Rosną koszty firm przewozowych z powodu Rosji

Koszty ubezpieczenia i zgodności z obowiązującymi przepisami firm przewozowych będą wysokie, bo zachodnie ograniczenia w handlu z Rosją i możliwość dalszych sankcji utrudniają globalny handel — stwierdziła międzynarodowa firma prawna DWF z Manchesteru.

Publikacja: 22.03.2023 10:05

Rosną koszty firm przewozowych z powodu Rosji

Foto: Bloomberg

DWF w pierwszym takim opracowaniu obejmującym wiodące firmy przewozowe drogą, koleją, morzem i samolotami odnotowała, że 64 proc. podmiotów spodziewa się wyższych kosztów ubezpieczenia i taki sam odsetek uważa, że międzynarodowe sankcje staną się bardziej powszechne w przyszłości.

Ankietę przeprowadzono w październiku-listopadzie 2022, pytano 50 przedstawicieli władz firm przewozowych, transportu kontenerowego i towarów masowych, transportu lotniczego i drogowego, spedytorów. Reprezentowali firmy o przychodach od miliarda do 100 mld dolarów; 56 proc. z nich uznało, że świat z większą liczbą sankcji będzie bardziej ryzykowny do prowadzenia działalności.

Czytaj więcej

Najbardziej uderzający przykład wpływu sankcji na rosyjski biznes

- Sankcje wobec Rosji zwiększają i tak już znaczny ciężar kosztów dostosowania się firm do obowiązujących przepisów — powiedział Reuterowi Jonathan Moss, szef działu transportu w DWF. — Ryzyko braku takiego dostosowania się jest poważne. bo kary pozbawienia wolności i wysokie grzywny są stałym zagrożeniem, a działania związane z przestrzeganiem prawa będą chyba częściej podejmowane w nadchodzących miesiącach — dodał.

Moss stwierdził, że nastąpił wyraźny wzrost cen polis ubezpieczeniowych w lotnictwie, żegludze, energetyce, od ryzyka politycznego i cyberbezpieczeństwa. — Wzrost roszczeń za samoloty, które utknęły w Rosji i za statki tkwiące w portach na Morzu Czarnym wraz ze spodziewanymi stratami w przyszłości, załamaniem się zwrotu od inwestycji, ograniczonymi mocami i recesyjnymi naciskami — wszystko to przyczyniło się do bezprecedensowego wzrostu cen polis w niektórych sferach prowadzenia biznesu — dodał Moss.

- Szykuje się potężna burza. Brak dostępu ubezpieczanych do swych aktywów, podczas gdy ubezpieczyciele nie mogą zbadać zasadności roszczeń, wysłać likwidatorów szkód i przekazać płatności ekspertom z powodu przepisów dotyczących sankcji również przyczynia się do wzrostu presji na podnoszenie cen polis — uważa Moss.

Transport
„Mój rower elektryczny” po nowemu. Dopłaty jednak będą, ale dużo mniejsze
Transport
Prezes PPL: Myślimy o partnerze do inwestycji w modernizację
Transport
Finnair odwołuje kolejne loty. Maj ze strajkami
Transport
Czarny tydzień we Francji. Strajkuje załoga kolei SNCF
Transport
Zatłoczone niebo nad Nowym Jorkiem. Rejsów ma być mniej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku