Lotnisko Schiphol nie chce już przyjmować prywatnych odrzutowców

Jedno z największych lotnisk w Europie chce, aby lotnictwo było czystsze i lepsze. Najpóźniej za dwa i pół roku żadne samoloty nie będą mogły lądować ani startować w nocy. Szczególnie hałaśliwe maszyny muszą wybrać się na inne lotniska – podobnie jak prywatne odrzutowce.

Publikacja: 04.04.2023 22:33

Lotnisko Schiphol nie chce już przyjmować prywatnych odrzutowców

Foto: Bloomberg

Główne lotnisko Amsterdamu Schiphol ogłosiło radykalne zmiany. Najpóźniej do końca 2025 roku nie będą na nim lądować samoloty w nocy a prywatne odrzutowce w ogóle nie będą mogły na nim lądować. Lotnisko ogłosiło, że powinno to doprowadzić do „cichszego, czystszego i lepszego lotnictwa”. Stopniowo zakazane mają być również samoloty, które robią dużo hałasu, takie jak Boeing 747.

Organizacje ekologiczne i lokalni mieszkańcy pozytywnie zareagowali na te informacje, ale linie lotnicze i touroperatorzy są krytycznie nastawieni do tych planów.

Nie powstanie także nowy, planowany pas startowy.

Czytaj więcej

Jedno z największych lotnisk w Europie zostało zmuszone do ograniczenia lotów

Linie lotnicze KLM, których bazą jest właśnie Schiphol, zareagowały zdziwieniem, a w oświadczeniu lina napisała, że życzyłaby sobie „wspólnego podejścia przemysłu lotniczego do redukcji emisji CO2 i redukcji hałasu”. Z drugiej strony organizacja ekologiczna Greenpeace z zadowoleniem przyjęła ten plan, szczególnie chwaląc zakaz lądowania dla prywatnych odrzutowców.

Schiphol twierdzi, że bierze na cel prywatne odrzutowce, ponieważ powodują one „nieproporcjonalną ilość uciążliwego hałasu i emisji CO2 na pasażera”. Prywatne odrzutowce wytwarzają do 14 razy więcej zanieczyszczeń powodujących ocieplenie planety niż samoloty komercyjne i 50 razy więcej niż pociągi - według europejskiej organizacji zajmującej się czystym transportem Transport & Environment. Według władz lotniska około połowy tych prywatnych samolotów lata w miejsca takie jak Ibiza w Hiszpanii, Cannes we Francji lub Innsbruck w Austrii. Lotnisko twierdzi, że z Amsterdamu do tych miejsc lata wiele samolotów i sugeruje, że prywatni pasażerowie powinni zamiast tego korzystać z usług komercyjnych.

Czytaj więcej

KLM i spółka idą do sądu. Rząd Holandii zwalcza lotnictwo

Schiphol zapewnia, że małe samoloty policyjne i sanitarne będą mogły startować i lądować, tak jak obecnie w ramach nowego systemu.

Ponad to Schiphol chce, aby między północą a 6 rano nie startowały już żadne samoloty, a do 5 rano nie lądowały. Lotnisko poinformowało, że w ciągu roku odbywa się około 10 tys. nocnych lotów.

Holenderski rząd zdecydował, że lotnisko musi zmniejszyć liczbę lotów z 500 tys. do 440 tys. rocznie do przyszłego roku z powodu hałasu i zanieczyszczenia. Od listopada obowiązywać będzie początkowo górna granica 460 000 lotów. KLM i cztery inne linie lotnicze oprotestowały tę decyzję.

Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne