Prezes Singapore Airlines z największą podwyżką w branży lotniczej

Prezes Singapore Airlines (SIA), Goh Choon Phong, znalazł się nieoczekiwanie wśród najlepiej opłacanych szefów linii lotniczych na świecie. Ale jego pensja wciąż jest jedną z najniższych wśród branżowej elity.

Publikacja: 28.06.2023 12:43

Prezes Singapore Airlines z największą podwyżką w branży lotniczej

Foto: materiały prasowe

Goh Choon Phong zarobił w ostatnim roku finansowym 2022/2023 6,7 mld dolarów singapurskich, czyli 5 mln dolarów amerykańskich. O 86 proc. więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe, jego pensja podstawowa to 1,1 mln dol. singapurskich. I nadal jest niższa niż przed pandemią. Zarobki obniżył sobie sam, solidarnie z pozostałymi pracownikami SIA. Reszta zarobków Goha to bonusy wypłacane za specjalne osiągnięcia i dochody wynikające ze wzrostu kursu akcji przewoźnika.

Dzięki temu prezes SIA znalazł się w światowej elicie branży lotniczej. Dla porównania prezes British Airways, Luis Gallego zarobił w przeliczeniu 3,3 mln dolarów, szef australijskiego przewoźnika Qantas, który wielokrotnie był krytykowany za zbyt wysokie wynagrodzenie skasował 3,7 mln dol. Goh ze swoimi 5 mln zajmuje 4. miejsce na liście najwięcej zarabiających szefów linii lotniczych - za Scottem Kirby (United Airlines - 9,8 mln dol.), Edem Bastianem (Delta - 9,6 mln) i prezesem Grupy Lufthansa Carstenem Spohrem, który w ostatnim roku finansowym skasował 5,1 mln euro.

Czytaj więcej

Nasz region doceniony. Prezes PPL w zarządzie ACI Europe

A właściciele Singapore Airlines mieli za co prezesa wynagrodzić. Według opublikowanych 20 czerwca wyników ankiety Skytrax, w której głosowało ponad 20 mln pasażerów oceniających 386 linii lotniczych singapurski przewoźnik został wybrany najlepszą linią lotniczą na świecie detronizując Qatar Airways. SIA znalazły się na 1. miejscu w kilku kategoriach rankingu: za najlepszą I klasę podróży, za najlepsze fotele w I klasie, za najlepsze usługi dodatkowe i najlepszą linię lotniczą w Azji. Jakby tego było mało, należące do SIA niskokosztowe linie Scoot uznano za najlepszą linię budżetową w rejsach dalekiego zasięgu.

W tym rankingu zdominowanym przez linie bliskowschodnie i azjatyckie najlepsza linia europejska - Swiss uplasowała się dopiero na 12. miejscu. LOT był na 86. miejscu, chociaż wskoczył na 2. miejsce (za łotewskim Air Baltic) na liście najlepszych przewoźników w Europie Wschodniej.

Skąd wzięły się tak wysokie zarobki Singapurczyka? Właściciele docenili jego zasługi w odbudowaniu pozycji przewoźnika po pandemii COVID-19, która wyjątkowo dotknęła Singapur, jako centrum przesiadkowe uderzając w biznes SIA.

Jak udało się SIA wyjść z koronawirusowego kryzysu? Linia, podobnie jak honkoński Cathay Pacific nie miała rynku krajowego. Dzięki przewozom cargo do końca kwietnia 2020 zdołała odbudować 3 proc. operacji sprzed pandemii, a „przepalała” ponad 290 mln dolarów miesięcznie. Uratowali ją akcjonariusze, którzy wyszli z założenia, że kryzys kiedyś się skończy, a SIA jest bardzo ważna dla singapurskiej gospodarki. Głównym pozostaje państwowy fundusz Temasek Holdings Pte. Ostatecznie z różnych źródeł SIA pozyskała podczas pandemii 22,4 mld dol. singapurskich, w tym 15 mld od akcjonariuszy. Reszta pochodziła z nieoczywistych źródeł, w tym przekształceniu jednego z airbusów A380 w restaurację, gdzie przyjemność zjedzenia posiłku kosztowała równowartość 500 dolarów, a kolejka chętnych przekraczała możliwości obsłużenia ich. Linia organizowała także „loty donikąd”, czyli startujące i lądujące w Singapurze.

SIA nie zwolniła ani jednego pilota, a oni sami zgodzili się na duże cięcie zarobków. Z kolei personel pokładowy znalazł czasowe zatrudnienie w innych branżach przy uzyskaniu jednoczesnej gwarancji, że jak tylko lotniczy biznes wróci, to wrócą także ich miejsca pracy. Goh Choon Phong wynegocjował z Boeingiem i Airbusem przesunięcie odbioru samolotów zamówionych przed pandemią.

Wszystkie środki razem wzięte połączone z ostrożną polityką władz singapurskich powoli otwierających granice zaowocowały umożliwiły SIA powrót do biznesu w czasie, kiedy Malaysia Airlines, Thai i Garuda znalazły się na krawędzie bankructwa.

Singapore Airlines nie latają do Polski. Najbliższe lotniska, które obsługują, to Frankfurt, Monachium i Amsterdam. LOT także zawiesił operowanie na lotnisko Changi i w najbliższej przyszłości raczej tam nie powróci.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach