Reklama

Rosną koszty firm przewozowych z powodu Rosji

Koszty ubezpieczenia i zgodności z obowiązującymi przepisami firm przewozowych będą wysokie, bo zachodnie ograniczenia w handlu z Rosją i możliwość dalszych sankcji utrudniają globalny handel — stwierdziła międzynarodowa firma prawna DWF z Manchesteru.

Publikacja: 22.03.2023 10:05

Rosną koszty firm przewozowych z powodu Rosji

Foto: Bloomberg

DWF w pierwszym takim opracowaniu obejmującym wiodące firmy przewozowe drogą, koleją, morzem i samolotami odnotowała, że 64 proc. podmiotów spodziewa się wyższych kosztów ubezpieczenia i taki sam odsetek uważa, że międzynarodowe sankcje staną się bardziej powszechne w przyszłości.

Ankietę przeprowadzono w październiku-listopadzie 2022, pytano 50 przedstawicieli władz firm przewozowych, transportu kontenerowego i towarów masowych, transportu lotniczego i drogowego, spedytorów. Reprezentowali firmy o przychodach od miliarda do 100 mld dolarów; 56 proc. z nich uznało, że świat z większą liczbą sankcji będzie bardziej ryzykowny do prowadzenia działalności.

Czytaj więcej

Najbardziej uderzający przykład wpływu sankcji na rosyjski biznes

- Sankcje wobec Rosji zwiększają i tak już znaczny ciężar kosztów dostosowania się firm do obowiązujących przepisów — powiedział Reuterowi Jonathan Moss, szef działu transportu w DWF. — Ryzyko braku takiego dostosowania się jest poważne. bo kary pozbawienia wolności i wysokie grzywny są stałym zagrożeniem, a działania związane z przestrzeganiem prawa będą chyba częściej podejmowane w nadchodzących miesiącach — dodał.

Moss stwierdził, że nastąpił wyraźny wzrost cen polis ubezpieczeniowych w lotnictwie, żegludze, energetyce, od ryzyka politycznego i cyberbezpieczeństwa. — Wzrost roszczeń za samoloty, które utknęły w Rosji i za statki tkwiące w portach na Morzu Czarnym wraz ze spodziewanymi stratami w przyszłości, załamaniem się zwrotu od inwestycji, ograniczonymi mocami i recesyjnymi naciskami — wszystko to przyczyniło się do bezprecedensowego wzrostu cen polis w niektórych sferach prowadzenia biznesu — dodał Moss.

Reklama
Reklama

- Szykuje się potężna burza. Brak dostępu ubezpieczanych do swych aktywów, podczas gdy ubezpieczyciele nie mogą zbadać zasadności roszczeń, wysłać likwidatorów szkód i przekazać płatności ekspertom z powodu przepisów dotyczących sankcji również przyczynia się do wzrostu presji na podnoszenie cen polis — uważa Moss.

Transport
Czarna seria Airbusa. Nowe problemy z najpopularniejszym modelem samolotu
Transport
Embraer znów walczy o polski rynek. Geopolityka bardzo mu pomaga
Transport
Akcja serwisowa Airbusa niemal zakończona. Samoloty wracają na trasy
Transport
Korupcja u rosyjskich budowniczych dróg. Umoczeni menedżerowie i urzędnicy Kremla
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Fiasko budowy lodołamaczy w Rosji. Bez zachodnich części „nie razbieriosz"
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama