunikacji Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych

Obawa przed pożarami samochodów elektrycznych jest w głównej mierze efektem niewiedzy związanej z ich eksploatacją i użytkowaniem. Stwarzają one o wiele mniejsze ryzyko pożaru niż samochody spalinowe. Są wyposażane w wiele elementów podnoszących poziom bezpieczeństwa, dysponują procedurami rozłączającymi w skrajnych przypadkach przepływ prądu. W efekcie częstotliwość pożarów samochodów elektrycznych, w odniesieniu do 100 tys. pojazdów danego typu, jest ponad 60-krotnie niższa niż aut wyposażonych w silniki spalinowe. Te ostatnie posiadają o wiele więcej „punktów zapalnych” niż elektryki i nikt z tego powodu nie zakazuje im wjazdu, np. do garaży podziemnych. ∑

Straż się szkoli

W maju tego roku Komenda Główna PSP zaktualizowała wprowadzone trzy lata wcześniej „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym”. – Mając na uwadze dynamikę rozwoju branży pojazdów elektrycznych, strażacy uczestniczą w licznych szkoleniach i seminariach organizowanych we współpracy z producentami samochodów, a także organizacjami pozarządowymi – informuje bryg. Karol Kierzkowski, rzecznik komendanta głównego PSP.

Także producenci samochodów doskonalą sposoby zabezpieczania akumulatorów przed samozapłonem. – Baterie trakcyjne muszą spełniać określone warunki oraz przejść testy bezpieczeństwa, aby uzyskać niezbędną homologację oraz zostać dopuszczone do ruchu. Wśród nich są m.in. badania wibracyjne, szok termiczny i mechaniczny, odporność na ogień, zabezpieczenie przed zwarciem, przeładowaniem, zbyt dużym rozładowaniem czy zbyt wysoką temperaturą – wymienia Maria Majewska z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Mimo to strach przed pożarami elektryków rośnie, czego dowodem są pojawiające się, choć jeszcze sporadycznie, zakazy wjazdu e-aut do podziemnych hal garażowych, jak ma to miejsce w przypadku samochodów zasilanych LPG. Z kolei wspólnoty mieszkaniowe nie chcą zgadzać się na montaż ładowarek przy indywidualnych miejscach postojowych, choć są do tego zarówno techniczne, jak i formalne możliwości.

Gigantyczny pożar, który 25 lipca wybuchł na 200-metrowym frachtowcu wiozącym przez Morze Północne blisko 4 tys. aut, w tym prawie pół tysiąca elektrycznych, kolejny raz rozbudził obawy o bezpieczeństwo użytkowania e-samochodów. Miesiąc wcześniej przez media przetoczyły się zdjęcia doszczętnie spalonej tesli na autostradzie A1 pod Grudziądzem. Także w czerwcu spalił się chiński elektryk T-King w centrum Warszawy, a kilka dni przed nim – elektryczny ford na stacji paliw w Gdańsku.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół