SSJ100 z rosyjskim silnikiem od początku 2023 roku

Skąd wziąć silniki do samolotów po tym, jak zachodnie sankcje odcięły Rosję od niezbędnych podzespołów z importu? Kreml zapewnia, że „nowy, rosyjski silnik” będzie gotów wiosną 2023 r.

Publikacja: 08.04.2022 13:34

Sukhoi Superjet 100

Sukhoi Superjet 100

Foto: Bloomberg

„W 2023 roku odbędą się intensywne testy samolotu Superjet z nowym silnikiem PD-8. Pierwszy lot zaplanowaliśmy na pierwszy kwartał przyszłego roku.” – zapewnił Jurij Sliusar szef OAK (United Aircraft Corporation) w państwowej telewizji Rossiya 24.

Zaznaczył też, że pierwsza dostawa PD-8 zaplanowana jest na koniec tego roku. „Pod koniec 2022 r silnik powinien zostać umieszczony pod skrzydłem w celu instalacji, testów naziemnych i przygotowania do pierwszego lotu” – dodał.

Z jakimi silnikami latał wcześniej rosyjski samolot średniego zasięgu Sukhoi Superjet 100, - jedyna nowa rosyjska konstrukcja powstała po 1992 r? Był to silnik SaM146 powstały jako wspólna konstrukcja francuskiej firmy Snecma i rosyjskiej państwowej spółki Saturn.

Ponad 90 proc. części silnika produkowali i dostarczali Francuzi. Pod koniec marca Snecma ogłosiła zakończenie dostaw części zamiennych i obsługi silnika do SSJ100 z powodu rosyjskiej agresji na Ukrainę i zachodnich sankcji wobec Rosji.

Służba prasowa ministerstwa przemysłu i handlu poinformowała o przyspieszeniu certyfikacji nowego silnika do Superjeta i nazwała wymianę francuskich podzespołów na rodzime jako najważniejszy warunek realizacji planów zastąpienia w przemyśle lotniczym importu produkcją krajową.

Pytanie brzmi - jeżeli można zastąpić francuskie podzespoły rosyjskimi i to w niecały rok, to po co w ogóle było je importować?

Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne