Lotnisko w Amsterdamie zapłaci za chaos. Na co mogą liczyć pasażerowie?

Wszystkim pasażerom, którzy mieli ważne bilety na wylot z amsterdamskiego portu Schiphol między 23 kwietnia a 11 sierpnia 2022, a spóźnili się na samolot z powodu niewydolności kontroli bezpieczeństwa, zostanie wypłacone odszkodowanie.

Publikacja: 12.08.2022 13:38

Kolejka do kontroli bezpieczeństwa na lotnisku Schiphol w Amsterdamie

Kolejka do kontroli bezpieczeństwa na lotnisku Schiphol w Amsterdamie

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Potencjalni pasażerowie czekali wtedy na przejście do kontroli bezpieczeństwa nawet po 5-6 godzin i często samoloty odlatywały bez nich. Linie lotnicze w takich przypadkach nie uznają reklamacji.

Wcześniej wniosek o rekompensatę od największego holenderskiego lotniska wystąpiły linie KLM. To pierwszy taki przypadek w Europie, że port lotniczy jest gotowy do wyrównania strat pasażerom. Tyle, że Schiphol zrobiło to pod naciskiem holenderskiej stacji radiowej MAX oraz rzecznika praw obywatelskich.

Czytaj więcej

Nowe ograniczenia na lotnisku w Amsterdamie. Schiphol boi się jesieni

Teraz prezes amsterdamskiego lotniska, Dirk Benschop przeprosił pasażerów za problemy spowodowane niewydolnością portu i poinformował ich, że mają oni czas do 30 września na złożenie wniosku o odszkodowanie w wysokości kosztów związanych ze zmianą rezerwacji (np. utracona część wakacji), koniecznością zapłacenia za nowy bilet, bądź skorzystania z alternatywnego środka transportu oraz kosztów dodatkowego noclegu. Wnioski o odszkodowania znajdują się na stronie Schiphol.nl/compensation.

Zwrot nieplanowanych wydatków należy się także i tym pasażerom, którzy ucierpieli z powodu ograniczenia przez Schiphol liczby odprawianych pasażerów do 100 tys. dziennie. Ostatnio lotnisko przedłużyło zmniejszenie liczby odpraw do końca sezonu letniego. W przypadku osób, które ucierpią z powodu dłużej trwających ograniczeń, mają one kontaktować się z przewoźnikami.

Zmuszenie lotniska do uznania strat poniesionych przez pasażerów, to sukces stacji radiowej MAX Ombudsman, która nagłośniła sprawę kłopotów pasażerów. Zareagował na to rzecznik praw obywatelskich i wystąpił z pozwem wobec Schiphol grożąc lotnisku procesem sądowym. Teraz, w sytuacji, kiedy port zgodził się na wypłacenie odszkodowań, rzecznik odstąpił od drogi sądowej.

Czytaj więcej

Chaos na lotniskach szybko nie zniknie

Potencjalni pasażerowie czekali wtedy na przejście do kontroli bezpieczeństwa nawet po 5-6 godzin i często samoloty odlatywały bez nich. Linie lotnicze w takich przypadkach nie uznają reklamacji.

Wcześniej wniosek o rekompensatę od największego holenderskiego lotniska wystąpiły linie KLM. To pierwszy taki przypadek w Europie, że port lotniczy jest gotowy do wyrównania strat pasażerom. Tyle, że Schiphol zrobiło to pod naciskiem holenderskiej stacji radiowej MAX oraz rzecznika praw obywatelskich.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego