Przewodnicząca komisji nadzoru Izby Reprezentantów, Carolyn Maloney i szef komisji kryzysowej związanej z koronawirusem, James Clyburn w piśmie z 8 września skierowanym do inspektora generalnego resortu finansów napisali, że „na skutek niedoboru pilotów tysiące lotów uległo odroczeniu albo zostało odwołane komplikując plany podróży milionów amerykańskich podatników”. Chcą, by inspektor „przeprowadził staranny przegląd federalnych funduszy przyznanych przez jego resort liniom lotniczym na podtrzymanie ich działalności w okresie pandemii, a także sporządzenie sprawozdania, jak te fundusze zostały przyznane i wykorzystane przez każdą z linii”.

Czytaj więcej

Delta zamawia airbusy, Aeromexico — boeingi

Kongres zatwierdził liniom lotniczym w trzech etapach 54 mld dolarów na wypłaty wynagrodzeń dla pracowników linii lotniczych w ciągu 18 miesięcy do końca września 2021. Linie korzystające z takiej rządowej pomocy miały zakaz ogłaszania bezrobocia technicznego czy zwalniania pracowników, musiały ograniczyć wynagrodzenia szefów, nie pilno im było skupować własnych akcji ani wypłacać dywidend.

Duże linie po utracie tysięcy pracowników w czasie pandemii zatrudniają teraz więcej pilotów niż przed pojawieniem się koronawirusa, ale latają mniej i notują wyższy wskaźnik absencji w pracy z powodu zachorowań na COVID-19. Linie regionalne nadal szukają pilotów, latem ograniczyły liczbę płotów, by poprawić wyniki.

Czytaj więcej

Chaos na lotniskach. Amerykanie dyscyplinują linie lotnicze

Organizacja przewoźników Airlines for America oświadczyła po ujawnieniu się tego pisma, że „fundusze poszły wyłącznie na wynagrodzenia pracowników, jak przewiduje prawo” i dodała, że najważniejsze było utrzymanie zdolności do istnienia tego sektora. „Uznajemy każde dodatkowe postępowanie wyjaśniające tego programu” — stwierdziła.

Z sumy 54 mld dolarów linie lotnicze muszą zwrócić 14 mld czyli 26,2 proc. American Airlines otrzymała 12,6 mld, Delta Air Lines 11,9 mld, United Airlines 10,9 mld, a Southwest Airlines 7,2 mld — wynika z danych Senatu.

Kongres wywiera naciski na ministra transportu Pete Buttigiega, by bardziej domagał się od linii odpowiedzialności za anulowane i opóźnione loty latem. 36 stanowych prokuratorów generalnych zwróciło się 31 sierpnia do Kongresu o danie im uprawnień do badania skarg pasażerów, senatorzy Elizabeth Warren i Alex Padilla wezwali resort transportu, by karał linie za opóźnienia lub odwołane loty z powodu braku pracowników.