Rosja: Rośnie liczba zderzeń samolotów z ptakami

W ciągu pięciu miesięcy tego roku liczba zderzeń samolotów z ptakami w Rosji zwiększyła się o 82 proc. Świadczy to o błędach w pracy rosyjskich portów lotniczych i linii lotniczych. Ale są też przyczyny, o których władze oficjalnie nie mówią.

Publikacja: 11.06.2023 15:40

Rosja: Rośnie liczba zderzeń samolotów z ptakami

Foto: Adobestock

Według Federalnej Agencji Transportu Lotniczego Rosji na dzień 31 maja w lotnictwie cywilnym zarejestrowano 31 takich incydentów zderzeń z ptakami, które doprowadziły do uszkodzenia samolotów wobec 17 na dzień 31 maja 2022. Takie dane podaje pismo szefa Federalnej Agencji Transportu Lotniczego Aleksandra Nieradko, do szefów oddziałów terytorialnych resortu i linii lotniczych, informuje gazeta RBK

Jako przykłady incydentów lotniczych, których dochodzenie jest w toku, Nieradko podaje zderzenie ze stadem ptaków samolotu Airbus A321neo linii lotniczej Severo-Zapad podczas lądowania na lotnisku Domodiedowo 20 kwietnia i Superjet 100 linii lotniczej Rossija podczas lądowania w Niżnym Nowogrodzie 27 kwietnia.

Ponadto w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2023 r. o 7 proc., do 224 przypadków, wzrosła liczba zgłoszeń kolizji (lub ich zagrożenia) z ptakami, które nie doprowadziły do ​​uszkodzenia samolotów. Szef Federalnej Agencji Transportu Lotniczego odnotował także wzrost liczby kolizji lub zagrożenia kolizjami z innymi zwierzętami na terenie lotnisk.

W 12 takich przypadkach na 21 załogi omijały pas startowy, aby uniknąć takich zagrożeń. W liście nie precyzuje się, o jakie konkretnie zwierzęta chodzi, ale wcześniej na rosyjskich lotniskach zdarzały się incydenty z pojawianiem się lisów, bezpańskich psów itp.

Fakty te, pisze Nieradko, mogą świadczyć o niedociągnięciach w pracy portów lotniczych i innych organizacji zaangażowanych w obsługę lotów: pilotów samolotów, służb ruchu lotniczego, a także niedociągnięcia w ich interakcji.

Na rosyjskich lotniskach stosuje się kilka rodzajów urządzeń do odstraszania ptaków: pistolety na propan (emituje trzaski słyszalne z odległości do 1 km), instalacje bioakustyczne (naśladujące okrzyki alarmowe różnych gatunków ptaków ostrzeganie przed niebezpieczeństwem) oraz instalacje akustyczne imitujące odgłos wystrzałów. Lotniska używają również kul lustrzanych z ptakami drapieżnymi, imitacji ptaków drapieżnych, brokatowych wstążek i strachów na wróble. Na niektórych lotniskach, w szczególności na Domodiedowie, trzymane są do odstraszania ptaki drapieżne - jastrzębie.

Jest jeszcze jeden możliwy powód gwałtownego wzrostu kolizji na rosyjskich lotniskach. Są to zachodnie sankcje. Niewłaściwa praca urządzeń wychwytujących ruchy zwierząt czy aparatury pokładowej może być spowodowana brakiem części zamiennych do zachodnich maszyn. O tym jednak nikt oficjalnie nie mówi.

Natomiast mówi się o rosnącej liczbie dzikich wysypisk śmieci, które pojawiają się na terenach rosyjskich lotnisk. Tak jest np. na lotnisko Pułkowo (St. Petersburg), gdzie specjalny oddział ochrony zajmuje się wylącznie likwidacją dzikich wysypisk.

Transport
Koniec strajków w Lufthansie. Pasażerowie odetchną, chociaż nie do końca
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Ryanair przegrywa w Hiszpanii, zapłaci załodze więcej
Transport
Boeing niedbale produkował największe samoloty? Rusza śledztwo
Transport
Miasta mogą mieć problemy z zakupem elektrycznych autobusów
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Boeing znów się sypie. Odpadła część B737 i uszkodziła skrzydło