DWF w pierwszym takim opracowaniu obejmującym wiodące firmy przewozowe drogą, koleją, morzem i samolotami odnotowała, że 64 proc. podmiotów spodziewa się wyższych kosztów ubezpieczenia i taki sam odsetek uważa, że międzynarodowe sankcje staną się bardziej powszechne w przyszłości.
Ankietę przeprowadzono w październiku-listopadzie 2022, pytano 50 przedstawicieli władz firm przewozowych, transportu kontenerowego i towarów masowych, transportu lotniczego i drogowego, spedytorów. Reprezentowali firmy o przychodach od miliarda do 100 mld dolarów; 56 proc. z nich uznało, że świat z większą liczbą sankcji będzie bardziej ryzykowny do prowadzenia działalności.
Czytaj więcej
Przewoźnicy z Kaliningradu, rosyjskiej enklawy w Unii, ponoszą rekordowe straty. Obwód jest odcię...
- Sankcje wobec Rosji zwiększają i tak już znaczny ciężar kosztów dostosowania się firm do obowiązujących przepisów — powiedział Reuterowi Jonathan Moss, szef działu transportu w DWF. — Ryzyko braku takiego dostosowania się jest poważne. bo kary pozbawienia wolności i wysokie grzywny są stałym zagrożeniem, a działania związane z przestrzeganiem prawa będą chyba częściej podejmowane w nadchodzących miesiącach — dodał.
Moss stwierdził, że nastąpił wyraźny wzrost cen polis ubezpieczeniowych w lotnictwie, żegludze, energetyce, od ryzyka politycznego i cyberbezpieczeństwa. — Wzrost roszczeń za samoloty, które utknęły w Rosji i za statki tkwiące w portach na Morzu Czarnym wraz ze spodziewanymi stratami w przyszłości, załamaniem się zwrotu od inwestycji, ograniczonymi mocami i recesyjnymi naciskami — wszystko to przyczyniło się do bezprecedensowego wzrostu cen polis w niektórych sferach prowadzenia biznesu — dodał Moss.