Powrót chaosu na lotnisko w Amsterdamie

Znów długie kolejki do odpraw i kontroli bezpieczeństwa na lotnisku Schiphol w Amsterdamie. Żeby wejść do terminalu, trzeba swoje odstać w długiej kolejce, co trwa nawet kilka godzin.

Publikacja: 13.09.2022 17:33

Powrót chaosu na lotnisko w Amsterdamie

Foto: AFP

Jest nieco mniej rejsów niż podczas letniego szczytu, a lotnisko nadal ogranicza liczbę odprawionych pasażerów. Ale nadal trwa sezon letni. Co w takim razie się stało? A to, że port przestał wypłacać pracownikom „zomertoeslag”, czyli specjalny godzinowy dodatek do płacy, jak to było latem. Te pieniądze otrzymywali w lipcu i sierpniu, więc już we wrześniu praca na Schiphol przestała być atrakcyjna i zaczęły się masowe odejścia z pracy. Kolejki do kontroli bezpieczeństwa wróciły.

Czytaj więcej

Weekend horroru na lotnisku w Amsterdamie

— Ten dodatek w wysokości 5,25 euro za godzinę nagle zniknął wraz z końcem sierpnia, a wielu pracowników lotniska jeszcze latem sygnalizowało, że jeśli nie będzie on wypłacany, to z końcem miesiąca poszukają sobie pracy gdzie indziej. Ekstra dodatek był na tyle atrakcyjny, że opłaciło się pracować na Schiphol, ale kiedy zniknął, tej motywacji już nie ma. Praca dodatkowo zatrudnionych pozwoliła rozładować letnie korki, ale Schiphol ma problemy strukturalne i rozwiązania krótkoterminowe ich nie rozwiążą — tłumaczy Joost van Doesburg, związkowiec z FNV, organizacji zrzeszającej pracowników holenderskiej branży lotniczej.

AFP

Pracownicy amsterdamskiego portu nadal będą otrzymywali dodatek, ale wyniesie on jedynie 1,4 euro brutto za godzinę. Dla zatrudnionych przy kontroli bezpieczeństwa nie jest to wystarczająca kwota. — Letni dodatek uznaliśmy za docenienie naszej pracy i na początku lata podwyższone zarobki zatrzymały wiele osób, właśnie zwłaszcza kontrolerów. Ale gdzie indziej mogą teraz zarobić znacznie więcej za mniej nerwową i wyczerpującą pracę — mówił Joost van Doesburg.

Związkowcy nie są także w stanie zrozumieć, dlaczego nagle zaczęli dostawać mniej pieniędzy, skoro umawiali się na pracę do końca sezonu letniego, czyli do 31 października. We wrześniu ludzie nadal wyjeżdżają na urlopy i zaczyna się powakacyjny ruch biznesowy.

Czytaj więcej

Lotnisko w Amsterdamie zapłaci za chaos. Na co mogą liczyć pasażerowie?

Lotnisko ma pomysł jak rozwiązać zaistniałą sytuację. W oświadczeniu na stronie internetowej czytamy: „Rzeczywiście lotnisko nadal jest pełne podróżnych. Niestety nie ma wystarczającej liczby pracowników kontroli bezpieczeństwa, jest ich mniej niż wnioskowaliśmy w agencjach zatrudnienia. Dlatego byliśmy zmuszeni zwrócić się do linii lotniczych, aby w godzinach 16-23 znacznie ograniczyły liczbę rejsów”. Pasażerom z kolei port radzi, aby przed wyjściem z domu sprawdzili na stronie przewoźnika, czy ich rejs nie został odwołany. „Powinni także wziąć pod uwagę, że czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa może być wydłużony, chociaż pracownicy terminalu robią wszystko, co tylko jest możliwe, żeby każdy mógł odlecieć. Niestety jest także zagrożenie takim wydłużeniem czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa, że pasażerowie nie zdążą na swój lot. Jest nam niesłychanie przykro z powodu zaistniałej sytuacji i w pełni rozumiemy jak rozczarowani i sfrustrowani mogą być nasi pasażerowie. Wszyscy, którzy nie zdążyli na swój lot z powodu wydłużonego czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa, mogą ubiegać się o odszkodowanie od Schiphol” — informuje lotnisko.

AFP

Jest nieco mniej rejsów niż podczas letniego szczytu, a lotnisko nadal ogranicza liczbę odprawionych pasażerów. Ale nadal trwa sezon letni. Co w takim razie się stało? A to, że port przestał wypłacać pracownikom „zomertoeslag”, czyli specjalny godzinowy dodatek do płacy, jak to było latem. Te pieniądze otrzymywali w lipcu i sierpniu, więc już we wrześniu praca na Schiphol przestała być atrakcyjna i zaczęły się masowe odejścia z pracy. Kolejki do kontroli bezpieczeństwa wróciły.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej