W Gostomelu Rosjanie zniszczyli lotnisko, zniszczyli największy samolot świata Mrija i poważnie uszkodzili dwa inne wielkie samoloty ukraińskiego koncernu Rusłan i Antey oraz kilka innych mniejszych maszyn.

Ale Antonov Airlines nadal aktywnie lata po całym świecie, wykonując bardzo złożone przewozy, a swoją bazę ma teraz w Lipsku.

„Baza Antonowa na lotnisku w Lipsku jest ogromna. Teraz są tam cztery Rusłany, jeden o nazwie Chersoń” – mówi agencji Unian dziennikarz portalu TSN, który jako pierwszy dotarł do bazy.

Czytaj więcej

Mrija An-225 jeszcze poleci. Największy samolot świata zostanie odbudowany

Największą wartością bazy Antonowa jest laboratorium, w którym testuje się całe wyposażenie Rusłana. Inżynierowie Antonowa wyciągnęli ten sprzęt z ognia, gdy Rosjanie zniszczyli lotnisko w Gostomelu.

Bazę w Lipsku zaczęto budować w 2019 roku. Teraz Lipsk jest głównym oddziałem koncernu Antonow. Praca tam nie ustaje nawet w nocy. Robotnicy przyznają, że wszyscy bardzo chcą lecieć do domu – nawet do zrujnowanego, ale rodzimego Gostomelu.

Unian przypomina, że 27 lutego 2022 roku w wyniku nalotu wojsk rosyjskich na lotnisko Gostomel pod Kijowem spłonął największy i najpotężniejszy samolot ukraińskiej produkcji - AN-225 Mrija.

Rosjanie „przedziurawili” wszystkie samoloty na lotnisku Gostomel. Kontynuowali strzelanie do już zniszczonej „Mriya”. Uszkodzony został również kadłub samolotu An-22 "Antey". Zaatakowany został również jeden z samolotów An-124-100 Rusłan. Prototyp An-132D również został uszkodzony. A samoloty „technicznej floty” Antonov Airlines - An-26 i An-74T - zostały doszczętnie spalone.

Czytaj więcej

Richard Branson obiecuje Ukrainie odbudować największy transportowiec świata

An-225 „Mrija” (kryptonim NATO – „Kozak” ang. Cossack) to największy i najpotężniejszy samolot transportowy na świecie. Zaprojektowany w latach 80. w kijowskich zakładach im. O. K. Antonowa (obecnie ukraińskie przedsiębiorstwo państwowe „Antonow”) pod kierownictwem generalnego projektanta Piotra Bałabujewa i głównego projektanta Wiktora Tołmaczewa. Zbudowano tylko jeden egzemplarz, drugiego nigdy nie ukończono.

An-225 o maksymalnej masie startowej 640 ton jest najcięższym samolotem na świecie. Dla porównania amerykański wojskowy samolot transportowy C-5 Galaxy, trzeci pod względem nośności (po An-124 Rusłan), ma maksymalną masę startową 381 ton. W listopadzie 2004 roku Międzynarodowa Federacja Aeronautyki wpisała An-225 do Księgi Rekordów Guinnessa.