Dostawa e-zakupów coraz droższa

Rodzimy rynek KEP (kurier, ekspres, paczka) oprze się spowolnieniu. Wiele wskazuje na to, że rok może zakończyć z kilkunastoprocentową dynamiką. Dla e-sprzedawców przedświąteczny szczyt będzie jednak wyjątkowo trudny.

Publikacja: 10.11.2022 03:00

Dostawa e-zakupów coraz droższa

Foto: Adobe Stock

Koniunktura w polskiej gospodarce znalazła się w wyraźnym dołku. Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego wynika, że konsekwencje wojny, kryzys energetyczny i problemy podażowe, a także wysoka inflacja potęgują niepewność. Paweł Śliwowski, zastępca dyrektora ds. analiz w PIE, podaje, że Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) spadł w listopadzie względem października aż o 5 pkt, do poziomu 89,7 pkt. To już czwarty z kolei miesiąc, w którym MIK jest poniżej poziomu neutralnego (100), co oznacza przewagę nastrojów negatywnych. Przy tym listopadowa wartość MIK jest najniższym odczytem w br. W efekcie kupujemy mniej, choć – w konsekwencji wzrostu cen – wartość koszyka zakupowego rośnie.

– Porównując rok do roku średni koszyk w sklepach, obserwujemy, że zmniejszył się ilościowo o 4,2 proc. To oznacza, że na paragon przypada obecnie 4,7 produktu w porównaniu z pięcioma produktami rok temu. Natomiast średnia wartość koszyka wzrosła o 13 proc. Kupujemy zatem średnio mniej, a płacimy więcej – wyjaśnia Ewa Rybołowicz, dyrektorka działu analiz rynkowych M/platform.

Rafał Brzoska, prezes InPostu, potwierdza: nastroje konsumentów są coraz gorsze.

– Robimy coraz tańsze zakupy, widać substytucję produktową – tłumaczy. I wskazuje, że Black Friday nie będzie oczekiwanym motorem zakupów. – On nigdy nie był tak mocny jak w Stanach Zjednoczonych, Niemczech czy Wlk. Brytanii i nie spodziewam się, że w br. będzie on spektakularny, ale raczej taki sobie – dodaje.

Dla e-commerce IV kwartał i okres świąteczny nie będą więc aż takimi żniwami jak dotychczas. Ale spowolnienia nie odczują firmy logistyczne. Dla nich wartość przesyłki nie ma bowiem znaczenia. – Paczka jest paczką. Spodziewamy się pięciu mocnych ostatnich tygodni tego roku – podkreśla Brzoska.

Dynamika w branży KEP w 2022 r. może sięgnąć 15 proc. Grupa InPost podała, że w III kw. osiągnęła rekordowe wyniki – rok do roku przychody i liczba obsłużonych paczek skoczyły o niemal jedną trzecią. – Dobre wyniki za dziewięć miesięcy br. są efektem m.in. poprawy rentowności. To pozytywny prognostyk dla wyników za cały rok – wyjaśnia Brzoska.

Według niego można oczekiwać, że pozytywny wpływ na marże w IV kwartale będą miały coroczne podwyżki cen kontraktowych. InPost w listopadzie podniósł ceny o 12 proc. Ale zwyżki cenników nastąpiły też w innych firmach kurierskich w skali zbliżonej do skali inflacji. I wiele wskazuje na to, że na tym nie koniec i w 2023 r. koszt dostawy zakupów internetowych dalej będzie rosnąć. InPost wskazał, że „proces podwyżek będzie kontynuowany do końca I kw. 2023 r.”. – W przyszłym roku ewentualne podwyżki będziemy obniżać do absolutnego minimum – zapewnia Rafał Brzoska.

InPost ma w Polsce już niemal 19,3 tys. automatów paczkowych. Od początku br. ich liczba wzrosła o 17 proc. W 2023 r. owa dynamika ma być jednak już niższa.

Koniunktura w polskiej gospodarce znalazła się w wyraźnym dołku. Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego wynika, że konsekwencje wojny, kryzys energetyczny i problemy podażowe, a także wysoka inflacja potęgują niepewność. Paweł Śliwowski, zastępca dyrektora ds. analiz w PIE, podaje, że Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) spadł w listopadzie względem października aż o 5 pkt, do poziomu 89,7 pkt. To już czwarty z kolei miesiąc, w którym MIK jest poniżej poziomu neutralnego (100), co oznacza przewagę nastrojów negatywnych. Przy tym listopadowa wartość MIK jest najniższym odczytem w br. W efekcie kupujemy mniej, choć – w konsekwencji wzrostu cen – wartość koszyka zakupowego rośnie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kryzys na rynku taxi. Taksówkarze masowo porzucają zawód
Transport
Spółka CPK szykuje się do nowych przejęć gruntów w Baranowie
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji