Rosną koszty firm przewozowych z powodu Rosji

Koszty ubezpieczenia i zgodności z obowiązującymi przepisami firm przewozowych będą wysokie, bo zachodnie ograniczenia w handlu z Rosją i możliwość dalszych sankcji utrudniają globalny handel — stwierdziła międzynarodowa firma prawna DWF z Manchesteru.

Publikacja: 22.03.2023 10:05

Rosną koszty firm przewozowych z powodu Rosji

Foto: Bloomberg

DWF w pierwszym takim opracowaniu obejmującym wiodące firmy przewozowe drogą, koleją, morzem i samolotami odnotowała, że 64 proc. podmiotów spodziewa się wyższych kosztów ubezpieczenia i taki sam odsetek uważa, że międzynarodowe sankcje staną się bardziej powszechne w przyszłości.

Ankietę przeprowadzono w październiku-listopadzie 2022, pytano 50 przedstawicieli władz firm przewozowych, transportu kontenerowego i towarów masowych, transportu lotniczego i drogowego, spedytorów. Reprezentowali firmy o przychodach od miliarda do 100 mld dolarów; 56 proc. z nich uznało, że świat z większą liczbą sankcji będzie bardziej ryzykowny do prowadzenia działalności.

Czytaj więcej

Najbardziej uderzający przykład wpływu sankcji na rosyjski biznes

- Sankcje wobec Rosji zwiększają i tak już znaczny ciężar kosztów dostosowania się firm do obowiązujących przepisów — powiedział Reuterowi Jonathan Moss, szef działu transportu w DWF. — Ryzyko braku takiego dostosowania się jest poważne. bo kary pozbawienia wolności i wysokie grzywny są stałym zagrożeniem, a działania związane z przestrzeganiem prawa będą chyba częściej podejmowane w nadchodzących miesiącach — dodał.

Moss stwierdził, że nastąpił wyraźny wzrost cen polis ubezpieczeniowych w lotnictwie, żegludze, energetyce, od ryzyka politycznego i cyberbezpieczeństwa. — Wzrost roszczeń za samoloty, które utknęły w Rosji i za statki tkwiące w portach na Morzu Czarnym wraz ze spodziewanymi stratami w przyszłości, załamaniem się zwrotu od inwestycji, ograniczonymi mocami i recesyjnymi naciskami — wszystko to przyczyniło się do bezprecedensowego wzrostu cen polis w niektórych sferach prowadzenia biznesu — dodał Moss.

- Szykuje się potężna burza. Brak dostępu ubezpieczanych do swych aktywów, podczas gdy ubezpieczyciele nie mogą zbadać zasadności roszczeń, wysłać likwidatorów szkód i przekazać płatności ekspertom z powodu przepisów dotyczących sankcji również przyczynia się do wzrostu presji na podnoszenie cen polis — uważa Moss.

DWF w pierwszym takim opracowaniu obejmującym wiodące firmy przewozowe drogą, koleją, morzem i samolotami odnotowała, że 64 proc. podmiotów spodziewa się wyższych kosztów ubezpieczenia i taki sam odsetek uważa, że międzynarodowe sankcje staną się bardziej powszechne w przyszłości.

Ankietę przeprowadzono w październiku-listopadzie 2022, pytano 50 przedstawicieli władz firm przewozowych, transportu kontenerowego i towarów masowych, transportu lotniczego i drogowego, spedytorów. Reprezentowali firmy o przychodach od miliarda do 100 mld dolarów; 56 proc. z nich uznało, że świat z większą liczbą sankcji będzie bardziej ryzykowny do prowadzenia działalności.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej