Lotnisko Schiphol nie chce już przyjmować prywatnych odrzutowców

Jedno z największych lotnisk w Europie chce, aby lotnictwo było czystsze i lepsze. Najpóźniej za dwa i pół roku żadne samoloty nie będą mogły lądować ani startować w nocy. Szczególnie hałaśliwe maszyny muszą wybrać się na inne lotniska – podobnie jak prywatne odrzutowce.

Publikacja: 04.04.2023 22:33

Lotnisko Schiphol nie chce już przyjmować prywatnych odrzutowców

Foto: Bloomberg

Główne lotnisko Amsterdamu Schiphol ogłosiło radykalne zmiany. Najpóźniej do końca 2025 roku nie będą na nim lądować samoloty w nocy a prywatne odrzutowce w ogóle nie będą mogły na nim lądować. Lotnisko ogłosiło, że powinno to doprowadzić do „cichszego, czystszego i lepszego lotnictwa”. Stopniowo zakazane mają być również samoloty, które robią dużo hałasu, takie jak Boeing 747.

Organizacje ekologiczne i lokalni mieszkańcy pozytywnie zareagowali na te informacje, ale linie lotnicze i touroperatorzy są krytycznie nastawieni do tych planów.

Nie powstanie także nowy, planowany pas startowy.

Czytaj więcej

Jedno z największych lotnisk w Europie zostało zmuszone do ograniczenia lotów

Linie lotnicze KLM, których bazą jest właśnie Schiphol, zareagowały zdziwieniem, a w oświadczeniu lina napisała, że życzyłaby sobie „wspólnego podejścia przemysłu lotniczego do redukcji emisji CO2 i redukcji hałasu”. Z drugiej strony organizacja ekologiczna Greenpeace z zadowoleniem przyjęła ten plan, szczególnie chwaląc zakaz lądowania dla prywatnych odrzutowców.

Schiphol twierdzi, że bierze na cel prywatne odrzutowce, ponieważ powodują one „nieproporcjonalną ilość uciążliwego hałasu i emisji CO2 na pasażera”. Prywatne odrzutowce wytwarzają do 14 razy więcej zanieczyszczeń powodujących ocieplenie planety niż samoloty komercyjne i 50 razy więcej niż pociągi - według europejskiej organizacji zajmującej się czystym transportem Transport & Environment. Według władz lotniska około połowy tych prywatnych samolotów lata w miejsca takie jak Ibiza w Hiszpanii, Cannes we Francji lub Innsbruck w Austrii. Lotnisko twierdzi, że z Amsterdamu do tych miejsc lata wiele samolotów i sugeruje, że prywatni pasażerowie powinni zamiast tego korzystać z usług komercyjnych.

Czytaj więcej

KLM i spółka idą do sądu. Rząd Holandii zwalcza lotnictwo

Schiphol zapewnia, że małe samoloty policyjne i sanitarne będą mogły startować i lądować, tak jak obecnie w ramach nowego systemu.

Ponad to Schiphol chce, aby między północą a 6 rano nie startowały już żadne samoloty, a do 5 rano nie lądowały. Lotnisko poinformowało, że w ciągu roku odbywa się około 10 tys. nocnych lotów.

Holenderski rząd zdecydował, że lotnisko musi zmniejszyć liczbę lotów z 500 tys. do 440 tys. rocznie do przyszłego roku z powodu hałasu i zanieczyszczenia. Od listopada obowiązywać będzie początkowo górna granica 460 000 lotów. KLM i cztery inne linie lotnicze oprotestowały tę decyzję.

Główne lotnisko Amsterdamu Schiphol ogłosiło radykalne zmiany. Najpóźniej do końca 2025 roku nie będą na nim lądować samoloty w nocy a prywatne odrzutowce w ogóle nie będą mogły na nim lądować. Lotnisko ogłosiło, że powinno to doprowadzić do „cichszego, czystszego i lepszego lotnictwa”. Stopniowo zakazane mają być również samoloty, które robią dużo hałasu, takie jak Boeing 747.

Organizacje ekologiczne i lokalni mieszkańcy pozytywnie zareagowali na te informacje, ale linie lotnicze i touroperatorzy są krytycznie nastawieni do tych planów.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego