Lotnisko przegrywa z rządem. Mniej przesiadek w Amsterdamie

Amsterdamskie lotnisko Schiphol jest największym centrum przesiadkowym w Europie. Od jesieni tego roku już tak nie będzie.

Publikacja: 07.07.2023 12:38

Amsterdamskie lotnisko Schiphol jest największym centrum przesiadkowym w Europie

Amsterdamskie lotnisko Schiphol jest największym centrum przesiadkowym w Europie

Foto: Bloomberg

Rząd w Hadze wygrał apelację w sądzie o nakaz ograniczenia lotów na lotnisku w Amsterdamie w nadchodzącym sezonie. Dla linii lotniczych, zwłaszcza dla holenderskich KLM i brytyjskiego easyJeta, to poważne utrudnienie.

Holenderski rząd ma teraz prawo administracyjnie zmniejszyć liczbę lotów na lotnisku od listopada do października 2024 r., zdecydował w piątek, 7 lipca sąd apelacyjny, uchylając tym samym wcześniejszą decyzję sądu niższej instancji. Wyrok korzystny dla Schiphol zapadł trzy miesiące po tym, jak sąd stwierdził, że rządowe próby zminimalizowania hałasu poprzez ograniczenie liczby rejsów startujących i lądujących na Schiphol, nie były zgodne z prawem.

Czytaj więcej

Nie będzie ograniczeń na lotnisku w Amsterdamie. Rząd przegrywa w sądzie

Holenderskie władze przedstawiły wcześniej plany ostatecznego zmniejszenia rocznej przepustowości lotniska Schiphol do 440 tys. lotów rocznie do 2024 r. To oznacza redukcję o 12 proc. Linie lotnicze wspierane przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) utrzymują, że taka decyzja narusza międzynarodowe przepisy i powoduje niedogodności dla podróżnych. Nie zmienia to faktu, że Schiphol jest przez IATA ostro krytykowane.

— Mogę potwierdzić. Lotnisko w Amsterdamie nie ma wstydu. Nie tylko doprowadziło do operacyjnego chaosu w 2022 roku, nieustannie podwyższa opłaty. Schiphol zadeklarował w ubiegłym roku podniesienie opłat o 37 proc. i bez zahamowania realizuje ten program. Tylko w tym roku opłaty wzrosną o 12 proc. — grzmiał podczas ostatniego WZA IATA w Stambule dyrektor generalny Willie Walsh.

Czytaj więcej

Lotnisko Schiphol nie chce już przyjmować prywatnych odrzutowców

Ruch ma być ograniczany stopniowo. Jako pierwszy krok rząd w Hadze zaproponował tymczasowe rozporządzenie ograniczające liczbę lotów od listopada 2023 do 460 tys. – w porównaniu z obecnym limitem 500 tys. W 2022 roku przez na amsterdamskim lotnisku odprawiło się 53 miliony pasażerów. Jest to więc 4. co do wielkości port lotniczy w Europie po Stambule ( 64,5 mln), Londyn Heathrow (61,5 mln), paryskim Charles de Gaulle ( 57 mln). Ale według danych Airports Council International Europe ma najwięcej bezpośrednich połączeń lotniczych ze wszystkich lotnisk w Europie, wyprzedzając Stambuł i Londyn Heathrow. A po Helsinkach i Monachium jest najwygodniejszym dużym portem przesiadkowym.

Rząd w Hadze wygrał apelację w sądzie o nakaz ograniczenia lotów na lotnisku w Amsterdamie w nadchodzącym sezonie. Dla linii lotniczych, zwłaszcza dla holenderskich KLM i brytyjskiego easyJeta, to poważne utrudnienie.

Holenderski rząd ma teraz prawo administracyjnie zmniejszyć liczbę lotów na lotnisku od listopada do października 2024 r., zdecydował w piątek, 7 lipca sąd apelacyjny, uchylając tym samym wcześniejszą decyzję sądu niższej instancji. Wyrok korzystny dla Schiphol zapadł trzy miesiące po tym, jak sąd stwierdził, że rządowe próby zminimalizowania hałasu poprzez ograniczenie liczby rejsów startujących i lądujących na Schiphol, nie były zgodne z prawem.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?