Niemcy zatwierdziły chińską inwestycję w Hamburgu. Ale mniej udziałów dla Cosco

Niemiecki rząd zatwierdził inwestycję chińskiego Cosco zakupu 24,9 proc. udziałów w jednym z trzech terminali firmy logistycznej HHLA w największym niemieckim porcie w Hamburgu, podsycając debatę na temat strategicznych inwestycji zagranicznych.

Publikacja: 26.10.2022 14:18

Niemcy zatwierdziły chińską inwestycję w Hamburgu. Ale mniej udziałów dla Cosco

Foto: Bloomberg

Zatwierdzona inwestycja jest mniejsza niż pierwotnie szacowany 35-proc. udział, który planowali chiński gigant żeglugowy i HHLA. Kompromis został wynegocjowany pomimo znacznego oporu politycznego przeciwko udziałowi Cosco, który obejmował sprzeciw ministerstwa gospodarki i spraw zagranicznych. Stało się to na tydzień przed wyjazdem kanclerza Olafa Scholza do Chin.

Cosco nie odpowiedział na prośbę o komentarz. Niemieckie źródło rządowe powiedziało Reuterowi, że chińska firma zgodziła się na transakcję. Rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych Wang Wenbin, odpowiadając na pytanie dotyczące nowej umowy z Cosco i zaangażowania kilku niemieckich ministerstw rządowych powiedział w środę, że Chiny mają nadzieję, że „odpowiednie strony zobaczą pragmatyczną współpracę między Chinami a Niemcami racjonalnie (i) powstrzymają nieuzasadnione spekulacje”, bez podawania dalszych szczegółów.

HHLA, którego większościowym właścicielem jest miasto Hamburg i jeden z głównych użytkowników portu, nie miał żadnych komentarzy. Pracował nad znalezieniem porozumienia z Cosco w sprawie nowych warunków, poinformowało Reutersa źródło zbliżone do firmy.

Czytaj więcej

Chińskie inwestycje nad Renem, czyli kolejny problem Berlina

Dzięki pierwotnej umowie o sprzedaży 35 proc. udziałów niemiecka firma logistyczna chciała powiązać swojego wieloletniego klienta żeglugowego z portem w Hamburgu w obliczu ostrej międzynarodowej konkurencji.

Doświadczenie zbytniego uzależnienia od rosyjskiego gazu zmieniło jednak nastawienie rządu RFN do strategicznych inwestycji zagranicznych. Kanclerz Olaf Scholz, były burmistrz Hamburga, jest postrzegany jako siła napędowa kompromisu osiągniętego mimo ostrej opozycji.

MSZ sporządziło notatkę na posiedzeniu gabinetu, która dokumentuje odrzucenie przez niego inwestycji Cosco, do której dołączyło ministerstwo gospodarki i cztery resorty kierowane przez liberalnych demokratów, poinformowały Reuters dwa źródła rządowe, sygnalizując dalsze napięcia w trzech krajach. partyjna koalicja rządowa.

Inwestycja „nieproporcjonalnie zwiększa strategiczny wpływ Chin na niemiecką i europejską infrastrukturę transportową, a także zależność Niemiec od Chin”, czytamy w notatce.

Wskazuje się w niej na „poważne zagrożenia, które powstają, gdy elementy europejskiej infrastruktury transportowej są pod wpływem i kontrolowane przez Chiny – podczas gdy same Chiny nie pozwalają Niemcom na udział w chińskich portach”. W przypadku kryzysu przejęcie otworzy Chinom możliwość politycznej instrumentalizacji części infrastruktury krytycznej Niemiec i Europy.

Minister gospodarki Robert Habeck był również jednym z tych, którzy powiedzieli, że Niemcy powinny unikać chińskich inwestycji w infrastrukturę krytyczną, jeśli to możliwe.

Natomiast zwolennicy umowy z HHLA twierdzą, że pozwoli to Hamburgowi, gdzie Scholz był burmistrzem przez siedem lat, dotrzymać kroku konkurencyjnym portom, które również walczą o chiński handel, a niektóre z nich są już częściowo własnością Cosco.

Zatwierdzona inwestycja jest mniejsza niż pierwotnie szacowany 35-proc. udział, który planowali chiński gigant żeglugowy i HHLA. Kompromis został wynegocjowany pomimo znacznego oporu politycznego przeciwko udziałowi Cosco, który obejmował sprzeciw ministerstwa gospodarki i spraw zagranicznych. Stało się to na tydzień przed wyjazdem kanclerza Olafa Scholza do Chin.

Cosco nie odpowiedział na prośbę o komentarz. Niemieckie źródło rządowe powiedziało Reuterowi, że chińska firma zgodziła się na transakcję. Rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych Wang Wenbin, odpowiadając na pytanie dotyczące nowej umowy z Cosco i zaangażowania kilku niemieckich ministerstw rządowych powiedział w środę, że Chiny mają nadzieję, że „odpowiednie strony zobaczą pragmatyczną współpracę między Chinami a Niemcami racjonalnie (i) powstrzymają nieuzasadnione spekulacje”, bez podawania dalszych szczegółów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
OT Logistics ma nową trzyletnią strategię
Transport
Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity: Musimy przygotować się na liberalizację rynku przewozów
Transport
Będzie lepsze połączenie kolei z metrem w Warszawie. Nowy tunel i przystanek
Transport
Rosyjski samolot pasażerski musiał awaryjnie lądować. Był dziurawy
Transport
Sprzedawali bilety na skasowane loty. Teraz zapłacą karę