SSJ100 z rosyjskim silnikiem od początku 2023 roku

Skąd wziąć silniki do samolotów po tym, jak zachodnie sankcje odcięły Rosję od niezbędnych podzespołów z importu? Kreml zapewnia, że „nowy, rosyjski silnik” będzie gotów wiosną 2023 r.

Publikacja: 08.04.2022 13:34

Sukhoi Superjet 100

Sukhoi Superjet 100

Foto: Bloomberg

„W 2023 roku odbędą się intensywne testy samolotu Superjet z nowym silnikiem PD-8. Pierwszy lot zaplanowaliśmy na pierwszy kwartał przyszłego roku.” – zapewnił Jurij Sliusar szef OAK (United Aircraft Corporation) w państwowej telewizji Rossiya 24.

Zaznaczył też, że pierwsza dostawa PD-8 zaplanowana jest na koniec tego roku. „Pod koniec 2022 r silnik powinien zostać umieszczony pod skrzydłem w celu instalacji, testów naziemnych i przygotowania do pierwszego lotu” – dodał.

Z jakimi silnikami latał wcześniej rosyjski samolot średniego zasięgu Sukhoi Superjet 100, - jedyna nowa rosyjska konstrukcja powstała po 1992 r? Był to silnik SaM146 powstały jako wspólna konstrukcja francuskiej firmy Snecma i rosyjskiej państwowej spółki Saturn.

Ponad 90 proc. części silnika produkowali i dostarczali Francuzi. Pod koniec marca Snecma ogłosiła zakończenie dostaw części zamiennych i obsługi silnika do SSJ100 z powodu rosyjskiej agresji na Ukrainę i zachodnich sankcji wobec Rosji.

Służba prasowa ministerstwa przemysłu i handlu poinformowała o przyspieszeniu certyfikacji nowego silnika do Superjeta i nazwała wymianę francuskich podzespołów na rodzime jako najważniejszy warunek realizacji planów zastąpienia w przemyśle lotniczym importu produkcją krajową.

Pytanie brzmi - jeżeli można zastąpić francuskie podzespoły rosyjskimi i to w niecały rok, to po co w ogóle było je importować?

Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem
Transport
Ukraińcy polecą dla Wizz Aira
Transport
Airbus produkuje coraz więcej, w Boeingu nadal problemy